Annons

mellanformat med autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

homeless clubkid

Aktiv medlem
jag letar efter en liten mellanformatskamera i 6 x 4.5 formatet med autofokus. gärna med blixt också. jag har hört talas om att det ska finnas en fuji som har dom här specarna men vilken modell kan det vara?

/mvh jeppe

Hasselblad H1 finns i Asien med Fujis namn på, den har blixt och autofokus. Fuji-versionen är något billigare än Hasselblads, trots att det är samma kamera (Fuji hjälpte ju Hbl att utveckla H1 och all H-optik är konstruerad av Fuji).

Sen finns Fuji GA645 men det är en mätsökare (utan inbyggd blixt).

Pentax, Mamiya och Contax har också mellanformatskameror med AF, men ingen av dem har inbyggd blixt vad jag vet. (Alla dessa är 6x4,5cm)

tack! jag har forskat vidare lite och det är inte en h1 jag är ute efter utan en liten kompaktkamera fast med 120 film.

fuji ga 645 och fuji ga 645 zi verkar båda ha autofokus + inbyggd blixt.
frågan är bara vad som skiljer dom modellerna åt? någon som vet?

homeless clubkid skrev:
tack! jag har forskat vidare lite och det är inte en h1 jag är ute efter utan en liten kompaktkamera fast med 120 film.

fuji ga 645 och fuji ga 645 zi verkar båda ha autofokus + inbyggd blixt.
frågan är bara vad som skiljer dom modellerna åt? någon som vet?

Liten kompaktkamera för mellanformatsfilm, hmm, då får det nog bli en Holga... ;)

Skillnaden mellan GA645/GA645Zi är att den förra har en fast monterad 60mm/4, den senare en 55-90mm zoom. De är inte direkt små, de väger 0,9kg ex batterier.

ANNONS
Götaplatsens Foto