Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mappa het pixel 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Hur gör man för att mappa bort en het pixel från kamerans sensor? Jag har försökt med brusreduceringen i kameran och mjukvarufunktionen med dammborttagning.

PeterWem skrev:
Hur gör man för att mappa bort en het pixel från kamerans sensor? Jag har försökt med brusreduceringen i kameran och mjukvarufunktionen med dammborttagning.

En odokumenterad feature som många säger mappar bort heta/döda pixlar är att ställa kameran sensorrengöringsläge (dvs, så att kameran fäller upp spegeln och öppnar slutaren för att möjliggöra för manuell rengöring).

Jo, jag fann det på nätet med. Även ett tips om att ha objektivlocket på och att ta en bild i mer än en halv minut.
Inget av det fungerade, så den är på verkstad nu.

Vad använder du för raw converter/bildprocessor som inte fixar det? Att verkstaden fixar en död pixel låter lite för hoppfullt.

Att den interpolerar närliggande pixlar och sätter ett värde som gör att den försvinner. Talar helt enkelt om att "denna pixel fungerar inte som den ska, använd data från pixlarna runt om för att bestämma vad den ska ha för värde".

Canons egen råkonverer + Photomatrix. För övrigt syntes de heta pixlarna i kamerans egen bildvisning. Men kameran återkommer om två veckor, och så även två objektiv som ändå skulle justeras.

ANNONS
Götaplatsens Foto