Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makroobjektiv
- Trådstartare petterpan
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Alla makroobjektiv är bra av någon anledning! Det är mao lätt att köpa rätt. Brännvidden beror på om du vill prioritera längre arbetsavstånd för ex vis insekter o kryp eller om du vill ha större skärpedjup. !00+ i första fallet och 50-60mm i andra fallet.
Har blivit sugen på att införskaffa ett rent macro obejktiv, kör fn med mitt sigma 70-300-macro, men skulle vilja ha ett annat...
e verkligen en amatör, vad ska jag tänka på förutom plånboken
60 90 100 ?, tacksam för råd
petterpan
Ny medlem
Alla makroobjektiv är bra av någon anledning! Det är mao lätt att köpa rätt. Brännvidden beror på om du vill prioritera längre arbetsavstånd för ex vis insekter o kryp eller om du vill ha större skärpedjup. !00+ i första fallet och 50-60mm i andra fallet.
Tack för infot om skillnaderna
lofling
Aktiv medlem
Skärpedjupet har inte direkt att göra med bara brännvidd. Vid makro är det arbetsavståndet som brukar vara viktigt, precis som du sägr. Men om du har samma förstoring (som brukar vara viktigt vid makro), t.ex. 1:1 så är skärpedjupet detsamma.
Siberica
Avslutat medlemskap
Jag kan varmt rekommendera Tamrons 90mm f/2.8.
Helt ok pris, känns skönt i handen, lätt att jobba med, fin bakgrundsoskärpa, bra arbetsavstånd & dessutom mycket användbart för porträttbilder.
Det man ska vara medveten om är att det har en makalöst långsam & högljudd autofokus, men då jag personligen enbart använder manuellt fokus vid macro så har det ingen betydelse för mig.
Helt ok pris, känns skönt i handen, lätt att jobba med, fin bakgrundsoskärpa, bra arbetsavstånd & dessutom mycket användbart för porträttbilder.
Det man ska vara medveten om är att det har en makalöst långsam & högljudd autofokus, men då jag personligen enbart använder manuellt fokus vid macro så har det ingen betydelse för mig.
edsjo
Aktiv medlem
Skärpedjupet har inte direkt att göra med bara brännvidd. Vid makro är det arbetsavståndet som brukar vara viktigt, precis som du sägr. Men om du har samma förstoring (som brukar vara viktigt vid makro), t.ex. 1:1 så är skärpedjupet detsamma.
Precis. Det verkar vara ett vanligt missförstånd att skärpedjupet är kortare med tele. Om du behåller samma avbildningsskala blir skärpedjupet samma oavsett brännvidd (vid given bländare). Dvs om du tar en bild på en fluga och vill att den ska vara en viss storlek på bilden och skarp från nos till stjärt (eller vad det heter på en fluga...) så behöver du använda samma bländare oavsett brännvidd. Däremot är ju bildvinkeln snävare med ett tele, så den bakgrund som ligger långt bakom flugan blir mer förstorad med telet och ser då också mer oskarp ut, dvs du isolerar ditt huvudmotiv bättre från bakgrunden med mer tele. Den största vinsten är ju dock arbetsavståndet som ökar med mer tele.
Joakim
Maxieboy
Aktiv medlem
"Fattigmansmacro" finns ju i två versioner. Försättslinser eller Mellanringar. Mellanringar och teleobjektiv ger snygga macrobilder på behörigt avstånd utan att skrämma iväg fotoobjektet. Försättslinser ger inte 100% skärpa. Nikon Micronikkor 105mm/2,8 är ett väldigt fint objektiv med inbyggd VR. Den nya kostar förståss mer än föregångaren. Båda är lika skarpa och passar även bra som porträttobjektiv.