Annons

Manuellt byte från _MG_xx till IMG_xx

Produkter
(logga in för att koppla)

ralex911

Aktiv medlem
På min 7D har jag stört mig på olika filnamn men inte förstått varför.
Verkar som att det är bilder tagna med gröna rektangeln får namn med IMG.
Jag kör normalt Adobe RGB och får då _MG.
 

M7_21

Aktiv medlem
På min 7D har jag stört mig på olika filnamn men inte förstått varför.
Verkar som att det är bilder tagna med gröna rektangeln får namn med IMG.
Jag kör normalt Adobe RGB och får då _MG.
Det är tydligen bara med P, Av, Tv och M som får _MG_xx alla andra får IMG_xx. Testade detta igår (se bilder) och det gav utslag direkt.

Men detta är lätt att åtgärda efteråt om man vill, dvs ändra alla IMG_ till _MG. Gå in i Bridge CC och välj "Verktyg > Döp om i grupp."
 

ArneB

Aktiv medlem
Det är tydligen bara med P, Av, Tv och M som får _MG_xx alla andra får IMG_xx. Testade detta igår (se bilder) och det gav utslag direkt.

Men detta är lätt att åtgärda efteråt om man vill, dvs ändra alla IMG_ till _MG. Gå in i Bridge CC och välj "Verktyg > Döp om i grupp."
Blir det verkligen RAW-format på bilder tagna i P-läget och "gröna rutan"?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag kör alltid bara med RAW-filer och kameran är inställd på Adobe RGB.
Då har du nu insett att du inte kör med Adobe RGB i landskapsläget. Förmodligen inte med RAW heller, när du använder en 100D. Det gick inte på 40D i alla fall. 7D är den första kameran jag haft som kunnat använda RAW i grön ruta. Några landskapslägen finns inte Canons mer avancerade kameror.
Kolla på kameran eller i bruksanvisningen.

För övrigt finns det inga PASM-lägen på en Canon. Här heter de P, Av, Tv och M. Det andra är en Nikonnomenklatur.
 

GunnarW

Aktiv medlem
...
För övrigt finns det inga PASM-lägen på en Canon. Här heter de P, Av, Tv och M. Det andra är en Nikonnomenklatur.
Jag använde termen/förkortningen PASM då jag uppfattat den som gängse och naturligtvis även inkluderar Canon och ev andra trots att de betecknar shutter priority med T eller Tv (time value) istf S:et ovan. Det finns fler än Nikon som använder S. Sony, Olympus t.ex. Jag kanske genade lite väl mycket i kurvorna genom att använda termen i just denna tråd men låt oss nu inte fastna i en PASM-diskussion.
Huvudfrågan har ändå fått sitt svar.
 

M7_21

Aktiv medlem
Då har du nu insett att du inte kör med Adobe RGB i landskapsläget. Förmodligen inte med RAW heller, när du använder en 100D. Det gick inte på 40D i alla fall. 7D är den första kameran jag haft som kunnat använda RAW i grön ruta. Några landskapslägen finns inte Canons mer avancerade kameror.
Kolla på kameran eller i bruksanvisningen.

För övrigt finns det inga PASM-lägen på en Canon. Här heter de P, Av, Tv och M. Det andra är en Nikonnomenklatur.
Det har tydligen hänt något med Canon EOS 100D eftersom den är väl lite nyare, jämfört med din kamera. Det går utmärkt att köra med RAW även i Landskapsläget.

Håller med dig om gradskillnaden P, Av, Tv och M i Canon men det är ju iofs samma sak som på Nikon.
 
ANNONS