Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mb200

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Läste lite om att folk var missnöjda med passformen och så, kanske drar ni inte åt den ordentligt?

Jag tog en bredare lite grövre gummisnodd som jag klippte på mitten och på var sida om ratten satte jag gummisnodd och kunde dra åt mycket hårdare! Nu sitter den som Berget och kommer att få sitta där tills kameran dör!

=)
 
Taka skrev:
Läste lite om att folk var missnöjda med passformen och så, kanske drar ni inte åt den ordentligt?

Jag tog en bredare lite grövre gummisnodd som jag klippte på mitten och på var sida om ratten satte jag gummisnodd och kunde dra åt mycket hårdare! Nu sitter den som Berget och kommer att få sitta där tills kameran dör!

=)

Ratten är lite kantig/vass med avsikt...

Drar man åt den för hårt riskerar man att dels spräcka batterigreppet som är av plast och dels att det fastnar i påskruvat läge.

Ta det lite lungt med ratten alltså...
 
Sätt på ett lite tyngre objektiv så får du se med egna ögon hur plastranglet flexar på stativet, oavsett hur hårt du drar åt.........

Det skall bli skönt att få ett grepp av metall till D300'an....

/kent
 
Vid stativanvändning med gluggar utan eget stativfäste är greppet rent ut sagt värdelöst. Just macrogluggar av lite kortare variant saknar egna stativfästen. I övrigt funkar det helt ok och greppet är skapligt funktionellt. Men passformen är rätt dålig om man jämför med greppen som fanns till analoga motsvarigheter förr i tiden. Greppet till ex F90X var väldigt kameraanpassat (bättre än F100:as) och greppen till Canons proffsmodeller var mycket bättre än det som finns att tillgå idag. Jag kände lite på en 5D och batterigreppet till den är rätt hyfsad. Sen tror jag att man skall vara lite försiktig med att dra åt för hårt, tror det kan skad antingen greppet eller undersidan på kameran. Vet inte hur pass D200 är konstruerad på undersidan.
 
För mig spelar det ingen roll om greppet fastnar, den kommer att sitta där tills kameran dör ändå.
 
Bokeh skrev:
Sätt på ett lite tyngre objektiv så får du se med egna ögon hur plastranglet flexar på stativet, oavsett hur hårt du drar åt.........
Kent har rätt, stabiliteten blir inte mycket bättre för att du drar åt hårt.

Problemet är - förutom att folk ev inte drar fast batterienheten ordenligt i kamerahuset - att plastbotten i batterikammaren (där stativgängan är ingjuten) är för vek och därför flexar.
Inte ens med en L-skena typ Really Right Stuff blir det acceptabelt, jag har provat.

Jag har MB200 enbart för att få bättre grepp runt kameran - har stora händer.
Eftersom jag bara använder D200+MB200 till långa teleobjektiv med eget stativfäste lider jag inte av den dåliga konstruktionen.
 
ANNONS