Annons

Optik till 5D MkII (studio & bröllop)

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Nu har jag suttit i över en vecka och läst forumtrådar, recensioner osv men blir inte klokare för det (och inte blir det bättre av att jag har världens beslutsångest när jag skall köpa prylar).

Jag har idag:
5D Mrk II
50/1,4
Tamron 28-75/2,8
Tamron 90/2,8 Macro

Tanken var först att byta ut Tamron 28-75 till Canon 24-70 eller 24-105. Där började beslutsångesten. Och nu vet jag inte ens om jag skall ha något av dom eller något av alla dom andra jag snubblat över..?

Tex följande:
Canon 70-200/2,8 (i så fall utan IS tyvärr och det känns lite tugnt och otympligt)
Sigma 70-200/2,8 (med bildstabilisering)
Canon 35/1,4
Sigma 30/1,4
Canon 85/1,2 L (fast det är nog för dyrt får jag inse)
Canon EF 16-35/2,8L USM

Och ett gäng andra... Nu kommer jag inte ens ihåg.

Jag älskar mitt 50/1,4 och ljusstarka objektiv över huvudtaget.

Jag fotar främst barn i barn/porträtt i studio men även andra porträtt ute och på ett par två, tre bröllop per år.
Kan tänka mig att lägga ca 20-25 på ny optik. Ju mindre desto bättre (man blir inte rik på föräldrapenningen).

Jag är F-skattad så jag kan lyfta momsen. Alltså blir inte begagnat marknaden riktigt lika intressant men det är fortfarande ett alternativ!

Så, ge mig nu tips på vad jag skall köpa, vad jag absolut INTE skall köpa, och motivera gärna varför! Jag vill bestämma mig nu och få köpt grejerna!
 
Ett alternativ skulle kunna vara, till att börja med alla fall.

Canon 35/1,4
Canon 85/1,8 - ett av Canon´s mest prisvärda objektiv
och ev ett Tamron 28.75/2,8 ibland kan det vara smidigt med zoom

Då får du en fin kombination av bra fasta objektiv till ett bra pris, som sagt kan du komplettera med tamron zoomen om du vill.

Tamon macrot är mycket skarpt men med för långsam af för att det ska fungera för porträtt och liknande, jag använder bara mitt till mat- och produktfoto.
 
ANNONS