Annons

Mellanformat, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gumby

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis gjort ett vägval inom fotograferandet och har därmed skaffat en Mamiya 645 Super. Har ni några omedelbara tips/råd/idéer/fallgropar som ni kan dela med er av så vore jag väldigt tacksam. Jag har bara erfarenhet av digitalt/35mm sedan tidigare. Mamiya:n kommer främst att användas för natur/arkitektur/porträtt-foto i svartvitt.
Tack!
Anders

Närgränsen är som för småbild, i stort sett = brännvidden x 10 (alltså 75 mm brännvidd, närgräns ~75 cm, småbild 50 mm bvd, 50 cm närgräns)
Det är inget problem, bildutsnittet blir i stort detsamma.
Nej, det första du bör tänka på är att inte ta med småbildsbeteendet till mellanformatet. Mellanformatet i sig är litet långsammare eller snarare mera eftertänksamt. Det har inte ett smack med film/framkallnings-priser att göra, det bara är så. Och de motivområden du säger att du vill ägna dig år är ju inte heller några som fordrar brådska.
Ganska snart kommer du att märka att du får ut lika många - eller någon mer ruta/rulle som är användbar med mellanformatet.
Skall du fundera på utrustning så är ditt stativ det första du skall ompröva.
Välkommen till mellanformatsfamiljen och lycka till!
Us

Nja....jag visste inte ens att du hade ett Manfrotto.....på något sätt hade det undgått mig totalt....förstår inte.....
Men det är så att i regel har man inte den sorts stativ till 135-kameror som mellanformat behöver för att komma till sin rätt. Vete tusan hur det kommer sig, kan vara en naturlag.....
Us

Köpte ett hyffsat stabilt stativ för att täcka framtida behov- det klarar sig nog.
Det där med skärpedjupet, det blir väl kortare med MF?
.Anders

Nu är jag förvirrad: gäller inte 1/f regeln för MF? Om så inte är fallet, är det 1/50 eller 1/80 som är längsta tid för handhållen fotografering med ett 80mm?
M.v.h,
Anders

Om man använder tumregeln gäller givetvis samma för 135 som för mellanformat. Det är ju 80 mm brännvidd på normalen (ja eller 75 på vissa och 90 eller 105 på andra) till mellanformat och tumregaln säger då ~ 1/100 del som ligger närmast. Men nästan alltid går det fint med 1/60
Men det där är tumregel, viktigare är den personliga möjligheten att hålla kameran stilla.
Jag klarar generellt 1/30 del med vidvinkel 50 mm och någon gång ibland 1/15. Förmodligen spelar kamerans vikt in liksom hur den hålles.
För 250 mm behöver jag i regel just 1/250 för att det skall bli bra och 500 mm klarar jag sällan på 1/500 på fri hand. Däremot går det ofta någorlunda bra med 38 mm på 1/8.
Ofta blir det bättre med WLF (waist level finder) än med prisma på långa tider och fri hand.
Us

Det har faktiskt med att göra hur stort negativ man har. Ju större neg ju större rörelse får man göra på kameran för att samma sträcka ska flyttas av ljuset som på 35 mm. Bryter mot tumregeln dagligen på MF. Men visst så spelar det roll att brännvidden är längre, men enkel matte gör att en normalen på en 6x6 är 80 vilket är ca 1.5 gång större än en 50:a på småbild medan negget är ung 4 ggr större.

Finns en jätte bra bok som beskriver detta bättre än vad jag kan förklara. Lånade den på biblioteket och den hette något om mellanformat. Tog upp skillnaderna på småbild, mellanformat och storformat på ett väldigt bra sätt och på en teknisk nivå.

Ett fenomen som jag själv haft lite svårt för tidvis är det kortare skärpedjupet på mellanformat jämfört med småbild. Utan att försöka mig på någon förklaring till varför det är så så tror jag att skärpedjupet är ungefär lika på ett mellanformatobjektiv som på ett småbildsobjektiv med samma brännvidd i mm. Alltså ett normalobjektiv för mellanformat på 80 mm har ungefär samma skärpedjup som ett småbildsobjektiv på 80 mm.

