Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har ett nikon 60 mm 2,8 macroobjektiv ,och undrar om vad som händer rent bildmässigt om man skruvar på en mellanringsats

Du får större förstoring men kan inte fokusera på saker långt bort.

... och under fotograferingen tappar du något steg ljus vilket kan kompenseras med längre slutartid, högre ISO eller blixt. Men rent bildmässigt utöver att skärpdjupet minskar (som brukligt vid större förstoringar) händer inte. Risken för diffraktion vid höga bländartal kan bli större men det kanske är en akademisk diskussion - det är i vart fall ingenting jag har märkt i praktiken.

Hej.
Jag har ett nikon 60 mm 2,8 macroobjektiv ,och undrar om vad som händer rent bildmässigt om man skruvar på en mellanringsats

Med en 60mm 2.8 så kan du redan nu fokusera på några få cm från frontlinsen, med mellanringar så kan du alltså välja att korta ner detta avstånd till en tiondel, dvs några få mm. Detta är praktiskt då du ska fota flugor som landat på linsen, och få en väldigt stor förstoring, men inte annars. ;)

Mellanringar används med fördel på objektiv som har en lång närgräns, för att göra om 'vanliga' objektiv till makroobjektiv. Min favorit är att sätta mellanringar på ett 35mm/f2.0, eller 85mm/f1.4.

Vill du istället få en större förstoring på dina makrobilder (tillsammans med ditt 60mm/f2.8) så kan du istället använda en teleconverter. Här fungerar en äldre variant utan AF, då du ändå inte har nytta av AF vid makrofotografering.

Jag väntar på leverans av en Kinaorder där jag bl.a. har beställt mellanringar till Nikon. Ska testa dom med just 60/2.8 och D7000. När jag fått prylarna och hunnit meka lite så ska jag återkomma med kommentar om mina erfarenheter.

Med en 60mm 2.8 så kan du redan nu fokusera på några få cm från frontlinsen, med mellanringar så kan du alltså välja att korta ner detta avstånd till en tiondel, dvs några få mm. Detta är praktiskt då du ska fota flugor som landat på linsen, och få en väldigt stor förstoring, men inte annars. ;)

Mellanringar används med fördel på objektiv som har en lång närgräns, för att göra om 'vanliga' objektiv till makroobjektiv. Min favorit är att sätta mellanringar på ett 35mm/f2.0, eller 85mm/f1.4. .
Visserligen avtar effekten på långa objektiv, men att sätta på en 36mm mellanring på mitt 150mm Sigma-macro har faktiskt en avgörbar förstoringseffekt med hyggligt arbetsavstånd.

Vill du istället få en större förstoring på dina makrobilder (tillsammans med ditt 60mm/f2.8) så kan du istället använda en teleconverter. Här fungerar en äldre variant utan AF, då du ändå inte har nytta av AF vid makrofotografering.
Eller sätta på en förstoringslins av typen Raynox DCR-250. Jag har kört med kombinationen 36mm mellanring+sigma150mm+dcr250 när jag vill förstora ordentligt och har då 4-5cm arbetsavstånd på största förstoring. Det blir ju betydligt närmare med dina 60mm men jag vill bara lägga upp idéer på vad som är möjligt.

bellasoda skrev:

Jag har ett Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro.
Enl. Nikons tabell vilka telekonvertrar som passar till Nikons alla objektiv så finns det ingen Nikonkonverter som passar till just detta objektiv.
Vet du vilken konverter som passar till Nikons AF-S 60/2,8G ED Micro?

Man kan använda exempelvis Vivitars sjulinsiga makrotelekonverter. Den lär funka, men den kan vara en aning svår att hitta.

Jag har ett Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro.
Enl. Nikons tabell vilka telekonvertrar som passar till Nikons alla objektiv så finns det ingen Nikonkonverter som passar till just detta objektiv.
Vet du vilken konverter som passar till Nikons AF-S 60/2,8G ED Micro?

Ja, Nikon är väl generellt sett dåliga med att ha stöd för olika objektiv till sina teleconvertrar. Det är väl tänkt att man ska ha ett 300/2.8-objektiv eller liknande.

Kenko går ju att köpa idag, och de gör väl i alla fall ansats till att passa på alla objektiv, så det borde väl vara ett bra val. Då kan man ju också få AF, vilket kanske kan vara kul i andra sammanhang än macrofoto. Jag har inte provat den dock.

Funkar bra

Ja, Kenko fungerar i alla fall bra på Canon. Du får högre förstoring på samma avstånd. Bästa skärpan får du med Kenko 1,4 DGX pro 300 (Jämfört med andra kenkokonvertrar).

ANNONS
Götaplatsens Foto