Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat och storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Hej

Vad är skillnaden på ovanstående?

Om jag vill kunna dra upp min bilder på 70cm x 100cm planscher, vilken upplösning/kamera bör jag titta på då?

/Henke

Storformat är större än mellanformat.

Om du skall välja digitalkompakt, småbild, mellanformat eller storformat beror på vilka kvalitetskrav du har. Ju närmare planschen du tänker stå och titta på den, desto högre upplösning behöver du. En 70x100 från ett 8x10" negativ ser garanterat bättre ut än samma plansch från en Ixus.

Om jag skall sluta vara krass så brukar man räkna mellanformat från 6x4,5cm upp till 6x9cm (även vissa panoramaformat, 6x12/6x17cm, kan räknas in här). Oftast använder man rullfilm (120-format). I storformatskameror brukar man använda bladfilm från 2x3" och uppåt. Normalt har storformatskameror större möjligheter till inställningar som shift, tilt och liknande.

De smidigaste är att du tittar på en bra digital systemkamera och bra optik. De klarar 70x100 lätt.

Mellanformat är skoj, men om du ska skanna själv hemma med flatbädd, så vinner du inte något i skärpa. Däremot så har mellanformat en helt annan känsla och tempo jämfört med småbild/DSLR. Beställer du kopior från mellanformat, ja då brukar det vara snäppet bättre än småbild.

De flesta amatörer som kör storformat har också mörkrum eller tillgång till mörkrum. Att lämna in bladfilm för framkallning är inte så ekonomiskt för en amatör. Man ska även hitta en apparat som kan kopiera bladfilm, kanske inte så svårt, men stort och bökigt. Bli inte avskräckt! Det finns fotoklubbar som har sånt här.

Vi skall använda kameran vid produktfotografering på mitt jobb och vi vill kunna dra upp bilderna rejält om det skulle behövas samtidigt som de flesta av bilderna hamnar i trycksaker och så vidare.

Vi har idag Canon 400D som inte verkar räcka till för de större formaten så därför letar efter uppgradering.

Ni pratar om framkallning och film?? Är inte storformat digitalt?

Jo, mellan- och storformatskameror är i grunden konstruerade för film, men man kan köra dom med digitala bakstycken.

Hur som helst, jag tror att en bra lösning för dig och din kunskapsnivå är en Canon 5D, den har den upplösning och skärpa som krävs för stora format. Ett absolut måste är optik av bästa klass och någon som kan behandla bilderna för de krav som stora format ställer.

Det finns digitala bakstycken till storformatskameror, men formatet är ju inte längre storformat då. Samma bakstycken sitter oftast på mellanformatskameror, som t.ex. Hasselblad H2 eller H3D.

Jag vet inte vad du har för budget om du kört 400D innan, men nästa steg upp från en 400D är en 5D eller 1Ds Mk2. De har lite större sensorer än amatörmodellerna.

paco skrev:
Det finns digitala bakstycken till storformatskameror, men formatet är ju inte längre storformat då. Samma bakstycken sitter oftast på mellanformatskameror, som t.ex. Hasselblad H2 eller H3D.

Jag vet inte vad du har för budget om du kört 400D innan, men nästa steg upp från en 400D är en 5D eller 1Ds Mk2. De har lite större sensorer än amatörmodellerna.

Sinar levererar ju snart en digital storformat, helt galet egentligen, nått med 180 Mpixlar tror jag.

Låter som ett skannande bakstycke. Det är inget nytt. Om den tar 180MP på 1/125s, då blir man imponerad =)

Ja jag har tittat på 5D tidigare och tycker den verkar bra.
Sedan har jag fått för mig, gällande objektiv, att fasta objektiv kan vara att föredra för skärpans skull.

Kan det stämma?

EF35/1,4, EF50/1,2, EF85/1,2II och 135/2 är väl bland det skarpaste som Canon har. Det finns bra zoomar också t.ex. 24-70/2,8.

