Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad medelåldern på fotosidan är? Jag hittade en gammal tråd från 2004, med en länk till en statistiksida som inte verkar fungera längre.
 

acke

Avslutat medlemskap
Medelåldern totalt eller medelåldern bland de aktiva i forumet? Jag misstänker att det stora flertalet medlemmar är passiva.

De som är regelbundet forumaktiva utgör bara någon enstaka procent av totala medlemsantalet, gissar jag.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Medelåldern totalt eller medelåldern bland de aktiva i forumet? Jag misstänker att det stora flertalet medlemmar är passiva.

De som är regelbundet forumaktiva utgör bara någon enstaka procent av totala medlemsantalet, gissar jag.
Med kanske 5-10 inlägg per dygn är här ju rätt sömnigt.
En förkrossande andel av de som skriver är män.
Skulle nog säga att "alla" är medelålders eller däröver.

Där är mina killgissningar på ämnet.
 

hampusm

Aktiv medlem
Medelåldern totalt eller medelåldern bland de aktiva i forumet? Jag misstänker att det stora flertalet medlemmar är passiva.

De som är regelbundet forumaktiva utgör bara någon enstaka procent av totala medlemsantalet, gissar jag.
Jag tänkte bland medlemmar snarare än aktiva på forumet.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag håller med - det vore jättekul att få se stastisk.
Beträffande användare; antal, ålder, kön, mm.
Vore också kul at se statistiken lite bakåt i tiden också.
 

janc

Aktiv medlem
Jag tänkte bland medlemmar snarare än aktiva på forumet.
Det beror naturligtvis på syftet med att ta fram statistiken men rimligen finns det ett antal medlemmar som inte varit inloggade på så lång tid att de är ointressanta.

Skulle jag hugga till med ett krieteria skulle jag säga inloggad under de senaste tre månaderna.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Undrar om ålder, engagemang osv på Fotosidan förhåller sig på samma sätt som till ålder etc i en lokal fotoklubb?

Som jag har sett det har de aktiva i klubben varit just aktiva under många år. De stannade kvar från det att de som "unga" blev med. De blir naturligtvis äldre och äldre medan basen längst ned i grafen inte fylls på med nya yngre medlemmar i motsvarande takt.

Paradoxen som finns där. Det har aldrig någonsin förut funnits så många som fotar. Alla - på riktigt alla - fotar eller I alla fall "tar bilder"
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Själv är jag 64 och har hållit på sedan jag var 14-15 år med fotografering.
När vi nu har två datapunkter, 34 och 64, så ser vi snabbt att medelåldern är 98/2=49 år. En mätpunkt att starta med.

Håller med om att de nya inläggen är få per dygn. Mest intresse får naturligtvis teknikdiskussioner. Vad ska jag köpa... Hur mycket kostar... Vilket objektiv är bäst... Vad blir ett 35 mm i APS-C eller mellanformat. Etc, etc. Frågor som återkommer regelbundet.

Samma går förstås att säga om de som är aktiva. Varav flera redan skrivit i denna tråd...

Jag ska inte klaga! Själv är jag inte så våldsamt aktiv heller. Tiden är begränsad.
Men en poäng med ett sånt här "ställe" är ju att det är en mycket bra databas att söka i. Har jag en fråga så kan jag ofta få svar i någon tråd här. Det är ett stort värde. Samt att fotosidan har en utmärkt marknadsplats! Här "känner" jag många av medlemmarna och det har oftast gått bra att handla här.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Själv är jag 64 och har hållit på sedan jag var 14-15 år med fotografering.
När vi nu har två datapunkter, 34 och 64, så ser vi snabbt att medelåldern är 98/2=49 år. En mätpunkt att starta med.

Håller med om att de nya inläggen är få per dygn. Mest intresse får naturligtvis teknikdiskussioner. Vad ska jag köpa... Hur mycket kostar... Vilket objektiv är bäst... Vad blir ett 35 mm i APS-C eller mellanformat. Etc, etc. Frågor som återkommer regelbundet.

Samma går förstås att säga om de som är aktiva. Varav flera redan skrivit i denna tråd...

Jag ska inte klaga! Själv är jag inte så våldsamt aktiv heller. Tiden är begränsad.
Men en poäng med ett sånt här "ställe" är ju att det är en mycket bra databas att söka i. Har jag en fråga så kan jag ofta få svar i någon tråd här. Det är ett stort värde. Samt att fotosidan har en utmärkt marknadsplats! Här "känner" jag många av medlemmarna och det har oftast gått bra att handla här.
Jag är 68, det betyder att medelvärdet passerat på 3 personer är 55
 

apersson850

Aktiv medlem
Och mina 61 sänker den inte precis heller.
Jag har också varit inne i några olika fotoklubbar. Ofta en skrälldus pensionärer. Vi under 65 tillhör "ungdomarna".
Sen är det inget fel på pensionärerna i sig. De brukar vara trevliga.
 
ANNONS