Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Intressant uppgift.
23%, dvs cirka var fjärde person, är kvinna.

Min upplvelse när jag tar del av diskussioner och kommentarer här, är att typ 90-95% av alla inlägg skrivs av män ....
Av de 20 första inäggen i denna tråd var 19 skrivna av män .....
Ja, det var här det blev lite intressant när jag såg statistiken från Lomography, där majoriteten (58%) av de medlemmar under 30, som deltog i undersökningen, var kvinnor. Det sticker ut. Något annat som sticker ut är att bland de som svarat ligger majoriteten i ålder mellan 20-24. Detta är en sida med fokus på analog fotografi, men den saknar också ett forum, och bilderna ligger ganska mycket i fokus.

Så vad attraherar unga människor, och framför allt yngre kvinnor dit?

Statistiken visar också att en hög andel (ca 70%) av medlemmarna gärna vill ta pauser från digital teknologi. Ungefär lika många svarar att digital teknologi inte förbättrat deras liv.

Det blir lätt komplext. Är det så att unga människor är trötta på digitaliseringen? 20-24 åringar har trots allt inte vuxit upp utan den. Är det så att de som är trötta på den sökt sig till just den sidan? Förmodligen närmre sanningen. Varför så unga människor?

 

jpgrahn

Aktiv medlem
Intressant uppgift.
23%, dvs cirka var fjärde person, är kvinna.

Min upplvelse när jag tar del av diskussioner och kommentarer här, är att typ 90-95% av alla inlägg skrivs av män ....
Av de 20 första inäggen i denna tråd var 19 skrivna av män .....
Sant, men vad ska vi göra åt det? Eller borde vi göra något åt det?
Det är väl trevligt med en givande dialog mellan män och kvinnor men själv ser jag att det är viktigare att den är intressant än att könsfördelningen är jämn.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Ja, det var här det blev lite intressant när jag såg statistiken från Lomography, där majoriteten (58%) av de medlemmar under 30, som deltog i undersökningen, var kvinnor. Det sticker ut. Något annat som sticker ut är att bland de som svarat ligger majoriteten i ålder mellan 20-24. Detta är en sida med fokus på analog fotografi, men den saknar också ett forum, och bilderna ligger ganska mycket i fokus.

Så vad attraherar unga människor, och framför allt yngre kvinnor dit?

Statistiken visar också att en hög andel (ca 70%) av medlemmarna gärna vill ta pauser från digital teknologi. Ungefär lika många svarar att digital teknologi inte förbättrat deras liv.

Det blir lätt komplext. Är det så att unga människor är trötta på digitaliseringen? 20-24 åringar har trots allt inte vuxit upp utan den. Är det så att de som är trötta på den sökt sig till just den sidan? Förmodligen närmre sanningen. Varför så unga människor?

Jag har också tittat mycket på Lomography som jämförelseobjekt till Fotosidan. Båda dessa communities är kommersiella och med, vad jag kan se, ganska lika grundförutsättningar, men de har utvecklats helt olika. En skillnad är att Lomography har mycket mer redaktionellt material. Både eget och sådant som är skrivet av medlemmar. Det gör sidan mer levande och intressantare tycker jag. Varför inte inbjuda medlemmar på FS att skriva artiklar? FS har visserligen forum och bloggar som också kan vara intressanta och skapa communitykänsla. Men idag domineras både blogg och forum av en liten grupp personer. Ingen kritik mot dem men det blir en mycket liten och (tråkigt) homogen community.

/F
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har också tittat mycket på Lomography som jämförelseobjekt till Fotosidan. Båda dessa communities är kommersiella och med, vad jag kan se, ganska lika grundförutsättningar, men de har utvecklats helt olika. En skillnad är att Lomography har mycket mer redaktionellt material. Både eget och sådant som är skrivet av medlemmar. Det gör sidan mer levande och intressantare tycker jag. Varför inte inbjuda medlemmar på FS att skriva artiklar? FS har visserligen forum och bloggar som också kan vara intressanta och skapa communitykänsla. Men idag domineras både blogg och forum av en liten grupp personer. Ingen kritik mot dem men det blir en mycket liten och (tråkigt) homogen community.

/F
Vi tar mer än gärna emot artiklar från medlemmar. Jag skall se till att detta tydligare framgår (man skriver via www.fotosidan.se/editdesk eller skickar text+bild till oss). Du har ju bland annat skrivit en mycket välläst och proffsig artikel:

https://www.fotosidan.se/cldoc/intresse-svart-vitt/piezography-fran-cone-editions.htm

Den rekommenderar jag varmt.

Gällande Lomography så är väl det produkttillverkaren? De är nog rejält mycket större än oss och har nog mer muskler generellt.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag har också tittat mycket på Lomography som jämförelseobjekt till Fotosidan. Båda dessa communities är kommersiella och med, vad jag kan se, ganska lika grundförutsättningar, men de har utvecklats helt olika. En skillnad är att Lomography har mycket mer redaktionellt material. Både eget och sådant som är skrivet av medlemmar. Det gör sidan mer levande och intressantare tycker jag. Varför inte inbjuda medlemmar på FS att skriva artiklar? FS har visserligen forum och bloggar som också kan vara intressanta och skapa communitykänsla. Men idag domineras både blogg och forum av en liten grupp personer. Ingen kritik mot dem men det blir en mycket liten och (tråkigt) homogen community.

/F
Vi tar mer än gärna emot artiklar från medlemmar. Jag skall se till att detta tydligare framgår (man skriver via www.fotosidan.se/editdesk eller skickar text+bild till oss). Du har ju bland annat skrivit en mycket välläst och proffsig artikel:

https://www.fotosidan.se/cldoc/intresse-svart-vitt/piezography-fran-cone-editions.htm

Den rekommenderar jag varmt.

Gällande Lomography så är väl det produkttillverkaren? De är nog rejält mycket större än oss och har nog mer muskler generellt.
Ja, Lomography har försäljning av produkter som i alla fall bär deras namn. Hur mycket tillverkning de står för vet jag inte, de har fått kritik för att de säljer ommärkta varor (framför allt film) till högre priser än vad tillverkarna tar. Huruvida det stämmer vet jag inte.

Det borde hur som helst inte spela så stor roll för åldersfördelningen bland medlemmarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror flertalet medlemmar på Fotosidan är i den fasen i livet att man har råd att unna sig. En Harley Davidson, Ford Crown Victoria, BMW, eller en schysst kamerautrustning. Sedan söker vi bekräftelse av likasinnade i detta forum. Eller hur? 😉
Ännu viktigare: vi kan unna oss en Nikon F, en Asahiflex, en Contax S eller en Rolleiflex!
 

nbqr

Aktiv medlem
Kul att så många hakar på, just nu ligger vi på drygt 62 år i snitt, eller 65 om jag inte räknar mig själv. Kanske nån 90-plussare som vill jämna ut statistiken?
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag tror att man behöver hålla isär företeelserna.

Demografi och trender kring utövande fotografering som hobby är en sak. Där finns gott om analyser och spaningar och det är nog rätt okontroversiellt att hävda att fler människor fotograferar idag än någonsin tidigare i historien. Hur man fotograferar, med avseende på dels utrustning och dels metodik / skapande, är en egen diskussion.

Demografi och trender kring deltagande i en fotoklubb är en helt annan sak även om det naturligtvis finns beröringspunkter. Föreningslivet har storskaligt backat successivt under flera decennier, det är knappast heller någon kontroversiell uppfattning. Det gäller alla områden från idrott och kultur till bostadsrättsföreningar och intresseorganisationer.

Demografi och trender kring användaraktivitet på ett internetforum om fotografering är en tredje sak, där finns många påverkande faktorer.

Självklart finns det korrelationer men jag tror faktiskt inte att de är jättestarka.
 

Ventures

Aktiv medlem
Intressant uppgift.
23%, dvs cirka var fjärde person, är kvinna.

Min upplvelse när jag tar del av diskussioner och kommentarer här, är att typ 90-95% av alla inlägg skrivs av män ....
Av de 20 första inäggen i denna tråd var 19 skrivna av män .....
Jag har en känsla av att det jämnar ut sig något mellan män och kvinnor när det gäller publicerade bilder på fotosidan. Männen snackar medan kvinnorna fotograferar. 😉
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Demografi och trender kring deltagande i en fotoklubb är en helt annan sak även om det naturligtvis finns beröringspunkter. Föreningslivet har storskaligt backat successivt under flera decennier, det är knappast heller någon kontroversiell uppfattning. Det gäller alla områden från idrott och kultur till bostadsrättsföreningar och intresseorganisationer.
Föreningslivet har fyttat till Facebook.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Allt erat prat om fotoklubbar fick mig att gå med i den lokala. Får se hur det är :)
Jag gluttade på dörren till en av de lokala, såg glada bilder på en hög med pensionärer på "gatufotograferande" som alla tog en bild på samma lilla barn. Stängde dörrn och gick......

Vad kan man göra för att vitalisera den här sajten? Jag vill möta yngre, kvinnor och vad som helst annat än BARA pensionärer.
Det brukar bli bäst i alla sammanhang när det är blandat.

Pensionärer är snälla, men om det är fär många är det ju inte kul.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror att kvinnor och yngre blir bortskrämda. De skapar konto och ställer en nybörjarfråga i forumet men får svar som om de skulle resa till månen. De loggar kvickt ut för gott medan tråden övergår i en långdragen pseudodiskussion på nanonivå. Hur lång är genomsnittstiden för medlemskapet för den gruppen? Hur kan de fås att stanna kvar?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tror att kvinnor och yngre blir bortskrämda. De skapar konto och ställer en nybörjarfråga i forumet men får svar som om de skulle resa till månen. De loggar kvickt ut för gott medan tråden övergår i en långdragen pseudodiskussion på nanonivå. Hur lång är genomsnittstiden för medlemskapet för den gruppen? Hur kan de fås att stanna kvar?
Spot on!
 
ANNONS