Annons

Mekanisk slutare i kameratelefoner??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

Jag blev lite paff när jag såg att det verkar finnas mobiltelefoner som har en mekanisk slutare. Vad är det för sorts slutare som sitter i t ex Nokia N73?

mvh
Johan

Copal i storlek #0. Det hör du på att de långa tiderna surrar på ett lite speciellt sätt ;-)

Nä, men allvarligt. Är du verkligen säker? Vanliga kompakter har det ju inte. Du har inte blivit lurad av ett elektroniskt slutarljud?

jimh skrev:
Copal i storlek #0. Det hör du på att de långa tiderna surrar på ett lite speciellt sätt ;-)

Nä, men allvarligt. Är du verkligen säker? Vanliga kompakter har det ju inte. Du har inte blivit lurad av ett elektroniskt slutarljud?

http://www.nokia.se/phones/n73/features.php

"Kamera

* CMOS-sensor, 3,2 megapixel (2048 x 1536 pixlar) med autofokus och 20x digital zoom
* Carl Zeiss-optik, Tessar®-objektiv
* Brännvidd: 5,6 mm
* Fokuseringsområde: 10 cm ~ oändlighet
* Makroläge med 10 cm fokuseringsavstånd
* Mekanisk slutare med 1/1000~2 s slutarhastighet
* Linsskydd med direktaktivering
"

Den verkar ha inbyggd blixt också. Undrar om den kan tända slavade blixtar??

Jag blev lite förbluffad. Copal 0 är kanske inte helt fel ute. men kanske en copal 0^0,5 eller ngt sådant. =)

Senast ändrad:
Stänger slutaren efter komposition för att sedan öppna igen under exponeringen då? Det kanske stämmer. Eller så är det ett lite plojigare ord för linsskydd?

Johan Okker skrev:
Ingen aning! Har aldrig sett telefonen, råkade snubbla över specarna bara.

Heh... känns som om jag borde veta det här. Har en N73 Music Edition. Har inte tagit så många bilder med den ännu (har bara haft den i några dagar) men en del testbilder på nätet verkar onekligen lovande (med tanke på vad det är för grunkka vi pratar om). Men om den har mekanisk slutare eller inte... tja... litea på specsen vet'ja! :)

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto