Annons

Manfrotto 190 Pro B eller 055 CLB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Ja, som rubriken lyder, vilket av dessa två bör
man välja då man är ståtliga 186 cm lång?
Bör jag lägga mer krut på att få tag på en bra kulled, eller bör jag istället satsa på ett videohuvud? Jag har aldrig riktigt greppat skillnaden.
Kom gärna med förslag nu /Andreas

190 om vikten är väldigt viktig, så att du tror att ett 055 skulle stanna hemma om du hade ett.

Annars absolut ett 055. Med ett 190 har man inte riktigt frihet att välja rätt perspektiv för bilden, alldeles bortsett från de ergonomiska aspekterna.

055 är mycket stadigare. Om du med vertikalt menar att man kan sätta mittpelaren horisontellt, så beror det på vilken modell av 055 du väljer. Men det finns såna. Fast det jag syftade på med perspektivet var höjden. Många tänker bara på ergonomi när de pratar stativhöjd. Det tycker jag inte har så mycket bäring när det gäller fotografi, möjligen fågelskådning. T ex med ett vidvinkelobjektiv ger 20-30 cm höjdskillnad en oerhörd skillnad i bilden.

Okej. 055an låte rhelt klart som ett självklart alternativ. Jag känner mig dock mer vilsen då det gäller huvud. Om det ska vara filmhuvud eller kamerahuvud har jag ännu inte kunnat utröna. Vad skall man tänka på när man letar?

Utgå från att jag faktiskt skulle välja Manfrotto 055, vilka alternativ vore bäst? Som största objektiv än så länge brukar jag ett 70-200/4L.

/Andreas

055 för foto, 190 för macro

Har själv båda i ProB version.
O55 för foto eftersom man skall ha så stadigt stativ som möjligt dvs. inte använda mittpelaren.
190 köpte jag för macro då 190 har kortare ben än 055.ans vilket gjorde att jag enklare kom åt att i marknivå (på mage) kunna justera benen dvs. jag når benlåsen på 190:an vilket var bökigt med 055.
//Björn E. (181cm)

Det beror på hur du är lagd. Kulleder har sina fördelar, trevägshuvuden har sina. Undvik dock rena videohuvuden, med såna kan du ju inte ta vertikalbilder.

Fördelen med kulled är att du lossar allt med ett reglage och lätt kan justera kameran när du kollar i sökaren utan att behöva leta rattar.

Nackdelen med kulled är att det är lätt att rucka på en ledd när man skall justera en annan. Men att trevägshuvuden skulle vara befriade från det gäller bara i teorin, för då måste ju stativet stå helt plant vilket sällan inträffar.

De flesta känner sig nog mer tillfreds med en kulled. Men det blir lätt dyrare eftersom de är svårare att konstruera med tillräckligt god funktion och stabilitet.

Själv kör jag mest med ett växelhuvud. Det har för- och nackdelar från båda.

För makro rekommenderar jag en klämma så man kan montera huvudet på stativbenet. Det ger mycket större frihet i placering än att hålla på med utrymmeskrävande spagatövningar.

Tack för alla tips. Det blir nog cyberphotos erbjudande på Manfrotto 055 PRO B + kulled Manfrotto 488RC2 + stativväska Soligor XL för 2393:-. Bara att hoppas att dom pengarna gör sig värda i ett bra stativ då.
/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto