Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer djup i dessa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Hej på er.
Vi var ute på en vandring i Thailand och jag tog några bilder under klättringen men nu när jag kommer hem ser jag att man inte alls ser på bilderna hur brant det faktiskt var. Det ser ut som rena vardagspromenaden men det var riktigt brant.

Jag vinklade kameran neråt när jag fotade men det kanske jag inte skulle gjort? Men det är ju försent att ändra på nu.

Kan jag i PS (jag har PS3 extended) hjälpa till att få mer djup i bilden så man känner hur brant det var?

Tar tacksamt emot alla tips ni har (även om hur jag ska fota nästa gång för att få med hur brant det är).

/Charlotte

Bilagor

• 080126 (17) forum.jpg
    080126 (17) forum.jpg
    74.3 KB · Visningar: 538
En bild till

Här kommer ännu en bild, samma problem

Bilagor

• 080126 (15) till forum.jpg
    080126 (15) till forum.jpg
    43.5 KB · Visningar: 532
Jag förstår vad du menar.
Första bilden är en klassiker när det tex gäller utförsåkning. I princip kan man studera problemet vid alla TV-visade tävlingar. Det är riktigt brant i många fall men det är sällan som kameravinkeln avslöjar det. Oftast kan man se det på publiken eller portarna.

Ofta kan man lösa problemet genom att ta med hela vyn och få med horisontlinjen i bilden. I en skog så kan det vara omöjligt.
Ett annat klassikst sätt att lösa det på är att ta bilden från sidan så att träd, växtlighet och personer får sin korrekta lodräta vinkel och marken därigenom får sin korrekta lutning.

Den andra bilden är tagen så att deltagarna i princip står på en hylla under dig. Du kan jämföra det med att plåta ner på gräsmattan från en balkong. Resultatet blir en känsla av att deltagarna står på en platt yta. Här får man nog som fotograf skylla sig själv.

Nyckeln till framgång i de här fallen kan vara en bra vidvinkel. Den gör att du inte behöver luta kameran lika mycket.
Den förvränger "perspektivet" till att närmre saker blir större och längre bort blir mindre i sitt inbördes förhållande. Det i sin tur lurar vår hjärna till att tro att det är större avstånd i bilden än det är i verkligheten.

När jag vill ha denna effekten använder jag 17-24mm på en F5.

Tele är ngt som direkt minskar den effekt som du är ute efter.

Tack så jättemycket för dina fototips!! Bra att ha lite i bakhuvudet nästa gång det blir dags, så tråkigt när bilden inte alls blir som man såg det på plats.

Nu har jag jobbat med en av bilderna i PS och vet inte om jag kan få det bättre utan hjälp. Jag har justerat kurvor på bakgrund och på folket samt jobbat lite med dodge och burn tool. Vet inte vad jag kan göra mer. Så här blev det, kom gärna med tips och råd.

/Charlotte

Bilagor

• 080126 (15)forum.jpg
    080126 (15)forum.jpg
    73.1 KB · Visningar: 427
Här är den andra. Samma saker har jag gjort med denna plus ökat saturation på den gula tröjan på pojken längst ner. Tips...

/Charlotte

Bilagor

• 080126 (17) forum.jpg
    080126 (17) forum.jpg
    82.8 KB · Visningar: 425
Nix, perspektivet kan jag ju inte ändra såklart för bilden är ju redan tagen. Men själv tycker jag att jag kan se djupet bättre i den redigerade bilden jämfört med den oredigerade. Framförallt på skogsbilden. Men smaken är som baken.
Men har du andra tips tar jag gärna emot dem!!

/Charlotte

Möjligtvis kan du mörka de ljusa fläckarna på tröjan ngt för att öka fokus på ljuset på marken som mer bidrar till djupkänslan.

ANNONS
Götaplatsens Foto