Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Menyspråk på a700?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag har "nästan" bestämt mig för att trots allt byta till a700 - mest för att få tillgång till snabbare och exaktare AF. I så fall vill jag ha en fungerande grepp sensor, ingen mock-up. Sammantaget leder detta till att jag "måste" skaffa den från USA.

Men - då är det bara utrikiska i menyerna. Vet någon om det går att byta språk, ex.vis genom att använda en svensk FW-uppgradering till en US a700?

Egentligen har jag inga problem med engelska menyer, det bara är en gruntta bekvämare att inte behöva "koppla om" hjärnan - :D.

Lennart, jag kan tyvärr inte svara direkt på din fråga.

Däremot testade jag på skoj att bläddra igenom menyerna på min kamera efter att ha valt lite olika språk, bl.a. norska och nederländska. Jag tyckte det såg ungefär likadant ut oavsett vilket språk jag valt, möjligtvis med lite olika stavning.

Johan

Förstår inte riktigt vad du menar!

Jag hänger inte riktigt med! "En fungerande grepp sensor", vad menar du?

Den greppsensor som sitter på japanska och europeiska a700-hus och -grepp saknar, helt eller delvis kan jag inte avgöra, den ursprungliga funktionaliteten, tack vare att lagstiftningen tvingade Sony att ta bort kontaktblecken, som var nickelpläterade. I USA däremot, är det fritt fram att använda den ursprungliga lösningen = fullt ut fungerande grepp-sensor.

Detta önskemål kan ses som en petitess, men de av oss som använt Minolta Dynax 7, 7xi, 9 och 9xi har ofta uppskattat funktionen.

Johan Hackman skrev:...
Däremot testade jag på skoj att bläddra igenom menyerna på min kamera efter att ha valt lite olika språk, bl.a. norska och nederländska. Jag tyckte det såg ungefär likadant ut oavsett vilket språk jag valt, möjligtvis med lite olika stavning.
...
Du har den europeiska modellen - den amerikanska har bara; engelska, tyska, franska, spanska, kinesiska och förenklad kinesiska.

Jag kryper inte om jag kan gå - jag står inte om jag kan sitta - jag pratar inte tyska om jag kan använda svenska - jag läser inte engelseka om det finns en svensk översättning att tillgå - jag kör inte Windows när det finns Mac OS X.

Kalla det lathet, bekvämlighet, eller helt enkelt effektivitet - varför ska jag göra saker på ett sämre sätt, än vad som är rimligt möjligt?

Av det skälet vill jag ha svensk menytext, men inte till vilket pris som helst.

Vet att detta är lite OT men eftersom jag står i valet och kvalet att skaffa en A700 så undrar jag ju vad denna greppsensor gör egentligen? Vad är dess huvudsakliga funktion?

Fesse skrev:
Vet att detta är lite OT men eftersom jag står i valet och kvalet att skaffa en A700 så undrar jag ju vad denna greppsensor gör egentligen? Vad är dess huvudsakliga funktion?
Greppsensorns funktion är att vid kontakt med handen (eller hud) aktivera ögonsenorerna som i sin tur aktiverar ögonstyrd autofokus (om eyestart är på ON dvs). Det betyder att om man har aktiverat eyestart och man har kameran hängandes på magen så kan kameran gå in i viloläge och AF är inaktiv, trots att man aktiverar eyestartsensorerna vid sökaren. Men så fort man tar tag i greppsensorerna på handtaget så aktiveras eyestartsensorerna och AF hoppar igång direkt.

mvh/Ove

Fesse skrev:

A700:an har "eye-start" autofokus. Det innebär att det finns en sensor som känner av när du sätter kameran till ögat och sätter igång autofokusen innan du har rört vid avtryckaren. Många tycker att detta är en bra funktion, men det finns ett problem: Sensorn är på hela tiden och om du har kameran runt halsen så kommer autofokusen att vara på hela tiden vilket är minst sagt irriterande. Greppsensorn löser detta problem genom att bara aktivera "eye-start" då du faktiskt håller i kamerans grepp. Denna funktion finns alltså inte i europeiska A700.

Du beskriver det bra Pyl. Den enda rimliga åtgärden i Europa och Japan är att stänga av "eländet" helt - för ett elände blir det när inte aktiveringssensorn finns att tillgå. Jag skulle inte bli förvånad om "da Russian 'riends" kommer med ett hack till detta så småningom, men i dag finns det bara två vägar - stäng av, eller köp i USA - i alla fall som jag ser det.

En mer rimnlig lösning, som inte tycks föresväva Sony, vore att ersätta nicklet i blecken med palladium eller rodium, möjligen guld - silver är ingen lösning pga risken för försämrad ledningsförmåga. Det är fråga om så små mängder metall att en sådan plätering inte är, mer än högst marginellt, avhängigt priset på använd metall.

Att inte känna till lagstiftningen på hemmamarknaden är inget annat än ett rejät självmål.

Åter till trådens ämne; Byta språk?