HenkeNilsson skrev:
Vi skall använda kameran vid produktfotografering på mitt jobb och vi vill kunna dra upp bilderna rejält om det skulle behövas samtidigt som de flesta av bilderna hamnar i trycksaker och så vidare.

Vi har idag Canon 400D som inte verkar räcka till för de större formaten så därför letar efter uppgradering.

Ni pratar om framkallning och film?? Är inte storformat digitalt?

Hej Henrik

Vad använder du för optik idag?

// Fredrik

Mina tankar

Jag använder sedan ett par år tillbaka enbart mellanformat till alla beställningsjobb.

Inte enbart för kvalitetens skull ( äger en bra scanner) utan för jag vill ha "mer att jobba med".

Med ett mellanformats negativ kan jag beskära en bild och lyfta fram/klippa ut avsnitt till förstoring utan att förlora mycket skärpa.

Det kan man säkert med en väldigt bra digitalkamera, men jag är van vid mellanformat och helt "kär" i skorstens-sökaren på mellanformat.

Att sedan slutarljudet från en hasselbladare ger mig "baguettryckningar" är en helt annan sak :)

Jag har använt en 28-135 IS sen början på 2004, först på en 300D och nu på 5D. Den saknar helt klart den där sista biten av skärpa som jag fick från t.ex. EF70-200/2,8.

17-55 har jag aldrig testat, men hört bara bra om den. Observera att 17-55 inte passar på en 5D, eftersom EF-S objektiv inte tecknar ut fullformatssensorn.

OK tack..men ska jag satsa på fasta objektiv eller är det dumt?
Vad är egentligen fördelarna med fast vs. zoom egentligen?

För fasta är det oftast ljusstyrkan, men även annan prestanda som distortion brukar vara bättre. Det är svårt att hitta zoomar som är snabbare än f/2,8 om du vill åt den där riktigt korta skärpan. Det finns riktigt bra zoomar, men det är alltid en kompromiss eftersom den måste vara bra på flera brännvidder.

Hur gjorde du innan med zoomarna? Ändrade brännvidd eller flyttade grejerna?

Om det gäller produkt foto så skulle jag satsa på en Hasselblad H2 med P30 bakstycke från PhaseOne den är på 31 megapixel . Om man köper ett refurbish bakstycke och beggad hamerahus + optik så borde du kunna hamna kring 150000kr. En 80mm normalobjektiv med någon mellanring borde räck långt.

Kvaliten är överägsen allt annat DSLR så som Canon 400D etc.

Jag skulle vilja påstå att om inte Canon 400D räcker till så är det antingen för dåligt objektiv (suddigt) eller så måste du gå upp till digitalt mellanforat för att det skall hända något drastiskt.

Men vägen där imellan är lång så kanske ett EF 50mm f/1,8 för 1000 kr till din 400D är en bra början. Om bilderna fortfarande upplevs inte räcka till på bländadre 5,6-8 då skall du gå på digitalt mellanformat.

Tror de flesta är på väg till digitalt nu..!
Visst en bladare med digitaltbakstycke kostar skjortan och en analog melanformatare är kanske inte det enklaste om man inte plåtad med film innan. En 5D klarar det mesta sedan så tror jag även att en Canon 400D med rätt objektiv, rätt inställd med rätt eftererbete samt ett bra labb funkar också.

Allt handlar om kunskap?

Skall jag göra jobb där jag behöver (pixlar) hyr jag ofta en Nikon D2X och behöver jag (otroligt mycket pixlar) då hyr jag en bladare med phaseone bakstycke 22 mpixel (väldigt sällan)

Tack för alla kommentarer...så en 400D räcker alltså egentligen, rent "upplösningsmässigt" för att kunna förstora bilderna till affischstorlek?

Fan, jag kan inte tillräckligt om detta, frustrerande....

ANNONS
Götaplatsens Foto