Annons

Manuellt på DSLR.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla på forumet. Finns det någom som har erfarenhet av att använda de manuella klassikerna på ex en D200. De jag menar är 85 1,4, 105 2,5, 180, 2,8. finns det några betänkligheter agående inköp av dylika gluggar? Det jag egentligen undrar är om de gör sig lika bra på en DSLR som på en analog modell, eller är coating och det faktum att de inte är digitalt anpassade från början, något man bör tänka på. Finns någon med egen praktisk erfarenhet som testat ex en 85 1,4 Ais parallellt med af-modellen.

Jag har inga tester i kontrollerad miljö eller så att luta mig mot. Men jag har praktisk erfarenhet av D200 med 28/2,8 Ais, 105/1,8 Ais och i väldigt begränsad omfattning 80-200/4 Ais.

28:an funkar fint. Har varit med om lite lila kanter nån gång när jag dragit upp kontrasten ordentligt i efterbehandlingen. Tror inte att gluggen gör sig riktigt lika bra på digitalt som analogt hus, men det är bara en känsla jag har.

105:an har jag använt framförallt som konsertoptik. Skärpan är superb. Några bekymmer har jag inte upplevt.

80-200 som jag köpte för ett tag sen har mest blivit liggande, men det beror inte på att den är dålig. Tvärtom verkar den bete sig väldigt bra. Det är bara jag som inte är någon telemänniska.

Har försökt använda en 35/1,4 vidöppet, och det var verkligen ingen hit. Jättemycket färgbrytningsfel och urtaskig skärpa. Iofs på fri hand, så en del kan vara skakning. Vet inte hur den är nerbländat. Kan också vara ett taskigt ex.

Det jävliga med manuella gluggar är att man måste knappa i menyerna när man byter. Fast ljusmätningen blir rätt ändå, även om man får knepiga bilddata och fel bländarvärde i sökaren.

MattiasL skrev:
Jag har inga tester i kontrollerad miljö eller så att luta mig mot. Men jag har praktisk erfarenhet av D200 med 28/2,8 Ais, 105/1,8 Ais och i väldigt begränsad omfattning 80-200/4 Ais.

28:an funkar fint. Har varit med om lite lila kanter nån gång när jag dragit upp kontrasten ordentligt i efterbehandlingen. Tror inte att gluggen gör sig riktigt lika bra på digitalt som analogt hus, men det är bara en känsla jag har.

105:an har jag använt framförallt som konsertoptik. Skärpan är superb. Några bekymmer har jag inte upplevt.

80-200 som jag köpte för ett tag sen har mest blivit liggande, men det beror inte på att den är dålig. Tvärtom verkar den bete sig väldigt bra. Det är bara jag som inte är någon telemänniska.

Har försökt använda en 35/1,4 vidöppet, och det var verkligen ingen hit. Jättemycket färgbrytningsfel och urtaskig skärpa. Iofs på fri hand, så en del kan vara skakning. Vet inte hur den är nerbländat. Kan också vara ett taskigt ex.

Det jävliga med manuella gluggar är att man måste knappa i menyerna när man byter. Fast ljusmätningen blir rätt ändå, även om man får knepiga bilddata och fel bländarvärde i sökaren.
Det där med 105 1,8 var intressant för den kan köpas ny för 5900 på LP-Foto. Har du lagt ut några bilder tagna med den på din sida? Jag har haft en sån tidigare till en F100 och det var sannerligen en skarp glugg med härlig kontrast.

