Annons

Masking i Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag sitter och försöker lära mig behandla RAW filer i Camera Raw. Jag har kommit till fliken "details" och gett mig på masking. När jag förstorar upp bilden till 100 % och håller in Alt-tangenten och drar i reglaget så blir en del detaljer i bilden röda. Jag blir inte klok på detta, ungefär hur mycket ska man ha för att bilden ska bli så bra som möjligt?

Tacksam för svar!

MVH

Henrik

Med risk för att vara helt ute och cykla....
Skärpningen är ju en form av kontrast och maskningen påverkar skärpningen. Det är inte bara så att det är högdagervarningen som visar sig? Alltså om du klickar ur högdagervarningen som är en neråtpil(har jag för mig, sitter inte vid PS-datorn nu) uppe i högra hörnet i historgrammet som återfinns uppe i högra hörnet på skärmen så försvinner det röda?

//Jerka

För övrigt älskar jag att cykla! ;-)

Gutta skrev:
Med risk för att vara helt ute och cykla....
Skärpningen är ju en form av kontrast och maskningen påverkar skärpningen. Det är inte bara så att det är högdagervarningen som visar sig? Alltså om du klickar ur högdagervarningen som är en neråtpil(har jag för mig, sitter inte vid PS-datorn nu) uppe i högra hörnet i historgrammet som återfinns uppe i högra hörnet på skärmen så försvinner det röda?

//Jerka

För övrigt älskar jag att cykla! ;-)

Jag var inne på det jag med! Tack för svaret! Cykla är livsfarligt. Jag håller mej till uppförsbackar om jag måste. Annars går jag. för många besök på sjukhuset i samband med sådana vansinnesfärder. :)

Löste det problemet då?

Jag sprängde ljudvallen förra veckan...cyklade 1,35 mil på 22 minuter (stark medvind såklart). Undrar hur långt efter de riktiga entusiasterna man ligger?! ;-)

Gutta skrev:
Löste det problemet då?

Jag sprängde ljudvallen förra veckan...cyklade 1,35 mil på 22 minuter (stark medvind såklart). Undrar hur långt efter de riktiga entusiasterna man ligger?! ;-)

Jag har inte testat än. Det röda är egentligen inte problemet. Det försvinner när man drar i reglaget. Frågan är bara om man ska göra det så mycket och hur det egentligen påverkar bilden. Jag kanske överskärper då....

Ljudvallen? Jag lyckades bara slå höften i backen. Och ansiktet och lite andra kroppsdelar. :)

Nu är jag ute på hal is istället...Men maskningen minskar väl skärpan? Alltså den dämpar den skärpning man ställt in i de övriga reglagen... Så med maskningen kan man få bort det allra värsta bruset som uppstår i skärpningen typ...Men exakt hur det funkar...?

Jag trillade just genom isen och inväntar någon kunnig istället...Jag vill också veta säkert...

EDIT: Maskningen borde ju vara den "lägre gränsen" för skärpan/detaljerna. Alltså man skärper upp, men om man har ganska grova "detaljer" så vill man inte skärpa på pixelnivå typ. Detta justerar man då med maskningen. Alltså hur små de minsta detaljerna är som man vill skärpa typ...Jaja som sagt jag inväntar. Gonatt
/EDIT

Senast ändrad:
Gutta skrev:
Nu är jag ute på hal is istället...Men maskningen minskar väl skärpan? Alltså den dämpar den skärpning man ställt in i de övriga reglagen... Så med maskningen kan man få bort det allra värsta bruset som uppstår i skärpningen typ...Men exakt hur det funkar...?

Jag trillade just genom isen och inväntar någon kunnig istället...Jag vill också veta säkert...

Det du säger låter logiskt och vettigt. Vi får hoppas att nån kan bekräfta att du hade rätt. :)

Sovdax!

ANNONS
Götaplatsens Foto