Annons

Makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Jag är inne på att köpa ett makroobjektiv? Vet dock inte så mycket om detta, eller rättare sagt ingenting!

Jag har en Panasonic Lumix DMC-FZ20 kamera. Ska man köpa ett panasonic makro objektiv då eller har tillverkaren ingen betydelse? Någon som har tips om var man kan köpa billiga och bra sådana? Plus att om någon har information om dessa objektiv överhuvudtaget så är jag tacksam.
/ Lena

Men ok, man kanske kallar det för något annat?! Det är inte filter jag är ute efter, men det finns kanske inte något sådant jag vill ha, vad vet jag? :)

Man måste vara positiv!

Panasonic Lumix DMC-FZ20 är en sk kompaktkamera. Även om den kanske inte är särskilt liten så är den motsatsen till en systemkamera. Dock ser kameran ut som en systemkamera :)

Hur som haver, du kan inte byta objektiv på din kamera, det du ahr är det du får dras med.

I kameran har du redan en inbyggd macrofunktion.

du kan om du vill ev köpa en macrolins som du skrivar fast utanpå ditt befintliga objektiv, den gör väl egentligen bara att du kan komma närmare...

det du måste göra är dels kolla om du har gängor på objektivet och dels kolla diametern på gängan... sedan är det väl bara o springa iväg o köpa en lins. Vet dock ingenting om kvaliten eller om autofokus försvinner eller ljusmätningen..

Hade hjärnsläpp den dagen.

Har löst i alla fall "objektivproblemet" genom att gå och köpa mig en Nikon D80. Macroobjektiv får bli en senare fråga!

Hoppas jag blir nöjd!

/ Lena

ANNONS