Om man använder kameran handhållet och inte kan blända ner hur mycket som helst för att undvika skakningsoskärpa kan det i vissa fall (till exempel porträtt) vara svårt att få det skärpedjup som man vill ha. Själv har jag numera gått över till att använda 400 ISO i stället för 100 ISO ganska ofta för att kunna blända ner ytterligare två steg.

Thomas F

Roligt hur man upplever saker och ting, jag uppskattar det korta skärpedjupet väldigt mycket, använder ofta mellanringar vid småbild vid porträtt och dylikt för att få kortare skärpedjup.

Men vid natur är det ju en annan sak. Men och andra sidan så kan du ju lätt köra bländare >22 på en Hasselbladare i alla fall utan att få försämringar i bildkvaliten (p ga difraktion).

Men visst då är det stativ som gäller (eller snabbare film)

Sonnaren skrev:
Närgränsen är som för småbild, i stort sett = brännvidden x 10 (alltså 75 mm brännvidd, närgräns ~75 cm, småbild 50 mm bvd, 50 cm närgräns)
Det är inget problem, bildutsnittet blir i stort detsamma.Us

Hmm. Om man på småbild har ett 50mm objektiv med 50 cm närgräns så ger det väl samma minsta bildutsnitt som ett småbildsojektiv med 75mm brännvidd och 75 cm närgräns. Ett 75mm mellanformatsobjektiv med 75 cm närgräns ger vid närgränsen förstås samma avbildningsskala, men bildutsnittet blir större eftersom negativet är större. Eller hur? Isåfall ökar behovet av mellanringar om man vill få ett visst utsnitt av verkligheten att fylla negativet.

Funderar Magnus som också är sugen på att prova mellanformat.

Precis.
Jag har gjort lite efterforskningar på egen hand och kommit fram till att 1/f-regeln måste gälla om man räknar om till motsvarande brännvidd för småbild. D.v.s att ett 80mm MF-objektiv "bör" kunna handhållas vid 1/60 s eller kortare. Jag skall räkna lite på skärpedjupet för att se effekterna där....
.Anders

Magnus Wahlgren skrev:
Hmm. Om man på småbild har ett 50mm objektiv med 50 cm närgräns så ger det väl samma minsta bildutsnitt som ett småbildsojektiv med 75mm brännvidd och 75 cm närgräns. Ett 75mm mellanformatsobjektiv med 75 cm närgräns ger vid närgränsen förstås samma avbildningsskala, men bildutsnittet blir större eftersom negativet är större. Eller hur? Isåfall ökar behovet av mellanringar om man vill få ett visst utsnitt av verkligheten att fylla negativet.

Funderar Magnus som också är sugen på att prova mellanformat.
Ett s.k. normalobjektiv har en brännvidd~bilddiagonalen.
Bildutsnittet blir inte större med mellanformat p.g.a.att brännvidden är längre. Däremot blir givetvis bildutsnittet större med en given brännvidd på mellanformataren jämfört med samma brännvidd en 135-kamera.
50 mm är en vanlig normal till 135-formatet men till Hasselblad (Normal= Planar 80mm) är det en ganska kraftig vidvinkel motsvarande ca 30 mm till 135-formatet. Men frånsett det kvadratiska formatet (om jag har ett sådant magasin på) är bildutsnittet i stort sett detsamma för 80 mm glugg på bladaren som för 50 mm på en 135-kamera.
Men givetvis är skärpedjupet mindre = exakt detsamma som med 80 mm brännvidd till 135-kamera vid en given bländare. Avbildningsstorleken av motivdetalj på negativet är exakt densamma som vid 80 mm på 135-kameran. De optiska lagarna gäller även för mellanformat....;-))
Us
Us

Vad jag kan se så är både ditt och mitt senaste inlägg korrekta. För att avbilda ett givet föremål så att det fyller negativet så behövs större avbildningsskala på mellanformat än småbild.

ANNONS
Götaplatsens Foto