Annons

Manfrotto kolfiberstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv är jag en av dem som gått och dragit mig för att köpa ett 055 med snäppfästena, jag gillar dem inte alls på min enbenare. Är det någon som vet vilka modeller som går att få tag på med skruvlås?
Får nog hålla mig till lättmetallvarianterna, inte kolfiber :(

Emil-G skrev:
Själv är jag en av dem som gått och dragit mig för att köpa ett 055 med snäppfästena, jag gillar dem inte alls på min enbenare.

Varför gillar du dem inte på enbenaren?

Snäppfästena på min enbenare låter en del (trivs med dem trots det)..men de som sitter på 443 är betydligt mer tysta (i princip ljudlösa), vilket ju är trevligt.

Jag ser att du har samma modell av enbenare som jag, tycker inte du ska avfärda snäppfästena p.g.a det..de som sitter på 443 är som jag nämnde betydligt trevligare.

Har du möjligheten att testa själv innan köp så vore det ju perfekt.

Glöm inte att titta på Velbons kolfiberstativ. Jag ska köpa ett sådant när jag får råd. De heter Velbon Carmagne 630/640 eller Velbon Sherpa Pro 6300/6400 och lär vara av helt annan kvalitet än deras billiga skräpserie. Ffordes har det ganska billigt.

/Pontus

sagan skrev:
Varför gillar du dem inte på enbenaren?

Snäppfästena på min enbenare låter en del (trivs med dem trots det)..men de som sitter på 443 är betydligt mer tysta (i princip ljudlösa), vilket ju är trevligt.

Det är inte ljudet som är problemet, oftast använder jag min enbenare på konsert och då reagerar ingen över knäppandet från stativet... Däremot tycker jag att låsen är omständliga och onödigt hårda. Skruvlåsen (som jag använder på ett lånat 055) tycker jag är snabbare och mer lätthanterliga.

Tyvärr faller 443 bort eftersom min studentekonomi inte tillåter köp av ett stativ för nästan 3500 plus kulled. Ett 055 skulle jag kunna skrapa ihop till men inte mycket mer. Får väl ta och masa mig ner till Scandinavian Photo och Yfo och klämma lite på några olika, det är möjligt att låsen på trebenarna är bättre än de på enbenarna.

Emil-G skrev:
Det är inte ljudet som är problemet, oftast använder jag min enbenare på konsert och då reagerar ingen över knäppandet från stativet... Däremot tycker jag att låsen är omständliga och onödigt hårda.
Hårdheten (trögheten) går att reglera med hjälp av en skruvmmejsel.

Emil-G skrev:

Skruvlåsen (som jag använder på ett lånat 055) tycker jag är snabbare och mer lätthanterliga.

Det där låter i mina öron mycket underligt..tar iaf för mig betydligt längre tid att skruva på en skruv fram och tillbax, än att snabbt snäppa upp/ned ett snäppfäste...3-4x längre tid skulle jag tippa.

Jahaja, undrar var jag gjorde av den!?

Smaken är som baken. Jag föredrar i dagsläget skruvlås men har åas inte testat trebenarna med snäpplås ännu. Vi får se vad det blir.

sagan skrev:
Och vad har det med saken att göra? det är ju fästena på benen som är det intressanta eftersom man ständigt låser/låser upp dessa..på vilket sätt man låser stativhuvudet med, är vid en jämförelse ointresssant.

Kim: Att du är otydlig är ditt problem, inte mitt. Så gråt inte på mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto