Annons

Mediadatabas - Vet du någon bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedlund

Aktiv medlem
Jag letar efter en applikation för att, på företaget, kunna lagra och ha koll på bilder, illustrationer, flash-filer, videofiler - kort och gott en mediadatabas

Jag kan tänka mig att det bör finnas en uppsjö men finner inte riktigt det jag vill ha.

"Drömscenariot" som jag letar efter hanterar

Lagra bilder
- Helst att i samma post/dokument/sida kunna lagra de olika upplösningsvarianter som kan vara aktuella (För tryck, skrivare, PDF, Webb osv)
- Storleksinfo (3000 x 2000 px osv)
- Upplösning (72/150/300 dpi osv)
- Färgrymd (RGB, sRGB, CMYK osv)

Metadata
- Sökordsbeskrivningar

Vem det levererats av och via
- Företag det är köpt av (kan tex vara Matton som sålt en stockart CD från Corbis)
- Företaget som äger rättigheten (tex Corbis)

Medietyp
- Fotografi, illustration, ikon, flas, video

Rättighetstyp
- Royalty fri
- Rättighetsbild
- Friköpt

Copyrightinformation
- Fotograf / Illustratör osv
- Vilka publiceringsregler gäller och då kanske även bifoga licenstext

Vad har den använts till tidigare
- Vem i organisationen har nyttjat bilden, när samt till vad (i broschyr X, webben, annons i tidning Y osv)

EXIF-data är mer "nice to have" än krav

Det behöver inte vara en webbapplikation men givetvis skadar det inte om det finns ett webbgränssnitt.

Känner du till någon bra applikation för att hantera detta?

Jag har googlat och även testat en del program men ännu inte hittat ett som faller mig i smaken så jag hoppas på Din hjälp!

Mvh /Niclas
 
Med hjälp av FileMaker går det att bygga det du frågar efter. Till och med exif kan du importera.

Jag har byggt ett system till ett tryckeri som hanterar alla deras filer och håller ordning på deras arbetsflöde.
 
Tack Stina

Helst vill jag undvika att skriva ett eget system. Det måste finnas någon här på fotosidan som använder eller testat ett eller flera sådana system.

I värsta fall får vi utveckla ett själva men å andra sidan blir det då precis så som man vill ha det :)
 
Fotostation?

Har ingen erfarenhet av det men det var en snubbe och presenterade det här på jobbet för några månader sedan. Utbyggbart med flera olika moduler för olika ändamål.
Jag tror att det uppfyller de flesta av dina önskemål. Finns säkert folk här som har erfarenhet av programmet.
 
Bra men dyrt för webben! Erfarenheter publikt?

Hej!
Jag sitter själv och tittar på Fotostation som ett alternativ för att ordna upp ett bildarkiv på jobbet. Vi ska lägga ut bilder publikt för att berätta instiutionens och hjälpmemedelutvecklingens historia och det är prioritet ett att det fungerar väl där.

För det behövs framförallt bra möjlighet att presentera en motivbeskkrivning som lätt blir sökbar via fritextsökning.

Men utöver detta vill jag att databasen kan fungera för framtida arkivering av digitala bilder och sökningar internt för informationsavdelning och handläggare här (90 anställda ca 15 informatörer, ingen in-housebyrå utan jobben läggs oftast ut) och då blir det även intressant med EXIF-information och andra tekniska metadata samt uppgifter om copyright, senaste publicering etc.

Webapplikationen Fotoware Camelon web skulle gå loss på mellan 80 och 100 000 kr för oss med fem klienter och nmöjlighet att lagra upp till 200 000 bilder.

För oss är det mycket pengar, men ännu har jag inte hittat något annat billigre på marknaden som fungerar väl för ändamålen både internt och externt (web). Har någon andra tips i mellanprisklass (30-60 000kr?).

Letar i trådarna efter någon som använt programmet på webb. Har förstått att man måste leverera all information om man vill leverera bilden till någon dvs att man inte kan dölja vissa textfält, utan att all text följher bildfilen alltid, vilket vi inte gillar? Stämmer det eller har vi missförstått något?
 
Niclas, som Robert och Ulrika föreslår så är det Fotostation som fixar din kravlista.

Har själv varit med i en urvalsprocess där alla system jämfördes. Fotostation fixar det bäst.

Vad som kanske är problemet med systemet är att det kräver en systemägare som lägger ner tid och kan tänka upplägg på lösningen.

Det finns två andra lösningar som är värda att titta på. Den ena är Portfolio och den andra är Cumulus. Vad deras stora problem är att de sparar all data externt och inte metadelen på filen. Så kraschar din databas så kan allt arbete vara förstört.

