Annons

Mamiya N/L-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har lyckats komma över ett otroligt vackert exemplar av ett Mamiya 80/2,8 N/L objektiv.

Glad i hågen monterade jag det genast när brevbäraren varit här och tänkte att nu jädrans skall det bli mellanformat i studion. Men ungefär där högg jag också i sten...

I vanliga fall så använder jag bländarförval på min mamiya, jag har iaf inte hunnit med att använda ngt annat under den korta vecka jag varit ägare till kameran. Men hur i attan skall jag göra med N/L-objektivet?? Plåtar man då helt manuellt och ställer allt på optiken och huset får lämnas därhän? Eller kan man på ngt lurigt vis välja bländare och optiken automatiskt anpassar slutartiden efter det? Jag är helt vilse nu :(

Tyvärr fick jag ingen bruksanvisning med optiken och i kamerans manual står det inte mkt om N/L-optik. Är det ngn själ här på fotosidan som fortfarande använder sig av film och mamiya kameror med just N/L-optik så snälla, snälla invig mig lite i hur man gör...

Jag känner mig urkorkad just nu, men jag får banne mig ingen rätsida på detta. Kanske det är den sena timmen som grötat till hjärnan, men jag tvivlar på att jag kommer vara klokare imorgon-bitti.

Natti-natti på er alla underbara fotografer och kameraälskare. Nu skall jag hoppa isäng och drömma sköna drömmar om mitt framtida studioplåtande med min nya förälskelse Mamiya 645 Pro...och med lite tur så har ngn vänlig själ skrivit ner lite tips till mig som jag kan läsa till morgonkaffet :)

Ja du...

Jag kan börja med at säga att jag vet inget om Mamiya kameror eller deras optik eller benämningar. Däremot har jag luskat o luskat... Nu vet jag inte hur gammla dina gluggar är.. men om man letar ORDENTLIGT kan man se en röd tråd på Mamiyas hemsida som är den sämsta hemsida jag någonsin skådat, alla kategorier!

Din 80mm 2.8 N/L kunde jag inte hitta, men jag hittade någonting annat... Nu är detta ett exempel från en annan N/L glugg, men för alla N/L gluggar så står exakt samma sak, så det borde gälla även din glugg...

Från Mamiyas hemsida:

"The 55mm f/2.8 N/L is optically identical to the 55mm f/2.8 lens, with the addition of an internal leaf shutter, for flash synchronization up to 1/500 second for outdoor fill-flash. It features manual operation or motorized leaf shutter cocking with the 645 Power Drive Grip WG401 (Cat. # 211-431).

The 55mm f/2.8 N/L is the most popular wide angle focal length in 645 format. It renders natural perspective with increased depth of field and angular coverage and provides the least amount of distortion of the wide angle range for subjects at the edges of the frame.

Applications include group portraits, wedding photography, and general purpose wide angle photography.

Compatible with TTL/OTF flash operation using Pro-TL.

Equivalent to 34mm in 35mm format."

Det är väl det första stycket som kanske kan vara av intresse..?

Hur som haver.. ganska svårt att hitta information om N/L linser.. hoppas det hjälpte lite... Lycka till

Sida: http://www.mamiya.com/search.asp
skriv LENS N/L i sökrutan...

Nej, centralslutaren i N/L-gluggarna är helt mekanisk och kan därför inte styras automatiskt.

Använder du gluggen i F-läget kan kameran styra slutartiden och då fungerar automatiken. Men då används inte centralslutaren och blixtsynken är max 1/60.

Om du inte har sladden till N/L-optiken *måste* du ställa slutartiden på 1/8 *på huset*. Oavsett vilken slutartid du ställer på gluggen.

Om du bara jobbar med blixtljus (dvs. inget befintligt ljus) är slutartiden helt ovesäntlig. Den reglerar bara det befintliga ljuset, blixtljuset styrs av bländaren.

f/8 och 1/30 ger alltså exakt samma exponering som f/8 och 1/500. Det finns ingen anledning alls att ändra slutartid i studion. Förutsatt att du inte blandar in befintligt ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto