Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Matta färger vid conv. RAW -> JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Hej!

jag har ett problem när jag skall spara bilder i JPEG-formatet, Färgerna blir inte alls så som jag ställt in. Vad kan detta bero på?

Den övre bilden är hur JPEG-bilden blir och den undre än hur jag vill ha den, jag fick ta screenshot för att fånga bilderna. kanske lite svårt att se nu när bilderna är så små men hoppas ni förstår :)

Mvh Daniel

Bilagor

• color.jpg
    color.jpg
    15.4 KB · Visningar: 705
I vilken färgrymd väljer du att plocka ut bilden från RAW-filen?
Om du plockar ut bilden i Adobe RGB så måste du sedan konverta till sRGB innan du sparar till JPG. Om du inte gör detta så blir färgerna dovare när du sedan tittar på bilden i ett program som inte hanterar färginformationen korrekt (t ex Internet Explorer).

Du beskriver inte problemet tillräckligt bra för att man ska kunna lista ut vad som kan vara galet, med vilket program tittar du på JPG-bilden?

Jag har löst problemet nu, det hade med att jag inte hade konverterat färgprofilen, och det som du skrev funkade oxå, men de känns lite som "fel" sätt för mig, jag kör hällre Edit - Convert to Profile.

Tack för hjälpen!

Adobe Camera Raw, Srgb / Argb / CMrgb / PPrgb

Lånar min egen tråd lite ;)

När man 'framkallar' bilderna i Adobe Camera Raw så kan man välja färgrymd redan där, varför inte ha sRGB där ist för adobe-rgb (ogrinalinställning) ? då slipper man väl konverta till sRGB när man skall spara som jpg, eller förlorar man på att göra på detta vis?

Förklara för mig! :)

sRGB är en väldigt snäv färgrymd, som är gjord för att visa bilder på skärm. Alltså, den kan inte hantera särskilt mättade färger. AdobeRGB är ett exempel på en större färgrymd, och ProPhoto RGB är gigantisk i jämförelse. Alltså ingen bra idé att enbart spara bilder i sRGB, men så länge man behåller råfiler så kan man väl göra så, om man vet från början att bilden man jobbar med bara ska visas på skärm.

Lånar denna tråden lite. Undrar över färgrymd kontra bitdjup. Kan man ha adobeRGB i jpg? Om så är fallet på vilket sätt har man lyckats få in "bättre" färger i "samma" informationsmängd?

Någon som kan förklara?

//Jerka

Re: Adobe Camera Raw, Srgb / Argb / CMrgb / PPrgb

Damme skrev:
Lånar min egen tråd lite ;)

När man 'framkallar' bilderna i Adobe Camera Raw så kan man välja färgrymd redan där, varför inte ha sRGB där ist för adobe-rgb (ogrinalinställning) ? då slipper man väl konverta till sRGB när man skall spara som jpg, eller förlorar man på att göra på detta vis?

Förklara för mig! :)

Om du tänker dig två färgnyanser av rött som skiljer sig åt genom att de är mer eller mindre mättade. Den ena ligger precis på gränsen på vad sRGB klarar av att återge, den andra en bra bit utanför. Om du gör en konvertering direkt till sRGB kommer dessa två nyanser att återges med samma färg.

Om du däremot först konverterar bilden till en större färgrymd, som Adobe RGB eller Prophoto RGB, och sedan minskar färgernas intensitet med t ex Nyans/mättnad innan konverteringen, då bevaras denna skillnad mellan dessa två nyanser.

MVH/Stefan

Gutta skrev:
Lånar denna tråden lite. Undrar över färgrymd kontra bitdjup. Kan man ha adobeRGB i jpg? Om så är fallet på vilket sätt har man lyckats få in "bättre" färger i "samma" informationsmängd?

JPEG kan hantera vilken färgrymd som helst. Däremot kan man inte spara en bild i ett färgdjup mer än 8 bitar.

Vad du gör när du sparar en bild i en större färgrymd är att skillnaden mellan varje valör blir något lite större. Du kan alltså beskriva intensivare, skarpare färger på bekostnad av att precisionen i beskrivningen blir sämre. Det är därför som man brukar säga att man bör använda 16 bitars färgdjup när man använder en riktigt stor färgrymd som t ex Prophoto RGB.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto