Annons

manuealla micro nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

glimmen

Medlem
Har någon här erfarenhet av Nikons äldre manuella makro-objektiv (55 mm, 105 2,5, 105 4, mfl.)? Vill någon dela med sig av dessa erfarenheter så skulle jag bli väldigt tacksam.

mvh

/glimmen
 

staika

Aktiv medlem
Jag har tagit en hel del bilder med micronikkor 55mm som är ett mycket bra macroobjektiv. I mitt album med macrobilder kan du se ett urval.Tänker du satsa på ett macroobjektiv så är det bättre med längre brännvidd, 90-105mm t.ex.

Christer
 

jonaseriksson

Aktiv medlem
Har ett Micro Nikor 3.5/55 mm som jag använder väldigt mycket.
Tycker det är ett jättebra och skarpt objektiv.
Kan bli lite jobbigt med närgränsen.

Många av mina bilder i mina album är tagna med det objektivet.

Mvh
Jonas
 

objernulf

Aktiv medlem
De äldre 55/3.5 och 105/4 är optimerade för närbilder men ger fullgott om än inte perfekt resultat på långa avstånd.

55/2.8, 105/2.8 och 200/4 har flytande linser och ger perfekt resultat både på korta och långa avstånd. Nackdelen är att den faktiska brännvidden minskar något på korta avstånd och därmed minskar arbetsavståndet något.

Välj brännvidd beroende på vad du fotograferar. Längre brännvidd (och därmed längre arbetsavtånd) fungerar bäst för naturmotiv av följande skäl:
1) lättare att positionera kamera/stativ
2) man skrämmer inte insekter
3) lättare att hitta bra bakgrund
4) oskarpare bakgrund

55-an kan vara bekvämare för kopierng av dokument och arbete inomhus där det är trångt.

Alla objektiven är mekaniskt och optiskt i toppklass och kan verkligen rekommenderas.
 

glimmen

Medlem
tackar

... för alla svar, det verkar som att det inte är helt fel att ha ett sånt om man inte har råd att lägga dubbelt så mycket på ett AF.

fridens

/glimmen
 
ANNONS