Annons

Mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majkol

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en mellanformatskamera så nu skulle jag behöva lite tips på kameror och annat som kan vara värt att tänka på inför köpet.

Mvh.Mikael

För 20 tusen borde du hitta en riktigt fin Hasselblad med ett par objektiv och kringutrustning.

Köper du en Holga så får du pengar över till att resa till intressanta fotoplatser :)

Vilket format? Det har ju betydelse för valet.

Själv skulle jag kollat på någon Mamiya 6x7 för de pengarna men du kanske är ute efter andra format.

Har kört både Mamiya M645 (billig på begmarknaden och gammal) 645Super och 645Pro och varit helnöjd med dem för det formatet så för 6x4,5 rekommenderar jag en koll på någon av de två sista.

För 6x6 skulle jag också råda att kolla efter en bättre bladare.

Fast eg. behöver du inte lägga så mycket som 10-20k på en bra mellanformatare för de motiven.
Det var knappast motiv där synktider eller tusendelar behöver prioriteras ju och då finns det nog mängder av bra mellanformat på begmarknaden för mindre än de 10k också.

Sen är ju alltid pengar över till mer optik kul..

......645pro med 3 objektiv, 3 magasin m.m. för 9500:-
Åh jag Vill haaa! har tyvärr inte de 9.500:- nu men rekommenderar absolut trådskaparen att slå till om den är fin och om det är 645 du är ute efter.

Enda kameran jag faktiskt riktigt sörjt att jag gjort mig av med var en sån (har iof gjort mig av med ytterst få, men ändå. Det jag bytte till var inte lika kul alls..)
Den har faktiskt allt. Enda minuset skulle väl vara plasten..
Optiken till just den som säljs är ju bra. Ett bra paket tror jag.

lottae skrev:
Åh jag Vill haaa! har tyvärr inte de 9.500:- nu men rekommenderar absolut trådskaparen att slå till om den är fin och om det är 645 du är ute efter.

Enda kameran jag faktiskt riktigt sörjt att jag gjort mig av med var en sån (har iof gjort mig av med ytterst få, men ändå. Det jag bytte till var inte lika kul alls..)
Den har faktiskt allt. Enda minuset skulle väl vara plasten..
Optiken till just den som säljs är ju bra. Ett bra paket tror jag.

Lotta! Kan säga att om jag hade haft de där pengarna över så hade den redan varit såld hehe :)

Kan instämma i att Mamyia 645Pro är en helt suverän kamera.

Och JA. Jag ångrar också att jag gjorde mig av med min och hade jag haft pengarna skulle jag köppt en Mamiya igen.

Greven

http://www.blocket.se/view/4911090.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Du behöver inte lägga så mkt pengar.
Själv så bytte jag min 10D med 2 objektiv rakt av mot ett nyservat hasselblad set med ett 80mm och ett 250mm objektiv.

Skaffade nog hasselblad mest för känslan och byggkvaliten. Lite patriot är man ju också :)

Vad jag insett under min period då jag letade är att väldigt många proffsfotografer byter ut ett eller flera system till digitala. Vilket gör att marknaden är väldigt bra just nu om man ska skaffa sig en mellanformatare. En sak som du bör tänka på är att om du tex får tag på en kamera som gått hos en skolfotograf så KAN den vara väldigt sliten.

Jag hade själv tur att hitta en glad amatör som bara tagit ca 20-30 rullar efter service hos företaget i göteborg...

Försök hitta ett paket med flera magasin, jag har bara ett magasin just nu och saknar ett till.

Ang objektiv så är 80mm vanligast när du skaffar hasselblad. Vidvinklarna är dyra, och tele kan du hitta för 5000-10000.

En annan sak som gjorde att jag valde Hasselblad var formatet 6x6.

Tänk på att du även behöver skaffa en ljusmätare till kameran.

MvH Patrik

Senast ändrad:
Mellanformat

Hej!
Jag fotograferar med en Pentax 645. Objektiv 35mm
normal 75 mm och den suveräna Macro 120 mm som går ner till 1:1.En bra kombination.
Pentaxen ger mycket vackra färger.
Kameratillverkan kommer också med ett digitalhus 18 milj. pixlar.Objektiven sägs det går till den nya kameran sägs det.Man är alltså med i utveckligen trots allt.
Kanske jag säljer den. Vill Du veta mer kan Du ringa.

Mamyia 6 MF och Mamyia 7 verkar vara väldigt smidiga och bra mellanformatskameror om man gillar mätsökarprincipen. Objektiven ska vara väldigt bra också!

Här nere (Tyskland) är Rollei SL66 rätt vanliga i beg-butikerna.
Jag har inte kollat priserna och har ingen aning om kvalitet elle användarvänlighet osv heller.

Blev bara lite nyfiken pâ kameran, nâgon som har lite info?

ANNONS
Götaplatsens Foto