Jag har en USA kamera. Går inte att få Svenska på den. Tänk på strulet vid ev garanti problem också samt att du bara får ett år i USA mot 2år i Sverige.

Har precis varit utan min A700 i nästan 2mån på garantijobb i USA .
Nu var min kamera så väldigt mycket billigare när jag köpte den att jag ska inte gnälla över lite strul.:)

Och en MACK garanti känns skräp också. Första året ska du i alla fall skicka kameran till USA på rep. Har även läst om en person som vart nekad rep i Sverige för MACK tyckte det skulle bli för dyrt. Han fick skicka till USA istället.

FotoDan skrev:
Har precis varit utan min A700 i nästan 2mån på garantijobb i USA .
Nu var min kamera så väldigt mycket billigare när jag köpte den att jag ska inte gnälla över lite strul.:)

Ja, det lät ju logiskt. Jag fick kameran jättebilligt, men har inte kunnat använda den ;)

Men alltså, jag testar just nu A700 och den har både grepp och ögon-AF. Vad är det jag inte förstår här, vad exakt är bortkopplat?

Jeppe skrev:

Men alltså, jag testar just nu A700 och den har både grepp och ögon-AF. Vad är det jag inte förstår här, vad exakt är bortkopplat?

Har den verkligen det?
Isåfall är det en specialare för greppsensorn får inte säljas i EU. Istället för de blanka kontaktblecken sitter det på Europaversionen en plastattrapp som inte har nån funktion.

Jeppe skrev:
Har kameran verkligen en metallremsa på greppet, dvs där du sätter handflatan?

Icke-EU-kameror har en sådan så att ögon-AF-sensorn inte aktiveras när du inte har handen på greppet, men de var tvungna att plocka bort den i EU för att metallen innehöll för mycket nickel.

edit: ah, Jörgen hann före, om du har fått en icke-EU-modell är ditt bloggpåstående om att ögon-AFen faktiskt är användbar kanske inte helt felaktigt ändå ;)

Jeppe skrev:
Ja, det lät ju logiskt. Jag fick kameran jättebilligt, men har inte kunnat använda den ;)

Om du har fått låna ett europeiskt exemplar så har den plast"atrapper" där greppsensorn sitter.

Ögonfokusen aktiveras alltså inte först då du greppar kameran.

Jag finner det dock märkligt att de gav dig 18-70 objektivet ... det är kit gluggen till A100 och A200, lämpligare vore att du fick kittet med cz16-80 eller kittet med 16-105an.

Dan Man skrev:Jag har en USA kamera. Går inte att få Svenska på den. ...
...
Hur vet Du det? Drar Du den slutsatsen för att Du inte kan byta till svenska - så det inget argument mot att det ev. skulle gå. Du kan ju bara byta mellan de språk som finns installerade.

Hej
Jag har en amerikansk A100
Jag kollade lite innan jag köpte.
Det jag fick mig berättat var att man skulle ha 1 år garanti även i sverige (om det fanns på den amerikanska 1 års internationell garnti, de har några andra val där över verkar det som)
Det jag också fick veta är att man måste uppgradera sin kamera med Amerikansk firmware.
Detta gör att man inte kan byta språk. Och jag har inte vågat prova med annan firmware, med risk för att förstöra kameran. Det är ju inte så mycket nya ord att lära. Man får ju ändå med en svensk manual på cd om hur man gör...

tannler skrev:
Hur vet Du det? Drar Du den slutsatsen för att Du inte kan byta till svenska - så det inget argument mot att det ev. skulle gå. Du kan ju bara byta mellan de språk som finns installerade.

Köpte den i USA.För mig är det skitsamma. Har hellre engelska eller svenska som språk.

Znutt skrev:
Hej
Jag har en amerikansk A100
Jag kollade lite innan jag köpte.
Det jag fick mig berättat var att man skulle ha 1 år garanti även i sverige (om det fanns på den amerikanska 1 års internationell garnti, de har några andra val där över verkar det som)
Det jag också fick veta är att man måste uppgradera sin kamera med Amerikansk firmware.
Detta gör att man inte kan byta språk. Och jag har inte vågat prova med annan firmware, med risk för att förstöra kameran. Det är ju inte så mycket nya ord att lära. Man får ju ändå med en svensk manual på cd om hur man gör...

Jag har skrivit lite om garantin tidigare i någon annan tråd och generellt kan man säga att du har bara garanti i USA. Om du inte handlat på t.ex flygplats eller vissa speciella butiker som har rätt att ge internationell garanti.

Står det US only på din garanti sedel är det USA som gäller.

Jag har själv en A700 som är inköpt i Japan och den har således en Japansk meny. Det verkar vara helt omöjligt att byta språk på den. Jag har försökt att uppdatera till med europeisk firmware 3, det gick bra men språket är fortfarande japanska.

Blev ganska besviken när jag insåg att det inte gick att byta men har lärt mig att gilla läget. Med en engelsk manual och ett bra GUI så är det inget som hindrar mig längre.

ANNONS
Götaplatsens Foto