Annons

Mellanformatsscanner????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill också nämna detta med "tryckbart" och inte. Det finns för många variabler för att säga det ena eller andra, bl a vilken neg-storlek man använder, men också hur stora bilderna ska bli i tryck.

Jag är nöjd med mina 4990-skanningar från MF. Skulle definitivt kunna trycka dem i ett magasin, typ 25x25 cm. Från 4x5-tum är det inga problem att köra ut 50x60 cm bilder som upplevs skarpa.

MEN: det är klart som korvspad att en skanner som t ex Imacon Flextight Photo II, som kostade över 100000 när den kom, presterar bättre. Särskilt om operatören är skicklig. Detta märks i första hand på småbild och MF, vill jag påstå.

Stefan, du har ju sett mina 4990-skanningar från 4x5. Upplever du dem som oskarpa?

timeUnit skrev:
Stefan, du har ju sett mina 4990-skanningar från 4x5. Upplever du dem som oskarpa?

Nej, det gjorde jag inte, inte för den storleken som jag skrev ut i. Tror att man skulle kunna ta upp den bilden i 40 x 50 cm uan problem efter lite utskriftskärpning. Men 4 x 5" är ju rätt förlåtande.

Stefan

boon skrev:
tackar, det var ju skönt att höra.upplösningsmässigt då?
vad tror ni? hur långt räcker en v700?

Tja.. Med 6400DPI så ger den 13800x13800 pixlar (190MP) från ett 6x6. Det "räcker" för tryck i storleken 116x116 cm i 300DPI ;)

Med tanke på att denna utskrift i så fall skulle betraktas på ungefär 3 meters håll så tror jag att kvalitén hade räckt.

Sen är det ju en annan fråga om scannern lyckas med uppgiften. Men till ett "litet" magasintryck i 20x20 cm storlek bör den fungera väldigt bra.

T.B.A skrev:
Tack alla andra för tipsen! Kanon! Kollar för fullt men lutar nog åt en V700. Verkar riktigt bra faktiskt. (I alla fall i den prisklassen)
När vi ändå har tag i ett gäng som fotar mellanformat....vilka kameror har ni och varför?
Har tänkt mig att en Mamiya 645 Pro TL skulle kunna få sluta sig till skaran kameror i väskan.
Detta mest för att det e den enda jag nånsinn använt (Förutom en gammal trasig 645'a som nu tjänar som pennställ) och vart som kär i från första stund.

.........

Håller du dig till 6x4.5 eller 6x6 så tror jag Epson scannern är ett bra alternativ, om inte annat så är det nog en bra scanner att börja med. Det tråkiga för folk som kör 6x7 är att Epsons filmhållare inte fixar 3 neg i taget, vilket är rätt irriterande.
Hade köpt en 4990 eller V700 själv om det inte varit för det, nu blir det nog en Canon så länge i alla fall, tills jag vet om jag har något behov av en fränare burk :)

Angående kamera så skulle jag välja en begagnad Rolleiflex 6008i, dels för att den har grymt bra funktioner, och dels för att den är 6x6.

Här har du lite exempel tagna med en tidigare modell av samma kamera, som är scannade med en Epson 4990 dessutom:
http://www.pbase.com/sikario/rolleiflex_6002

stefohl skrev:
Jag har inte testat V700, men jag jämförde Epson 4990 med en Imacon Photo. Epson 4990 anges ju till 4800 ppi, medan Imacon ger 3200 ppi. Ändå var kvaliteten på Imaconen betydligt bättre. Först när jag sänkte upplösningen till 800 ppi på Imaconen fick jag samma kvalitet på bilderna.

Och då tycker jag att Epson 4990 är en riktigt bra flatbäddsskanner.

Stefan

Har själv en Epson 4990 och när jag scannar negativ (Fuji Reala) så får jag inget extra när jag går över 2400dpi utan att filerna blir onödigt stora och misstänker att det beror mest på scannern. Fast den duger för det mesta och vill man ha något rikigt bra gjort så får man väl lämna in det.Har bara andvänt Epsons eget program när jag har scannat.

