Annons

Mekanisk kontra Elektronisk Styrd Slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Om man jämför t.ex 20D med 350D ser man att de använder olika typer av slutare. På 350D används en elektronisk styrd slutare, medan på 20D används en mekanisk slutare. Vad innebär detta för skillnad i praktiken?
Mvh / Niklas

Hej Niklas!

Styrningen av slutaren är en sak. Slutarens utförande en annan. Utan att känna till något om just dessa kameror så misstänker jag att båda har mekaniska slutare som på båda kamerorna styrs "elektroniskt".

/Göran

Båda använder elektroniskt styrda mekaniska slutare så vitt jag vet.

Det är annat på en kamera med CCD som Nikon D70 som både har en mekanisk slutare, men även använder vissa förmåger hos CCD-elementet för att ha en elektronisk slutare. Det är bland annat skälet att den kan synka mot blixt på 1/500 kontra CMOS kameror som oftast stannar vid en synktid av 1/250.

Nja gör de det? Om man kollar i specifikationen så står det mekanisk på 20D och Elektronisk på 350D. Verkar vara en kvalitetsskillnad?

Niklas

Förrutom att slutaren i 20D är specad för ett högre antal exponeringar är det troligen ingen större skillnad. Båda är focal plane shutters, mekaniska men elektronisk styrda.

När jag kollar i Canons pressmaterial för 350D så trycker dom extra just på att det är en mekanisk slutare som alltså eliminerar alla problem med överstrålning som är en sidoeffekt i en del situationer när man använder funktionen att låta utläsningen i CCDn agera slutare.

Men du ska inte förväxla en elektronisk styrd mekanisk slutare som nästan alla kameror idag har med att använda CCD'n som slutare vilket dumt nog också brukar benämnas elektronisk slutare.

Mekaniska slutare spänns manuellt, oftast med frammatningsarmen/vredet, kan användas utan batteriström och har en helt igenom mekanisk utlösningsmekanism. Förväxla inte detta med elektroniska slutare som inte kan spännas manuellt, fungera utan batterier eller ha mekanisk utlösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto