Annons

Manfrotto kolfiberstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Birdman skrev:
Jag är nog beredd att hålla med Staffan Ö om Manfrottos kolfiberstativ. Har man dom båda märkena bredvid varandra och jämför så märks skillnaderna direkt.
Ja, Gitzo gör fina stativ, ingen tvekan om det. Jag har deras enbentare, med Leitz Wetzlars klassiska kulled. Väldigt snyggt om inte annat:)
Ska kolla in både Manfrotto och Gitzo, men jag använder stativ kanske tre gånger om året, så frågan är om priskillnaden är värt det. Gitzos kostar 6995:- mot Manfrottos 3595:-.

Calle S skrev:
Vad var det med Manfrotto du inte gillade? Jag har sneglat på Gitzo också, har deras enbensstativ.

Jag tyckte att Manfrottot hade lite klena sektioner, var lite rangligt. Ett stativ ska kännas stumt, fast.

Kommer just in från isen (grickor) där jag plåtat med Gitzo 1127 och 1117. Väger 1.5 kg och funkar bra på ryggsäck för lättare fotoutrustning och en hyfsat krummande Staffan.

1227 är annars ett bra val (bättre än 1228) eller 1325 för tunga jobb. Motsvarande aluminiumstativ är också bra.

/Staffan

martinl skrev:
17.5%, fast 4200:- är inkl. VAT. Frakten är iofs lite dyr vill jag minnas, men snabb (<36h i mitt fall...).
Aha, ok. Har du ett sånt själv? Vilket huvud använder du? Finns det med snabbfäste, typ Manfrottos 488RCO?

Bilagor

• 488.jpg
    488.jpg
    22.9 KB · Visningar: 429
Kollade RobertWhite's prislista, men vad är skillnaden mellan G1227, G1227G (geared column) och G1227LVL (Levelling column)??

Merlin skrev:
Kollade RobertWhite's prislista, men vad är skillnaden mellan G1227, G1227G (geared column) och G1227LVL (Levelling column)??

Med 1227 lossar du ett vred och skjuter mittpelaren upp å ned.

Med geared lossar du och vevar sen upp å ned (bra om man gillar att fota bark kan jag tro).

Levelling innebär (tror jag) att man kan vinkla den platta kulleden normalt står på, tror det används för video.

Vore fint om folk skriver vad för modell det är de använt.

Lite som att skriva "mercedes är skit" när man bara kört C-klass.. Nämner inga namn.

Att jämföra ett Gitzo för dubbla priset känns inte helt relevant heller (jag är lite dryg idag).

Staffan skrev:
Jag tyckte att Manfrottot hade lite klena sektioner, var lite rangligt. Ett stativ ska kännas stumt, fast.

Mitt 055AB är inte i närheten av rangligt.. var stativet helt misshandlat eller? (och: vilken modell är det vi snackar om?)

Calle S skrev:
Aha, ok. Har du ett sånt själv? Vilket huvud använder du? Finns det med snabbfäste, typ Manfrottos 488RCO?

Jo, jag har ett 1227 köpt från Robert White för ca ett år sedan. Valde mellan 1227, 1228 och 1325, och även om jag är mycket nöjd med 1227 så vore nog valet lika svårt att göra om idag. 1228 verkar väldigt praktisk för resor, borde gå ner i handbagaget (1227:an får resa på diagonalen i min Samsonite) och 1325 verkar vara det optimala stativet vad gäller stadighet, höjd etc. Om 1348 var något kompaktare, med samma maxhöjd som 1325 tex, så vore det nog mitt val den dagen jag skaffar tyngre optik.

För tillfället sitter en Manfrotto 308RC kulled (har utgått ur sortimentet, motsvaras väl närmast av 486RC2) på min 1227. Denna ska dock bytas ut så fort jag anser mig ha råd, antagligen till en Arca Swiss B1 med snabbkoppling från Robert White. Snabbkoppling av någon form tycker jag är självskrivet på varje stativhuvud. Manfrottos system med de små fyrkantiga snabbplattorna fungerar väl ok och de är smidiga, men Arca Swiss verkar bättre (och dyrare förstås). Manfrottos sexkantiga snabbplattor verkar rätt otympliga, men jag har aldrig använt dem själv.

martinl skrev:
Manfrottos sexkantiga snabbplattor verkar rätt otympliga, men jag har aldrig använt dem själv.
Jag har haft de sexkantiga sen -88 och de funkar bra. Det finns mindre, fyrkantiga plattor också.

