Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
Jag tycker det är så häftigt att fota makro och skulle vilja ha ett bra objektiv till det. Går det dessutom att använda till porträttbilder är det ett plus. Vad ska jag tänka på när jag väljer makroobjektiv? Jag har en Pentax K-5.

Generellt så är alla makroobjektiv skarpa. Det som skiljer är brännvidden, de som ligger runt 50mm så uppnår man inte 1:1 förrän väldigt nära objektet (kort arbetsavstånd) kanske runt 5cm från frontlinsen de som ligger på 150 har då betydligt längre kanske 20cm från frontlinsen.

Det är något lättare att hitta fokus med en något kortare brännvidd då man lite lättare ser igenom det oskarpa området. Man får dock oftast en mer diffus bakgrund med de längre brännvidderna.

Väljer du något runt 70-100 så är det en bra kompromiss, det finns Sigma, Tamron, Tokina tror alla dessa är jämngoda

Hejsan
Jag tycker det är så häftigt att fota makro och skulle vilja ha ett bra objektiv till det. Går det dessutom att använda till porträttbilder är det ett plus. Vad ska jag tänka på när jag väljer makroobjektiv? Jag har en Pentax K-5.

Sigma brukar ta hem internationella priser på proffs sidan av objektiv och så även detta år, då med sin 180mm. Jag vet inte om alla märkena är likvärdiga men i vilket fall som helst så kan du inte få bättre än Sigmas, inte ens med Nikons eller Canons egna, kanske tom tvärtom.
Själv har jag kört med Sigmas 70mm macro som vann topp pris när den kom ut och jag bytte i år upp mig till deras 150mm.

Hejsan

Du ska fundera på vad du vill fotografera. Vill du fotografera insekter behöver du lite längre brännvidd, minst 100mm. Till stillastående motiv funkar det med kortare brännvidd. Det går ju alltid att ta andra motiv också, men då får man räkna med att autofokusen är lite långsammare än på andra objektiv.

Jag har Pentax 100/2,8 makro och är mycket nöjd. Bra skärpa, härlig bokeh och jag tycker t o m att det är bättre än mitt Nikon 200/4 som är mycket dyrare :) Tamron 90 mm har jag testat och det var inte lika bra, bokehn var inte lika mjuk och jag upplevde att det var långsammare att jobba med generellt. Men det är kanske en smaksak :)

Till porträtt skulle jag tveklöst välja ett objektiv med brännvidd runt 100mm

Sök på produkter här på FS och ta fram bilder och jämför. Tester säger en del, men sen är det olika känsla i bilderna och där är det olika vad vi vill ha.

Lycka till! Hälsn Maria

Mellanringar?

Tack för alla bra tips! Jag är framförallt intresserad av småkryp och växter så det låter som jag behöver en brännvidd på mellan 90-180?
Sedan är det väl trevligt om det går att använda till t.ex. porträtt.
Ett annat alternativ jag funderar på är det här med mellanringar. Är det någon som testat det och är det ett vettigt alternativ?

Tack för alla bra tips! Jag är framförallt intresserad av småkryp och växter så det låter som jag behöver en brännvidd på mellan 90-180?
Sedan är det väl trevligt om det går att använda till t.ex. porträtt.
Ett annat alternativ jag funderar på är det här med mellanringar. Är det någon som testat det och är det ett vettigt alternativ?

Mellanringar är inget alternativ, det är ett komplement. Jag är makrofotograf inom natursegmentet och mellanringar är något man tar till för att få ännu mer förstoring. Oftast kräver mellanringarna stativ pga ljusförlust och skärpedjupsförlust.

ANNONS