Annons

Mellanprisdator för CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,
Har följt trådar om Photoshopdatorer men kostnaden har hamnat en bra bit över min budget på 6-9 tusen. Hade tänkt visa bilder med projektor så en HDMI kontakt behövs.

Acer har en modellserie, Aspire M5810, med både i3 och i5 processorer. Några synpunkter?

Viktigaste frågan. Är den bärbar eller inte, den du tänker dig. I vilket fall so kolla inte mer på acer. Nånsin. Kolla på HP eller Lenovo. dyrare, men högre kvalité än acer

Den första frågan är väl om du kan tänka dig att bygga själv eller plocka ihop en hög delar och låta datorbutiken bygga. Eller måste det vara en färdig burk från någon av de stora drakarna?

Plockar du ihop själv så borde du få ihop åtminstone en burk med den fyrkärniga Core i5 750, om du inte ska ha en vettig skärm med i paketet också förstås.

I vilket fall so kolla inte mer på acer. Nånsin. Kolla på HP eller Lenovo. dyrare, men högre kvalité än acer

Och med min erfarenhet vill jag säga det motsatta. Är inne på min andra bärbara Acer, helt okej. HP däremot, nej usch! Men okej, gillar man moderkortkrascher och fläktar som kan överrösta en startande 747:a, så visst... ;-)

Viktigaste frågan. Är den bärbar eller inte, den du tänker dig. I vilket fall so kolla inte mer på acer. Nånsin. Kolla på HP eller Lenovo. dyrare, men högre kvalité än acer

Och jag som trodde acer gjorde bra bärbara.
Vad grundar du det på att acer skulle ha större problem än HP..Valde själv mellan acer och en hp då var det väl tur att jag tog HP då.

Tack för svar!

Jo det är tänkt att vara en stationär burk. Har en hyfsad skärm som får hänga med något år till, så budgeten på 6-9 tusen är exkl. skärm.

Jag har fått rådet att välja en i3 eller i5 processor. Är det någon större skillnad för bildbehandling?

Vill helst inte skruva ihop datorn själv - tidigare övningar åt det hållet har slutat illa.....

Jag skulle kunna tänka mig något i stil med nedanstående länkade bild, fast det skjuter över budgeten med tre hundralappar iom att jag slängde på operativ. Vill du ha t ex XP-mode blir det runt 500 spänn dyrare för Windows 7 Professional istället för Home Premium. Tangentbord och mus antog jag att du hade.

http://martinstenlund.se/files/temp/datorforslag1.jpg

Monterar man själv får man nästan plats med ytterligare 4 GB internminne, och sådant är ju aldrig fel. Nu ville du ju inte montera själv så då får man betala för att någon gör det...

Färdiga datorer från de stora drakarna vet jag inget om då jag håller mig långt borta när det gäller stationära. :)

Svante,
jag byggde en i7 920 maskin förra sommaren, där Dell ville ha runt 26000 kr med sämre delar, för 15000kr. Det finns rätt stora pengar och bättre kvalitet att tjäna på att sätta ihop själv, eller betala för att få delarna hopsatta.

Titta på Martins förslag ovan, variera det utifrån dina premisser, men du kan helt klart få ruskig prestanda och långt bättre kvalitet jämfört med märkesdatorer i affären.

Jag har just byggt ihop ett system med:

8Gb DDRII ram, 800MHz
CPU 4x2.8GHz 16Mb cache
Hyffsat grafikkort och någon TB disk nätagg etc.

Strax över 5kkr.

Nu kör jag inte photoshop eller windows, men om inte ett sådant system duger så skriver de sämre mjukvara än jag trodde.

Ska man bygga budget ska man antagligen satsa på bra saker ur förra generationen istf det billigaste ur den senaste.

Ett alternativ runt 10K, vet inte om du behöver alla delar eller har något som du kan återanvända.

Bilagor

• ScreenShot009.jpg
    ScreenShot009.jpg
    32.2 KB · Visningar: 204
ANNONS
Götaplatsens Foto