Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat och storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag skrev i mitt första inlägg, vad din 400D räcker till beror helt på vad du kräver för upplösning. Den räcker inte till en 70x100 i 300dpi (vilket är vad man brukar rekommendera för bilder i storlek A4 och mindre) men åas brukar man inte trycka ut affischer i den upplösningen. Jag orkar inte räkna efter nu, men utan interpolering tror jag inte du kommer upp i ens 100dpi och då börjar det se grynigt ut. Med lite interpolering kan du säkert komma upp i godtagbart resultat men inget som går att detaljgranska.

Varför inte ta flera bilder med 400D eller 5D, sammanfoga dem i ett bra program. Det finns säkert någon amatör därute som kan göra ett asbra jobb för nån hundring.

Du skriver inte vad det är för företag och vilka produkter det gäller, men att investera 100kkr i mellanformats-utrustning är slöseri om ingen på företaget är duktig fotograf eller har tid att optimera plåtningen. Det krävs mer än upplösning för bra bilder, ljussättning och liknande är ännu viktigare.

70x100 från 400D kan funka, om bilden inte är så detaljrik. Jag har gjort en förstoring av en gruppbild i den storleken från Nikon D200 med fast 28 på stativ. Det ser väl...ok ut, men ganska luddigt när man går nära.

ANNONS
Götaplatsens Foto