MattiasL skrev:
Jag har inga tester i kontrollerad miljö eller så att luta mig mot. Men jag har praktisk erfarenhet av D200 med 28/2,8 Ais, 105/1,8 Ais och i väldigt begränsad omfattning 80-200/4 Ais.
28:an funkar fint. Har varit med om lite lila kanter nån gång när jag dragit upp kontrasten ordentligt i efterbehandlingen. Tror inte att gluggen gör sig riktigt lika bra på digitalt som analogt hus, men det är bara en känsla jag har.
105:an har jag använt framförallt som konsertoptik. Skärpan är superb. Några bekymmer har jag inte upplevt.
80-200 som jag köpte för ett tag sen har mest blivit liggande, men det beror inte på att den är dålig. Tvärtom verkar den bete sig väldigt bra. Det är bara jag som inte är någon telemänniska.
Har försökt använda en 35/1,4 vidöppet, och det var verkligen ingen hit. Jättemycket färgbrytningsfel och urtaskig skärpa. Iofs på fri hand, så en del kan vara skakning. Vet inte hur den är nerbländat. Kan också vara ett taskigt ex.
Det jävliga med manuella gluggar är att man måste knappa i menyerna när man byter. Fast ljusmätningen blir rätt ändå, även om man får knepiga bilddata och fel bländarvärde i sökaren.