Annons

Markera allt transparent i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Sitter med en bild i Photoshop nu. Jag har extractat huvudmotivet och hade tänkt att lägga på lite gaussian blur på det andra. Men när jag gör det så får motivet som en gloria som lyser runt sej. Jag vill alltså kunna göra en mask av allt som är transparent i lagret med motivet. Också maskerar jag motivet och blurrar bakgrunden.
Förstår ni hur jag menar? Har försökt med en massa men inte lyckats. Om det står i Photoshop bibeln så säg gärna vilken sida.

/A\

Edit: Kanske lite luddig beskrivning, är lite trött så jag kan inte tänka, kanske nått jätteenkelt som jag har missat...

Hmm...

Menar du typ
Högerklicka på lagret och välj select transparancy? Högerklicka ej på texten utan bilden bredvid.

Med andra ord så vill du ändra skärpedjupet i bilden?

Sitter du med Photoshop CS1 eller CS2 har du ett filter som heter 'Blur / Lens Blur' som funkar på det sättet att du först gör en mask på det som ska vara suddigt och senare använder denna mask i 'lens blur' filtret.

Gaussian Blur i detta fall har en förmåga att göra just en aura runt om objektet, exakt hur då går förbi det (i fall att du inte har CS) vet jag inte just nu. (trötter oxå)

Mer info om hur du använder Lens blur, kan säkert använda den infon till Gaussian Blur oxå.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41282&highlight=lens+blur

på bakre lagret, bakgrunden, där din oskärpa ska ligga, klonar du in bakgrunden över motivet (som du frilagt och lagt i ett eget lager ovanpå) så pass mycket att motivet inte syns när du sen lägger på oskärpan.

ANNONS
Götaplatsens Foto