Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan? - ja
Bör? - tveksamt

Du får avbildningsskala 1,24x - 0,34x, men inget AF och ganska dåliga ljusprestanda, max eff. bländare blir nog 8-11 och en ganska vinglig uppställning.

Vill Du komma hyfsat billigt undan, satsa då på ett 50/1,8 II och mellanringar med AF-koppling. Avbildning strax över 1,2:1 som mest, AF, bra bländare, c:a 3,5, och en betydligt stadigare uppställning. Bokeh som går att använda åxå.

tannler skrev:
Kan? - ja
Bör? - tveksamt

Du får avbildningsskala 1,24x - 0,34x, men inget AF och ganska dåliga ljusprestanda, max eff. bländare blir nog 8-11 och en ganska vinglig uppställning.

Vill Du komma hyfsat billigt undan, satsa då på ett 50/1,8 II och mellanringar med AF-koppling. Avbildning strax över 1,2:1 som mest, AF, bra bländare, c:a 3,5, och en betydligt stadigare uppställning. Bokeh som går att använda åxå.

Ok ! Så ett 50/1,8 II med Soligor AF mellanringar skulle kunna fungera bra, som ett Macro-objektiv..
Låter bra, då jag tänkt att köpa in ett 50/1,8 II el. 50/1.4 USM.

:)

Läs på om 50/1,4 innan Du köper ett, Det är ganska ömtåligt har jag förstått och jag har avstått från köp av det skälet. 50/1,2 L är för dyrt för min smak, så jag stannade vid 50/1,8 II.

Den Soligor mellanringsats Du länkade till överför inte AF. Kan Du leva med MF, så fungerar de.

Ja, har inte bestämt mig till 100% vilket av dessa två objektiv jag ska ha, men för att spara några kronor, kanske ett 50/1.8 II duger utmärkt.

Men som jag fattade så ska dessa mellanringar överföra AF, så autofocus ska väl funka ?!

En mellanringsats bestående av 12 mm, 20 mm och 36 mm mellanring. Finns också till Minolta AF, Nikon och Pentax AF (passar AF, men ej AF-kopplad)
Jag tolkar det så att den inte överför AF, men det finns utrymme för tolkningen att detta bara gäller Pentax-varianten och att alla andra varianter skulle klara av att överföra AF. Jag håller dock denna tolkning för mindre trolig.

En annan, lite mer frivol, tolkning, är att den som skrev den ursprungliga texten, inte varit riktigt påläst - men det kan väl inte stämma - på fotosidan.se - väl ? ;-)

Kanon på Canon !

Bra. Då förleder vi inte Tobias på något sätt.

Lite förundrad över formuleringen på produktsidan är jag allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto