Annons

Marknadsplatser - er erfarenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickyB1

Medlem
Hej,

Jag tog upp fotografering som hobby 2020 när jag fick sparken p.g.a. Corona och helt plötsligt fick massa tid över.

Nu har jag lyckats få ett par av mina foto godkända och upplagda på Printler.se. Sedan tidigare har jag även haft foto uppe på Adobe Stock. På sistnämnda lyckades jag sälja en download som gjorde mig 99cent rikare (one dollar, here I come).

Printler känns lite mer hoppfullt, men jag inser samtidigt att bilder och posters inte säljer sig själva. Jag saknar i dagsläget eget företag och vill helst inte starta ett EF om det absolut inte behövs (brände mig rejält sist, dock annan bransch). Tanken är först att se om det finns någon som helst efterfrågan på Printler men det känns som att man måste marknadsföra sig online för att ha en chans att sälja något. Ett alternativ jag kollar på är egenanställningsföretag. Troligen innebär detta att jag kommer gå plus/minus noll, men det är helt OK i början bara för att få ett hum om det finns någon efterfrågan alls.

Vad är er erfarenhet? Antar att marknadsföring är ett måste, men ger Facebook Ads och Google Ads någonting? Instagram är kanske bättre? Eller är det rentav mer effektivt att själv trycka upp flyers och sprida omkring?
 

HenryB

Aktiv medlem
Är fel person att svara på detta egentligen då jag inte aktivt försöker sälja några bilder. Jag har dock provat Printler men övergett den plattformen då det bara rör sig om kaffepengar. Säljer Printler en 100x70-print till kund för en femhundring så får du 65:- ca. Då har dom till och med tagit en avgift för att betala ut dina pengar. Är man OK med kaffepengar så kör på, annars hitta andra kanaler.
 

RickyB1

Medlem
Kan jag tjäna 65:- på en bild så är det helt OK för mig :p

Jag misstänker att man inte kommer få ut mycket mera per bild om man ska köra egen hemsida + egen print + egen inramning + frakt- och emballagekostnader etc etc...annars vet jag inte vilka andra kanaler som finns...
 

RickyB1

Medlem
Hah, fick faktiskt såld en bild/poster...

Pris ex. moms (rabatt):
233,48 kr (35%)

Min ersättning:
46,70 kr (20%)

En Café Latte på Espresso House kostar 47:00 så avrundat har du faktiskt helt rätt: det är nätt och jämt kaffepengar :p
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Tycker inte det är så himla tokigt ändå. Man måste ju börja någonstans. Du slipper ju dessutom allt skitgöra och underhåll också. Allt du behöver tänka på är att ta fräsiga foton! :D Det är svårt och tidskrävande nog.

Slog ett öga på Printler. Det är ju i alla fall trevligt att varje artist/fotograf har en egen sida med sina alster, så man i bästa fall kan få lite organisk spridning om olika köpares vänner ser dessa foton hänga på väggen och tänka "Åh det var ett fint foto, har fotografen fler tavlor?" så kan man kanske få fler köpare på det sättet om allt går väl.
 
Senast ändrad:

Cambo

Aktiv medlem
Läste villkoren, det finstilta, och häpnade över hur någon kan nappa på ett sånt här"slavkontrakt". Finns medlemmar som trivs med Printlers regler?
 

netstorm

Aktiv medlem
Läste villkoren, det finstilta, och häpnade över hur någon kan nappa på ett sånt här"slavkontrakt". Finns medlemmar som trivs med Printlers regler?
Slavkontrakt är väl att ta i. Du lägger fem minuter på att ladda upp en bild och får 20-25% av beloppet framöver varje gång en av deras kunder beställer bilden där Printler sköter butik, marknadsföring, betalning, print, emballage, paketering, leverans, reklamationer, kundsupport, etc.

Absolut, du kommer inte få några nämnvärda summor men det är ju snarare en diskussion om konstens plats i samhället. Köparna på Printler är väl snarare personer som bara vill ha en trevlig tavla för 449 kr och lika gärna hade kunnat köpa en massproducerad ditto på Ikea eller motsvarande. Det är inte fineart-kunder som är villiga att betala 10 000 kr.
 

RickyB1

Medlem
Personligen gnäller jag väl inte. Jag har 47kr mer än vad jag hade innan. På min nivå lär jag inte hitta någon som vill betala några större summor ändå, hur fina bilder jag än lyckas ta. Marknaden är oversaturated, som det heter på engelska.

Så för min del är det precis som Eva skriver - liten peng för en faktiskt relativt liten insats...
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Du fick i alla fall 47 kronor för fotot, jag får inte ens 47 LIKES på ett foto på Instagram. ;P

Jag gör ju ingenting med mina foton. Jag har inte heller någon ambition att göra något heller egentligen, men jag BORDE ju försöka på typ Printler eller någon motsvarande site istället för att ha massa foton bara liggandes till ingen nytta. :D
 

F_lken

Aktiv medlem
Läste villkoren, det finstilta, och häpnade över hur någon kan nappa på ett sånt här"slavkontrakt". Finns medlemmar som trivs med Printlers regler?
Har du lust att utveckla din syn, vad du ser som fallgropen is så fall.
Uppenbarligen så finns det dom som är OK med det men för det sagt inte det bästa så skulle du kunna tänka dig att utveckla ditt inlägg?
 
ANNONS