Har jobbat i alla tre systemen och kan bara säga att Fotostation vinner på flera delar. Fotostations nackdel är att de är hårt knutna till Microsoft och Microsofts servermiljö. Så det går inte att köra systemet på Mac OS X tex vilket det går med Cumulus och Portfolio.

Vad som är ett problem idag med är att det bara finns två att vända sig till när det gäller Fotostation, om man inte tar in en oberonde konsult som gör jobbet. Du får gärna skicka ett privat meddelande om du vill.
 
hej

titta på Lightroom och iView media pro

Verkar som båda klara det du skriver.

jag håller på att utvärdera dessa, o söker du en stark databasdel är iView att föredra, den är ruggit mycket mognare o stabil

Roine
 
hej

titta på Lightroom och iView media pro

Verkar som båda klara det du skriver.

jag håller på att utvärdera dessa, o söker du en stark databasdel är iView att föredra, den är ruggit mycket mognare o stabil

Roine

Lightroom klarar mycket men det finns några grova plumpar. Dels att det lutar sig på sin inbyggda databas för att lagra och hantera metadata och dessutom att det inte är någon fleranvändarmiljö. Rapporter finns om ett antal kvaddade databaser från de som försökt köra från flera håll samtidigt.

Ibland och speciellt om man har använt adjustment brush, så kan LR vara plågsamt långsamt även om man hanterar bara ett få bilder. Jag kollar på detta också nu för jobbets räkning och vi har 3 miljoner bilder att hantera idag. Det tror jag aldrig skulle gå med Lightroom. Däremot kan Lightroom vara ett bra verktyg för den enskilde fotografen för att hyfsat rationellt tagga upp sina bilder med IPTC-taggar och keywords.

I Lightroom skulle man i vårt fall möjligen göra själva taggningen (om man nu inte skulle använda FotoStation istället) och utföra konvertering till DNG också (Digital Negative-formatet) som alla nya bilder lagras i hos oss. Vi använder aldrig de ursprungliga råfilerna för arkivering. DNG-filerna kan sedan hålla XMP/IPTC-data inbakade i filens metadatasektion tillsammns med själva bilden. Fördelen med det är att man aldrig riskerar att tappa kopplingen mellan metadata och själva bilden. XMP klarar dessutom av att hantera metadata på flera språk parallellt, även om ett program som Lightroom nog inte klarar av att underhålla den typen av upplägg vad jag vet.

FotoWare är utvecklat för behoven inom tidningsvärlden (i Norge ursprungligen som ju har betydligt större tidningsmarknad än vi) och behoven i stora organisationer att kunna hantera stora bilddatamängder. För stora arkiv har FotoWare en indexerare som tröskar igenom bildfilerna och indexerar det metadata som ligger i själva bildfilerna eller i XMP-sidecars. Efter det är de sökbara via deras webbapplkation om man nu har det behovet.

Jag tror LR kan funka hyfsat i små organisationer med begränsade resurser och krav men just plumpen med fleranvändarproblemen tycker i alla fall jag är svåra att svälja. Är man fler så måste man ha något som funkar i en fleranvändarmiljö. Man kan väl alltid börja med LR. Skulle man växa ur det som mindre användare, så kan man ju bara köra ut sina metadata och bilder i DNG eller själva metadatat i XMP-filer. Efter det går det ju att låta FotoWare indexera allt för att få det sökbart i den världen. Om man nu har råd förstås!
 
Razuna

Har du titta på Razuna? http://razuna.org/. Jag har använd det en del och numera kan du även få ett gratis testkonto som körs i molnet. Prova och se om det kan vara något.

"Razuna is a enterprise digital asset management/media asset management with an integrated web content management that delivers and makes management of your digital assets a simple task!"


//Jens
 
Har du titta på Razuna? http://razuna.org/. Jag har använd det en del och numera kan du även få ett gratis testkonto som körs i molnet. Prova och se om det kan vara något.

"Razuna is a enterprise digital asset management/media asset management with an integrated web content management that delivers and makes management of your digital assets a simple task!"


//Jens

Använder de XMP för metadata? Metadata integrerat i bildfilerna.
 
Japp Razuna kan läsa metatadan i filerna. Det finns en gratis molntjänst som du kan prova om du är osäker på om du kan använda tjänsten eller inte. Surfa in på http://razuna.com/signup och prova. Såg att de numera även har en desktop version så att du kan hantera dina filer direkt på datorn utan att surfa till deras site. Har inte hunnit prova den ännu dock så jag vet inte hur det fungerar.

Ja, nu låter som jag en säljare. Ledsen för det.


"As one of the first open source digital asset system we are not only able to read the embeded XMP and IPTC fields in any image, but you are able to WRITE back those meta-data into the image again, also. Thus making your workflow with other systems (Adobe bridge, Photoshop, InDesign, Quark, etc.) a reliable and proven expirience. This is happening in one application without the need to use mutliple tools!"
 
ANNONS