Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrotub till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

R Karlsson

Medlem
Jag vill börja experimentera med macro fotografering.

Men innan jag lägger massa pengar på dyrare utrustning skulle jag vilja göra lite lågbudget tester. Är det någon som vet några fallgropar om jag:
- Köper en 80-100kronors tub på Tradera
- Köper ett/flera äldre manuellt objektiv typ AI
- Sätter kameran på manuell mode

På Nikons hemsida står det för D5100:
Kompatibla objekt:
Autofokus tillgänglig med AF-S- och AF-I-objektiv. Autofokus är inte tillgängligt med andra typ G- och D-objektiv, AF-objektiv (IX NIKKOR och objektiv för F3AF stöds inte) och AI-P-objektiv. Objektiv utan processor kan användas i exponeringsläge M men då fungerar inte kamerans exponeringsmätare. *Den elektroniska avståndsmätaren kan användas med objektiv som har en maximal bländare på f/5.6 eller snabbare.

De där billiga mellanringarna, ger de ens automatisk nedbländning? Om de inte gör det, skulle jag vara rätt tveksam.

Om det gör det, är det däremot en framkomlig väg. Ingen autofokus och ingen mätning, förstås, men det gör normalt inte så mycket för makrofotografering. Fokus ställer man enklast genom att flytta kameran, och exponering får man prova sig fram till, men det går fort med histogrammets hjälp.

Kör du!

Per.

Något stöd för automatisk nerbländning räknar jag inte med i dom billigare tuberna. Jag utgår från att dessa endast stödjer det mekaniska interfacet.

Men är det någon som vet hur kamerans beter sig om man tex ställer in kameran bländare manuellt på 22 samtidigt som man sätter ett gammalt manuellt objektivs bländare på 22. Teoretiskt borde det kunna finnas tre svar:
  1. Det går inte alls
  2. Hur man ställer in kamerans bländare har ingen betydelse då det endast är till för att styra objektiv med elektriskt styrd bländare
  3. Det går alldeles utmärkt att ’lura’ kameran som det är beskrivet ovan.
Någon på Fotosidan måste väl ha testat hur datorn i kameran beter sig med ett manuellt objektiv?

ANNONS
Götaplatsens Foto