Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Highweiss skrev:
Berätta mera! Länkar? Man är ju nyfiken på allt!
Tyvärr tillverkas inte kamerorna längre.

Här kan du hitta en annons om ett par sådana till salu:
http://www.vargardafotoklubb.se/kop_o_ salj.htm

Det är mätsökameror med fast optik.
Fanns för 6x7, 6x9, 6x4,5 med normal eller vidvinkel.

Det finns inga sanningar, men av alla kameror jag fotograferat med, gav en sådan 6x9 de skarpaste negativ jag sett.

Det är ingen slump att Fuji tillverkar H-blads objektiv, om man säger så...

En länk till;
http://medfmt.8k.com/mf/fujig690.html

[edit]genom åren har några olika varianter tillverkats...2002 fanns de att köpa nya från B&H

Senast ändrad:
dlridings skrev:
En Hasselblad med magazin, macrotuber, objektiv osv för 3-4000 kr?

Du drömmer väl. Köper man gammalt ska man nog lämna in den för reparation rutinmässigt och en sådan rutin kontroll på Hasselblad kostar 3000 kr, bara det.

Nåväl ... svårt att säga. Du har bara en bild uppe så jag har inte kunnat se hur alla dessa valmöjligheter kommer till användning för dig. Men det gör de nog.

Herr Ridings ägnar väldigt mycket tid och energi åt mina inlägg och mina åsikter.Men om ni ägnat lika mycket tid på att läsa mitt inlägg så hade ni ochså läst att jag inte säger man får bladare med macro och allt annat för 3-4000 kr. Det är en historia ni själv hittat på.OM detta beror på dålig syn, eller livlig fantasi är något jag bvara kan spekulera i.

Om ni önskar se fler av mina bilder (har bara en på fotosidan) så kan vi vända er till min hemsida.

God Jul //

Fotograf Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

Bilagor

• niklas.jpg
    niklas.jpg
    36.5 KB · Visningar: 475
Varför är det så viktigt med utbytbara magasin på mellanformatskameror?
Hur många saknar utbytbara magasin på sina småbildskameror, trots att de tar 3 ggr så många bilder per film jämfört med kameror för 6x6?

Olle

JAG saknar utbytbara magasin till småbildskameror!
Tänk att kunna prova olika film under exakt samma betingelser!
135-film skulle säljas i snuttar om 10-12 rutor till oss fattiga amatörer!

Du kan ju ladda filmkassetter själv, men det visste du säkert.

Perfekt om man t ex jobbar enligt zon,metoden!!!

/Niclas,

Olle skrev:
Varför är det så viktigt med utbytbara magasin på mellanformatskameror?
Hur många saknar utbytbara magasin på sina småbildskameror, trots att de tar 3 ggr så många bilder per film jämfört med kameror för 6x6?

Olle

Allt handlar väl om vad och hur man fotar..

För egen del är det ganska mycket bök att behöva två eller fler kamerahus för att smidigt kunna växla filmsort eller känslighet när det kommer till småbild.

Olle skrev:
.............Hur många saknar utbytbara magasin på sina småbildskameror, trots att de tar 3 ggr så många bilder per film jämfört med kameror för 6x6?

Olle
Tydligen väldigt många eftersom det varit en hel del diskussioner här genom åren om tillbakaspolning av ej färdigexponerad film och att lämna en del av filmen utanför kassetten*), märkning av antal tagna bilder, frammatning av antal rutor med minsta spill, glädjen av två eller fler hus o.s.v o.s.v.
Us
*) Det kan väl knappast handla om att "underlätta" för labbet, eget eller yrkeslabb....eller hur?

Pentax 645 är inte heller att förakta.Ett rejält bygge med utmärkt optik.Finns gott om begagnade 645:eek:r till rimliga priser.
Ola

Jag har precis lånat en tvåögd rolicord någon som visas på de fösta bilden. Någon som kan beskriva lite hur den funkar??? tex X, Y, M

Poesi...

Speed of Moving Subjects and Shutter Speeds...
Manualer till gammal teknik kan med fördel läsas som skönlitteratur...

Är det möjligen någon här som har erfarenhet av en Arax?

Har en Arax-60 som fungerar riktigt bra, 80mm som följer med är skarp. Man kan dessutom köpa till bra östtyska zeissobjektiv billigt, jag köpte en biometar 120/2,8 för 500:- för ett par måndader sen.

jon skrev:
Tänkte börja kolla på dethär med mellanformat. Vad rekomenderar ni för kamera, film mm?
Jag köpte mig en Mamiya 1000s i våras.

Mina krav var:
Inte mer än 3500 kr
Bruksskick
fungerande ljusmätare för att slippa ta med en annan kamera som ljusmätare.

Jag använder den till svartvitt och är nöjd med kameran.

Denna typ av kamera, Hbl Mamiya Pentax, har en nackdel och det är hur man ska hålla den jäkeln när man arbetar.

Det är bara att blunda och tänka....
Höger hand för att hålla hus och trycka av.
Vänster hand för skärpan.
Samtidigt skall ögat se genom sökaren.

I höjdformat fungerar det hyffsat bra.

Det är detta som för mig gör att en Pentax 67 är eftertraktad. Den håller man som en gammal hederlig förvuxen manuell kamera från 70-talet. Blixtsynken på 1/30 del är kanske lite slött.

God Jul
/Erik Schalin

ANNONS
Götaplatsens Foto