Annons

kort skärpedjup med bländare 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
sized_002051bd.JPG

Om nu allt gått som det skulle så.......... och att jag lagt detta i rätt tråd
Var ute och fotade lite idag och bla. annat så reagerar jag på denna bilden
Använt EOS R med 70-200 2,8 ver II iso 200 och 500 dels sek och bländare 10
Som jag ser det så är skärpedjupet här inte speciellt stort
Bilden är bara konverterad från .cr3 formatet till dng och sedan exporterad i lightroom och körd i BD sizer för att få in infon
Visst blev det en bild jag gillar trots allt men detta skärpedjupet med bländare 10 brukar vara mycket större och några andra bilder från samma ställe blev djupet större på men även någon annan bild fick ungefär samma djup fast då hade jag mer i bilden
Kan inte komma ihåg att jag märkt detta tidigare och tog fler bilder på andra ställen som var som dom brukar vara fast jag normalt oftast kör med bländare 8

Är detta "normalt" eller börjar det bli dags för service eller byte av objektiv?
 

Brix

Aktiv medlem
Visa bilaga 150636

Om nu allt gått som det skulle så.......... och att jag lagt detta i rätt tråd
Var ute och fotade lite idag och bla. annat så reagerar jag på denna bilden
Använt EOS R med 70-200 2,8 ver II iso 200 och 500 dels sek och bländare 10
Som jag ser det så är skärpedjupet här inte speciellt stort
Bilden är bara konverterad från .cr3 formatet till dng och sedan exporterad i lightroom och körd i BD sizer för att få in infon
Visst blev det en bild jag gillar trots allt men detta skärpedjupet med bländare 10 brukar vara mycket större och några andra bilder från samma ställe blev djupet större på men även någon annan bild fick ungefär samma djup fast då hade jag mer i bilden
Kan inte komma ihåg att jag märkt detta tidigare och tog fler bilder på andra ställen som var som dom brukar vara fast jag normalt oftast kör med bländare 8

Är detta "normalt" eller börjar det bli dags för service eller byte av objektiv?
Bländaren är ju bara en av flera faktorer som avgör skärpedjupet, även brännvidd och avstånd påverkar det.
 

mac60

Aktiv medlem
Bländaren är ju bara en av flera faktorer som avgör skärpedjupet, även brännvidd och avstånd påverkar det.
Jomen visst är det så men med ett 70-200 på 180mm och visserligen bara ett par meters avstånd tycker jag att det borde bli större skärpedjup ( men jag kan ha fel det har hänt någon gång tidigare ) :)
 

Bessel

Aktiv medlem
Bländare 2.8 vid 180mm innebär en öppning på runt 60mm diameter.

På ett 50mm objektiv kallar man en 60mm öppning för "bländare 0.8".
Tål att tänka på.
 

acke

Avslutat medlemskap
Är detta "normalt" eller börjar det bli dags för service eller byte av objektiv?
Skärpedjupet följer fysikens lagar till 100%. Skärpedjupet har inget med objektivets kvalite eller förslitning att göra. Man kan alltså inte ”serva” sig till bättre skärpedjup. Det är bara att gilla läget. Vill du ha större skärpedjup så får du blända ner mera, alternativt stacka flera bilder i lämplig mjukvara.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Skulle isåfall vara om bländaren hängt sig vidöppet eller så. Har själv en högst opålitlig 85/1,8 som inte hinner blända ner. Men då borde det också bli kraftigt felexponerat.
 

Erik X

Aktiv medlem
Tryck på "nedbländningsknappen" medan du tittar i sökaren så ser du om bländaren lever och fungerar.. Förutsätter förstås att man valt en liten bländare :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skulle isåfall vara om bländaren hängt sig vidöppet eller så. Har själv en högst opålitlig 85/1,8 som inte hinner blända ner. Men då borde det också bli kraftigt felexponerat.
Hade också den sortens problem Med en gammal minolta. Så det är en möjlig förklaring även om det känns avlägset med trådens omskrivna utrustning.
 

PMD

Aktiv medlem
Skulle isåfall vara om bländaren hängt sig vidöppet eller så. Har själv en högst opålitlig 85/1,8 som inte hinner blända ner. Men då borde det också bli kraftigt felexponerat.
Om kameran var inställd på tidsautomatik så kan den ha klarat att exponera rätt, men det är nog mer troligt att objektivet bländades ner till inställd bländare med tanke på motivavståndet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bländaren är ju bara en av flera faktorer som avgör skärpedjupet, även brännvidd och avstånd påverkar det.
Nja. Brännvidden har knappt någon påverkan på skärpedjupet. Telen ger lite mer skärpedjup framför motivet och vidvinklar aningen mer bakom. Det är dock mest märkbart i teorin.

Det är avstånd, bländare, sensorstorlek och upplösning som påverkar skärpedjupet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nja. Brännvidden har knappt någon påverkan på skärpedjupet. Telen ger lite mer skärpedjup framför motivet och vidvinklar aningen mer bakom. Det är dock mest märkbart i teorin.

Det är avstånd, bländare, sensorstorlek och upplösning som påverkar skärpedjupet.
... och bländare är en funktion av brännvidden. Så visst påverkar brännvidden. Om man inte börjar prata ingångspupill istället.
 

mac60

Aktiv medlem
Tack för alla svar och att ni tagit er tid med min fråga
Har försökt lära mig lite mer om DoF men förstod inte att det kan bli så oskarpt på kort avstånd. För mig var det som om jag haft den på bl 2.8
Hade fått för mig att om man hade focus ca 1/3 in så fick man det skarpt både innan och efter focuspunkten
Det är som dom säger att man skall lära sig något nytt varje dag
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har bestämt för mig att upplösningen spelar roll och att man därför har olika formler beroende på upplösningsförmågan.
Hur stor oskärpecirkel man accepterar spelar förstås roll, och det tar inte Wikipedias formler hänsyn till utan man utgår bara från "avbildas skarpt".

Upplösningsförmågan påverkar kanske oskärpecirkelns storlek, men det har jag inte funderat färdigt på.
 
ANNONS