Annons

Mellanringar till macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Hur skulle det funka att skaffa mellanringar och köra ihop med ett macro (Canon 100 2,8)? Vilken effekt skulle det bli? Har aldrig använt mellanringar överhuvudtaget så har ingen alls erfarenhet alls av dessa.
//Niklas

Du skulle få kortare närgräns, that's it. Dock är det ganska knepigt att jobba med mellanringar för att få den komposition du vill ha måste du förmodligen kombinera mellanringarna på olika vis.

Jag kör med mellanringar och 50 1.8 eller 85 1.8, funkar för mig som inte har lust att slänga ut massa pengar på ett dedikerat macro.

Frid,
Erik

Har Du ett 100 mm makro, så är Du home free. För att bli riktigt intressant, bör, imho, mellanringar kombineras med kortare brännvidder än 100 mm, ex.vis en ljusstark 35 mm, eller kanske ännu kortare.

Du har ju tillgång till 100 mm makro pch ett 50 mm f/1,8 II - skaffa en omvändningring som passar frontgängorna på dem, sätt makrot i bajonetten och 50 mm i omvändningsringen - då händer det saker.

Ringen finns på Kaffebrus för en högst rimlig kostnad, men bara 52-52, 58-58 och 67-67 mm. Vill man ha andra kombinationer av diametrar, kanske photax.se kan vara till hjälp.

Ok, det var ju en billig lösning i så fall :)
Vad blir effekten om jag skulle para ihop mitt 50 och macro?

Om jag fattat det rätt så köper jag adaptern på 52mm men måste även köpa StepUp ringar så det passar (2st på kaffebrus) så det passar att sätta på macrot som har filtergänga på 58mm? Inga problem med att det bygger för mycket så det blir skumt ute i kanterna på bilderna?

Såg på cyberphoto.se att dom hade en StepUp som gick "hela" vägen mellan 52 och 58mm.
//Niklas

Det finns i alla fall två poänger med mellanringar till 100/2.8 macrot.

1. Du får mer än 1:1 (typ 2:1), går bra att fota myror och annat väldigt smått.

2. 1:1 blir på ett längre avstånd än utan mellanringar. användbart när fjärilar och liknande fotas.

Inget som är helt nödvändigt men kul, särskillt som för mej som kom över kenko's sats med tre ringar för 995 kr (på cyber kostar de 1450 kr).

PS. med 50 mm baklänges på 100 mm får du också 2:1 DS.

Köp den större omvändningsringen - 58-58 mm. Prata sedan med Cyber så att de fattar EXAKT vad Du är ute efter. Det är inte raketteknik, men vis av skadan - det kan lätt bli fel när vi pratar step-ringar.

Hmmm, om jag köper 58-58...hur löser jag glappet mellan 52 och 58 då? Nu får du allt säga exakt vad det är jag behöver..;-)

Du hade ju hittat en step 52-58 på Cybetphoto ( = två storlekar ). Den är avsedd för filter i ø 58 att monteras på objektiv ø 52. Då kommer Du att ha två objektiv ø 58. Omvändningsringen 58-58 har två utvändiga gängor ø 58, så det är bara att skruva ihop.

Det jag sa om "bli fel" är att det gäller att hålla reda på åt vilket håll gängorna kommer, det är snopet att försöka sätta ihop två utvändiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto