Annons

Massa frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Jag har 350D och blixten som är inbygg klarar av 1/200 slutar tid, men vad skulle Canon Speedlite 430EX klara? Skulle den klara av komma upp till 1/4000 eller?

Kommer skaffa mig en sån snart så behöver lite råd om den.

Vad ska man tänka på när man fotar bilar i höghastighet, förutom stativ kort slutartid?

Hur gäller det med bländaren här då? exponering? ISO? vitbalans?

Snart kommer jag skaffa mig några objektiver, en tele, en zoom, en macro och frågan är vilka är bäst under 6000 kr?

De som jag hade tänkt mig är:

Tele:

Canon EF 200/2,8 II L USM
Canon EF 100/2,0 USM

Macro:

Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro
Sigma EX 105/2,8 DG Macro
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di

Zoom:

Canon EF 75-300 III DC & USM
Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM
Sigma 18-200/3,5-6,3DC
Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro

Ni kan väl se att de objektiver som jag har valt att man kommer zooma in mycket me de och det gillar jag men frågan kommer man få skarpa bilder när man zoomar in för fullt?

Har sett andra zoom objektiver som ligger mellan 18-75 är dyrare än 28-200 exp? Hur kommer det sig?

Om ni har andra bra objektiver som ni tycker om så är ja öppen för förslag.

Tack för ert tid.

Ja skulle glöma det viktigaste, vilka objektiver passar riktig bra till porträtt bilder för båda nära dig och längre bort?

Senast ändrad:
Hmmm... får dina "zoom" objektiv mer till teleobjektiv. Bra glugg till porträtt är nog ett fast ljusstarkt normalobjektiv, kanske canons motsvarighet till Nikons 50mm/1,8...

Daniel Ahlin (FILM)

LOL, det där var inte svar alls, alltså om du inte har lust att svara på mina frågor ta inte åt dig tiden att skriva annat än vad jag behöver.

Magnus tack för din tips.

Senast ändrad:
dj_evil skrev:
Daniel Ahlin (FILM)

LOL, det där var inte svar alls, alltså om du inte har lust att svara på mina frågor ta inte åt dig tiden att skriva annat än vad jag behöver.

Magnus tack för din tips.
Det handlar tyvärr inte om att Daniel inte vill svara.
Det är nog du som inte läser eller förstår det Daniel visar.

Mitt råd: läs mer innan du handlar ngt.
När det gäller optik och val av optik så finns det en uppsjö av trådar i forumen.

Macro

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro har tidigare i detta forum fått väldigt fin kritik. Dessutom har Canon lite pengar tillbaka innan nyår.

Har själv beställt ett som jag får om ca 14 dagar.

lägg ner den där lol attityden, det håller inte, va tacksam att det finns å många snälla perssoner här på fotosidan som lägger ner tid på att försöka hjälpa just dig och alla andra som har frågor.

Erik Schalin, alltså ja skulle inte posta det här tråden om jag hittade det jag vill veta.

Jimmie Sonelius, visst får man hjälpa men min åsikt är att att svara på mina frågor, kan du inte eller orkar du inte behöver du inte skriva nåt, jag menar inte illa nåt alla är snälla här det vet jag.

Okej

Då börjar vi med blixtsynktiden.
Blixtsynktiden är den kortaste tid som du kan använda kameran tillsammans med en blixt.

Använder du kortare tider så blir delar av bilden svart.

Tiden som blixten lyser är normalt betydligt kortare än blixtsynktiden. Därför så kan man frysa en rörelse mha blixten.

Jag tror inte jag förstår din fråga angående objektiv riktigt, ska du köpa ett eller 3 objektiv?

Sen, länken som Daniel postade svarar väldigt bra på de flesta frågor angående angående slutartid, bländare, ISO osv..

Ett objektivs pris bestämms av kvalliten och inte brännvidden, men att göra långa brännvidder till bra kvallite kostar oftast mer än korta bränvidder med samma kvallite..

Jon Sjöberg, alltså jag ska ha köpa 3 objektiver efter varan men en macro en tele en zoom, och jag behöver folk som vet mer än mig om de här objektiver därför postade jag min tråd här.

Visst länken förklarar bra, jag läste den många gånger när jag började fota men jag hittar inte svar på mina frågor.

Som sagt jag behöver råd av kunniga eller folk som har testat de här objektiver eller nåt sånt.

Ok, när du fotar bilar i hög hastighet, vill du ha fart i bilden öka slutartiden lite grann och panorera eller skapa lite rörelse oskärpa, en stor bländare kan vara bra att ha för att inte bakgrunden ska spela så stor roll. Iso-tal så lågt som möjligt antar jag..

angående objektiven så skulle jag föreslå 70-200/4L kostar typ 6k med canon cash-back.funkar hyffsat som "långzoom" och kort tele, och ska vara riktigt skarp.. macro har jag ej ngn erfarenhet av. Men för porträtt 50/1.8 II..

Senast ändrad:
Jag tycker att du kan kombinera tele och macro med t.e.x. "EF-100/2,8 macro 1:1".
Det gör jobbet för båda användningsområdena för ca. 5600:-
Eller med "Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di" för den delen som jag bara har gott att säga om själv. Troligen lite sämre byggkvalité (eller känsla) i det, men otroligt bra. Ca. 4100:-

Du verkar vara ute efter ljusstarka gluggar och då borde sigma's "EX 70-200/2,8 APO DG" vara en vinnare.
Kostar visserligen 8000:-, men ger mycket för pengarna.

Det du tappar på detta är ju vidvinkelmöjligheten.
Hade det inte varit för att du vill ha macro, så hade jag föreslagit:

Sigma EX 18-50/2,8 eller Canon EF 17-40/4L och
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG

Det finns massor av såna här vinklingar i gamla trådar, som har nästan samma frågeställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto