Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Jag har mina funderingar på att köpa ett makroobjektiv. Detta kostar dock en del pengar.
Med anledning av att jag bara har en Minolta 404 så kan man fråga sig om man först ska investera i en ny kamera. Kanske inte att det lönar sig med ett så pass dyrt objektiv, man kanske inte kan utnyttja objektivet till fullo så satt säga, då jag vill ha orginalmärket på objektivet.
Så nu undrar jag om det är någon som har något bar tips att delge mig!

Som du säger så är makro objektiv rätt dyra men det finns alternativ till makro objektiv.

Mellanringar och försättsliner är relativt billiga tillbehör som gör att du kan använda dina befintliga objektiv. Försättslinser skruvar du på objektivet på samma sätt som ett vanligt filter och mellanringarna sätter du mellan kamera och objektiv.

Du hittar dessa tillbehör bla. på
http://www.scandinavianphoto.se/
http://www.photax.se/

Senast ändrad:
Du säger att du vill satsa på ett originalobjektiv, men annars har Tamron ett som heter 90/2.8 Macro. Jag har den gluggen och är otroligt nöjd med den.

Trodde inte jag skulle använda den så mycket (mest som kanske ett bra-att-ha-objektiv-någongång tänkte jag). Nu måste jag dock säga att det har blivit lite av ett favoritobjektiv för mig. Naturligtvis mycket bra för macro..men också för att fotografera mönster och andra abstrakta bilder i naturen. En utmärkt porträttglugg om man gillar det..samt att den även kan användas för rena landskapsbilder. Priset är 4600:- i Sverige. Rekommenderas!!

Billigare alternativ är som Dan säger..mellanringar och försättslinser. Vill man hålla på mycket med macro är det värt att satsa på ett riktigt macroobjektiv.

Som jag ser det har du ett problem med din nuvarande kamera..nämligen avsaknaden av sk skärpedjupskontroll (för det finns väl inte på den modellen!?). Med en sådan kontrollknapp kan man blända ned objektivet till vald bländare för att se hur litet/stort skärpedjupet blir på bilden. Vid macrofotografering kan skärpedjupet vara ytterst litet.

Två andra saker som du bör skaffa (om du inte redan äger dessa) är ett stativ och en trådutlösare. Utan dessa kommer det bli svårt att få riktigt skarpa bilder.

Är du noggrann med att färgåtergivningen ska stämma överens på bilder tagna med olika objektiv kan det vara idé att satsa på Minolta original (om dina övriga opjektiv är Minolta förstås). Samma tillverkare använder i regel samma glassort och får därmed en ganska lika återgivning av färger mellan olika optiker.
Hälsn, Nils.

Jag kan rekommendera Soligor/Cosina 100/3.5 Macro (samma objektiv säljs under flera olika namn). Kostar ca 1700-1800 . De dyrare objektiven är förmodligen lite bättre, men jag tror detta ger absolut mest för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto