Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt objektiv på EF-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en uppsättning beg FD-objektiv till min sons EOS-1. Dessa borde man ju komma över för en billig penning. Frågan är om de passar på en EOS samt i så fall vilka funktioner som försvinner på kameran. Någon som vet eller kanske rent av har testat själv?

FD-objektiv passar inte alls. Det fanns en piratadapter som gjorde det möjligt att använda FD-objektiv men den fungerade som en 1,17x telekonverter. Autofokus försvinner givetvis och ljusmätning kan bara ske i läge M och Av med nedbländad mätning (dvs det blir mörkare i sökaren eftersom objektiven är nedbländade hela tiden).

Alternativ är adapter för skruvgänga (M42) eller Tamron adaptall. Med dessa blir det ingen telekonvertereffekt. Samma begränsningar i ljusmätningen.

Inget av dessa alternativ är något att satsa på tycker jag. Begagnade äldre EF-objektiv eller EOS-objektiv från Sigma/Tokina/Tamron är både bättre och inte mycket dyrare.

Tack för ett snabbt svar Olle!
Nu har du rätat ut mina frågetecken på en gång, så det blir väl till att först köpa en beg EF 24 mm istället.
Hälsar Sture

ANNONS
Götaplatsens Foto