Har nu annars scannat drygt 1000 Kodachrome dia bilder från slutet av 40 talet och framåt och det jag saknar mest är att kunna andvända ICM ihop med Kodachrome.

// Fredrik

Nu när jag läser, så kommer jag på att jag köpte en mellanformats scanner för ett par år sedan - men har aldrig använt den. Konstigt kan tyckas, men jag letade då en konverter från SCSI till något använbart i min dator som ej hade det. Nu har jag en ännu nyare dator med t.ex USB, Firewire.. sen är det väl inte mer? Ska vara skrivarporten då..

Nu till min nya fråga - finns det en konverter jag möjligtvis skulle kunna tänkas köpa? Vet inte riktigt vad för scsi kabel jag har, men jag antar att det är en jätte gammal (fått för mej att det finns olika varianter..)

Det vore roligt att få igång min lilla maskin som bara stått i garderoben och inte ens uppackad ur kartongen :)

fredrik_hedman skrev:
Nu till min nya fråga - finns det en konverter jag möjligtvis skulle kunna tänkas köpa? Vet inte riktigt vad för scsi kabel jag har, men jag antar att det är en jätte gammal (fått för mej att det finns olika varianter..)

Varför inte köpa ett SCSI-kort och sätta in i datorn? Annars finns det SCSI-FireWire adaptrar, men jag har bara hört att de ska vara struliga att använda.

Stefan

Det lättaste är ju det, men det är så typiskt att även jag har varit dum snål och inte köpt en dator, utan hyr genom jobbet. Tror inte jag får göra det faktiskt.
Fast egentligen, är det någon som set att jag varit och mekkat i min dumburk då? :)

fredrik_hedman skrev:
Det lättaste är ju det, men det är så typiskt att även jag har varit dum snål och inte köpt en dator, utan hyr genom jobbet. Tror inte jag får göra det faktiskt.
Fast egentligen, är det någon som set att jag varit och mekkat i min dumburk då? :)

Om du ska lämna tillbaka datorn är det ju bara att ta bort kortet.

Stefan

fredrik_hedman skrev:
Är det ett hyrköp, alltså? Jag ringde Dell och frågade om jag kunde sätta i mer minne i min burk (Dells egna kostar dubbelt så mycket), och det var inga problem. Kolla med supporten vad som gäller, bara.

T.B.A skrev:
HJÄLP!

Skulle behöva en mellanformatsscanner men vill inte gärna betala de 275000:- som jag hittat NIKON SUPER COOLSCAN 9000 ED för.

Någon som vet en billigare variant eller kanske rent av säljer en?

Vore helt sjuuukt tacksam för svar på detta!

/Sara

Efter att ha läst hela tråden om olika skannrars prestationförmåga i olika lägen, så åter till huvudfrågan. Den självklara frågan till Sara Drougge borde vara. Hur mycket pengar vill du lägga på en skanner idag?

För uppenbart kan en skanner kosta astronomiska summor om man vill det. Har själv en billig HP för 1840kr, förmodligen alldeles för dålig för en yrkesfotograf, men kostnaden i förhållande till kvalitet är alltid viktig.

/Mikael

Jeppe skrev:
Jag såg de nya flex-maskinerna nere på photokina. Det var en fröjd för ögat att se hur mycket de kunde krama ur ett 6x6.

En sådan hade inte varit fel! Hade Hasselblad sponsrat mig med en sådan hade jag lovat att aldrig mer plåta digitalt! :) Jag scannade en gång med Yfo:s Imacon 848 och det var en trevlig upplevelse.

Ett alternativ till en Nikon 9000 kan väl annars vara en begagnad 8000. Jag använder en sådan, och är väldigt nöjd med resultatet, förutsatt att man använder glashållaren som inte alla har. Den oglasade mellishållaren är en katastrof.

ANNONS
Götaplatsens Foto