Bilagor

• 44711[1].jpg
    44711[1].jpg
    4.1 KB · Visningar: 409
Ännu en modell

Jag gick i samma tankar som ni gör för ett år sedan. Det blev ett Gitzo G2228 Mountain Explorer. Ångrar inte en sekund att jag köpte det. Det speciella med det är att mittpelaren sitter vid sidan av stativet. Detta gör att man kan vinkla hela mittpelaren vilket borde vara väldigt intressant för dom som fotograferar nära marken. Jag kan i stort sett lägga stativhuvudet direkt på marken. Alla benvinklar är steglöst justerbara. Det finns även i en tredelad modell som heter G2227. Har även tittat på Manfrotto och Stitz (stavas det så?) innan jag slog till.

Gitzo

Hej,

Jag har en Gitzo explorer, och jag tycker att det toppen med kolfiber. Jag har läst att dessa stativ är best när det gäller stabilitet... För mig det viktigaste är att mitt stativ blir ingen fällan för mina fingrar när temperatur ligger under nollan....

m.V.H.
philippe

ännu ett märke att kanske fundera på

Har precis köpt mig ett kolfiberstativ själv från B&H photo i New York. Jag vart helt inne på att köpa mig ett manfrotto eftersom det är det märket jag alltid har haft på mina stativ och som jag har varit mycket nöjd med. Men så blev det inte denna gång. Istället blev det ett SLIK PRO 713 kolfiberstativ som väger endast 1.25 kg.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=278491&is=REG

Till det köpte jag ett Bogen / Manfrotto 3047 Deluxe 3-Way Pan/Tilt Head with Quick Release - Supports 16.50 lb (7.48 kg)

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=5293&is=REG

och till det en Gitzo G-1141 Brass Bushing 7.5mm för att det skulle passa ihop.

Det fungerar alldeles utmärkt och till halva priset nästan mot vad ett manfrotto kolfiberstativ kostar.

Det kan kanske vara värt att kolla upp.

PS.Detta stativ och huvud håller för att tilta min 1Ds:a med 100-400mm objektiv på vilket var ett krav för att jag skulle köpa det och det gör det :eek:).

Ciao Annika

sagan skrev:
Den verkar ha skruvfästen..personligen föredrar jag snäppfästen.

Du syftar på Annikas stativ? Som du säkert vet så har även Manfrottos stativ skruvfästen. På skruvfästet sätter du sedan ett stativhuvud.

Mats :)

Vill inte göra någon ledsen men jag känner att jag måste säga detta: Till alla som snackar om hur nöjda de är med sina Gitzo-stativ: Det är ni säkert, men för mig går foto ut på att fotografera snarare än att köpa utrustning att smeka.

Det är därför jag gillar Annikas val.. plus att hon beställt från NY, något som ingen annan här (förutom jag själv) vågat göra :)

Stativ kan vara tungt att köpa utomlands, frakten kostar. Linser är en helt annan femma.

Men låt oss säga att det går ruskigt snabbt.

Beställde saker från BHphoto måndag eftermiddag kl 16....på onsdag kl 18 stog UPS och knackade på dörren.

Det är snabbare än vad jag någonsin fått från både cyberphoto och scandinavian... och billigare.

dsandlund skrev:
Du syftar på Annikas stativ? Som du säkert vet så har även Manfrottos stativ skruvfästen. På skruvfästet sätter du sedan ett stativhuvud.

Och vad har det med saken att göra? det är ju fästena på benen som är det intressanta eftersom man ständigt låser/låser upp dessa..på vilket sätt man låser stativhuvudet med, är vid en jämförelse ointresssant.

ANNONS
Götaplatsens Foto