Hej
Jag har använt följande till D1x.
Samtliga Ai.
Nikkor 20mm 1:3,5
Nikkor 35mm 1:2
Nikkor 55mm 1:1,2
Nikkor-PC 105mm 1:2,5
Nikkor ED 180mm 1:2,8
Nikkor 300mm 1:4,5

Alla har fungerat bra med mycket bra resultat.
Jag har faktiskt inga moderna optiker men har beställt ett VR 24-120mm, får se om det blir bättre eller sämre

MattiasL skrev:
Det går programmera om funktionsknappen för detta. Tryck på den och välj manuellt objektiv med ratten. Går blixtsnabbt.

objernulf skrev:
Jajamensan!
Men du som har testat och använt mycket nikonprylar, är din uppfattning att de manuella prylarna funkar lika bra som de nyare af-gluggarna. Jag har fått för mig att det är vissa gluggar som man bör passa sig för, som av någon anledning inte funkar på DSLR.

paul innergård skrev:
Men du som har testat och använt mycket nikonprylar, är din uppfattning att de manuella prylarna funkar lika bra som de nyare af-gluggarna. Jag har fått för mig att det är vissa gluggar som man bör passa sig för, som av någon anledning inte funkar på DSLR.

Läs gärna hos Björn Rörslett om just detta, han har ju testat det mesta av Nikon-objektiv och en av många saker som gör just hans omdömen så intressanta är att han ofta kommenterar just hur bra de klarar sig på moderna digitala kameror.
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Själv har jag kört mycket med klassikern 105/2,5 både på min D70 och min D2H, det är ju lite enklare med den senare eftersom den kan känna av objektivets bländare (som din D200) och har en ljusare sökare som förenklar fokuseringen.

Jag fotade även en massa med en gammal manuell 300/2.8 med min D70 och bortsett från svårigheten att fokusera exakt (mattskivan i D70 är inte optimerad för manuell fokus med så extremt tunt skärpedjup ...) fungerade det mycket bra. Det objektivet har nu fått en fortsatt lite udda karriär och lever nu på en Canon Eos 5D (med en adapter).

Grevture skrev:
Läs gärna hos Björn Rörslett om just detta, han har ju testat det mesta av Nikon-objektiv och en av många saker som gör just hans omdömen så intressanta är att han ofta kommenterar just hur bra de klarar sig på moderna digitala kameror.
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Själv har jag kört mycket med klassikern 105/2,5 både på min D70 och min D2H, det är ju lite enklare med den senare eftersom den kan känna av objektivets bländare (som din D200) och har en ljusare sökare som förenklar fokuseringen.

Jag fotade även en massa med en gammal manuell 300/2.8 med min D70 och bortsett från svårigheten att fokusera exakt (mattskivan i D70 är inte optimerad för manuell fokus med så extremt tunt skärpedjup ...) fungerade det mycket bra. Det objektivet har nu fått en fortsatt lite udda karriär och lever nu på en Canon Eos 5D (med en adapter).
Tack så mycket jag skall genast kolla Björns sida.

paul innergård skrev:
Alla gamla objektiv funkar (så länge de är Ai-kopplade). Resultatet är dock inte perfekt med en del klassiker. Det gäller främst stora bländaröppningar - nedbländat är det mesta bra.

20/3.5, 24/2, 24/2.8, 28/2, 28/2.8, 35/1.4, 35/2 är inte alls bättre än t ex 18-70 DX, ofta sämre. 50/55/85/105mm objektiven är ungefär lika bra men synbart dåliga på full öppning. 135/2 är mycket bra från bländare 4 och slår de flesta zoomar. 200/4 är mycket bra och bättre än de flesta zoomar (2,8-zoomarna undantagna). 400/5.6 ED (ej IF) är också mycket bra.

Det stora problemet med ljusstarka manuella vidvinklar och normaler är fokuseringen. Sökarskivan är inte tillräckligt noggrann. Fokusindikeringen har har för stort spel men man kan lära sig att hitta ett mittläge som funkar. Med teleobjektiv går det bättre att fokusera manuellt.

Jag använder själv följande på en D1.
Sigma 24m 2.8 Ai
Nikkor 35mm 1.4 Ai
Nikkor 105mm 2.5 Ais
Nikkor 300mm 4.5 Ai

Samtliga fungerar ypperligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto