Annons

Med vilken optik når D90 sitt max?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Kör idag med 18-105 + 50 1.8. Jag är inte alls missnöjd med mina bilder men är lite nyfiken på hur mycket bättre dom kan bli med rätt optik. Jag tänker då på skärpan, kontraster och färger etc. Vilken optik behöver man för att "maxa" en D90?

Behöver man ända upp till 14-24 2,8, 24-70 2,8 och 70-200 2,8?

//Johan

50/1.8 nerbländat är nog rätt nära max.

Om jag inte missminner mig så ger 24-70/2.8 något bättre värden än 50/1.8 i tester.

Annars har väl Thom Hogan och Björn Rörslett sagt något om att 300/2.8 och 400/2.8 är bland de allra skarpaste objektiven Nikon har. Tror att 200/2 VR också kvalar in där.

Men 50/1.8 är ju å andra sidan väldigt mycket billigare än alla ovanstående objektiv! Har dock aldrig jämfört det själv mot mitt 24-70/2.8, har aldrig orkat. Båda är skarpa nog. Problemet med 50/1.8 tycker jag är att det ger lite väl mycket CA vid stora bländare. Men skärpan är det inget fel på vid mindre än f4.

Kör idag med 18-105 + 50 1.8. Jag är inte alls missnöjd med mina bilder men är lite nyfiken på hur mycket bättre dom kan bli med rätt optik. Jag tänker då på skärpan, kontraster och färger etc. Vilken optik behöver man för att "maxa" en D90?

Behöver man ända upp till 14-24 2,8, 24-70 2,8 och 70-200 2,8?

//Johan

En sak som inte nämnts än är ljuset du tar i. Hur ljuset faller etc. Det finns mästerliga bilder som är tagna med plastsaker av Sigma för en tusenlapp, medan det finns de som har kameror värda över 200k som en mer rutinerad fotograf skulle ta bättre bilder med en kompaktkamera.

Frågan är vad det är för bilder du tar och hur du vill att de ska se ut.

Skärpa kontrast och färger går att lura till med hjälp av inställningar i bildkontrollen, men även ljuset och hur du exponerar spelar en stor roll.

Som om 50/1,8 skulle vara "skit"???
Näpp, inte alls faktiskt. Det är faktiskt ett av mina favoritobjektiv på min D700.
Meeen däremot kan det bli skit om det finns sbs inblandat osv. Menar mest att det går att fixa till ganska mycket ändå på en bild i efterhand om nåt skulle gå fel.

Näpp, inte alls faktiskt. Det är faktiskt ett av mina favoritobjektiv på min D700.
Meeen däremot kan det bli skit om det finns sbs inblandat osv. Menar mest att det går att fixa till ganska mycket ändå på en bild i efterhand om nåt skulle gå fel.
Jo, men just skärpa är svårt att få till efteråt om den saknas;-) Att dra på med färg och kontrast ger heller inte samma resultat som om objektivet från början ger bra färg och kontrast, eftersom man då måste tulla på sensorns kapacitet istället.
Kontrast är väl det man skulle kunna önska lite mer från 50/1,8 om något. Men det är fortfarande rätt bra även på den punkten.

+1 betyder en till som håller med. Resterande ska vara i följd. Men eftersom +2 saknas gissade jag att det menades att "jag håller verkligen med".

Det verkar krångligt att hålla reda på att "... Resterande ska vara i följd". Det kan bli rätt många +(siffra) om alla som håller med gärna vill lista sig. Kan man vända på det så att de som inte håller med i stället berättar varför, och att man utgår från att alla andra, endera håller med eller kanske inte alls bryr sig. Det är mitt förslag. Kan den som nu gillar mitt förslag ange +1 eller är det redan förbrukat tidigare. Knepigt.

Det verkar krångligt att hålla reda på att "... Resterande ska vara i följd". Det kan bli rätt många +(siffra) om alla som håller med gärna vill lista sig. Kan man vända på det så att de som inte håller med i stället berättar varför, och att man utgår från att alla andra, endera håller med eller kanske inte alls bryr sig. Det är mitt förslag. Kan den som nu gillar mitt förslag ange +1 eller är det redan förbrukat tidigare. Knepigt.

-1

Michael - Laga inte något som inte är trasigt -

+1 utan citat brukar bara beteckna att man har fått +1 post till sin räknare, rent spam alltså.
Håller man med brukar man däremot skriva "this" och citera den man håller med.

+1 kan också att man är ännu en i skaran som tycker så, då självklart med citat.

Jag misstänker att det är ett 4chan-utryck från början.

Nej nu får ni skärpa er! Vi kan ju inte hålla på och förändra saker eller komma med nya idéer som alla inte känner till sedan urminnes tider och som gått i arv i generationer!

Att skriva +1 är ett sätt att visa att man håller med någon utan att skriva en egen avhandling i ämnet som ändå inte skulle tillföra något, men visar att fler har samma erfarenhet eller åsikt i en diskussion.

Jag har själv Nikkor 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 35/2, 50/1.8 och 85/1.8 Det finns ingen av dessa som presterar lika bra som mitt Tamron 90/2.8. Kanske har jag haft tur och fått ett extremt bra ex, men jag blir lika positivt överraskad varje gång jag använder det.

ANNONS
Götaplatsens Foto