Hej Karin. Jag har aldrig förstått varför den heter "Automatisk mellanring" för den har ingen som helst automatik inbyggd. Allt blir manuellt och jag tror ärligt talat inte den kommer att fungera så bra på din kamera. Allt blir helt manuellt och jag är inte helst säker men jag tror att du bara kan använda den på minsta bländare vilket blir ohållbart. Har du köpt den ny? I så fall tycker jag du skall skicka tillbaka den och tala om att det blev fel, det borde kanske säljaren ha koll på.
I stället skall du köpa t ex Kenkos mellanringar där du får full automatik, både autofokus, bländare och annat kommer att funka.
Någon annan kanske vet hur man skall få den att funka men jag tror inte tyvärr.
För övrigt vad gäller mellanringar är att ju kortare brännvidd ju större förstoring. Vid för kort brännvidd kommer fokus att hamna i objektivet. Din mellanring säger Nikon fungerar från 50mm och uppåt. För att få störst glädje av en mellanring tror jag du skall satsa på ett fast objektiv, t ex ett 50-100mm som går att få till en rimlig peng. Just nu säljs Nikons 50/1,8D för ca 1200:- och det är ett strålande bra objektiv men då får du fokusera manuellt vilket man oftast gör ändå vid närbildsfoto.
/FW