Annons

Mer kommentarer?.

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hur få fler kommentarer per bild?

Hej!

Under de senaste veckorna har det förekommit ett antal diskussioner som delvis rört antalet kommentarer per bild (se t.ex. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1875 eller http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=1889). Ingen diskussion har dock helt ägnats åt detta ämne (tror jag) och därför har jag startat en!

Många har poängterat att det är allt fler bilder som laddas upp på fotosidan samtidigt som allt fler bilder knappast kommenteras överhuvudtaget. Meningen med att ladda upp bilder på fotosidan är (åtminstone för många) dock för att få kritik på dem (och enligt David Elmfeldt var detta också en av ursprungstankarna med fotosidan).

Frågan är hur man bör göra för att nyinkomna bilder ska få fler kommentarer?

* Borde uppladdningshastigheten begränsas mer (till exempel till tre bilder per vecka och medlem)?

* Borde maxantalet bilder per medlem begränsas mer (till exempel till 25 bilder per medlem)? Eller borde maxantalet uppladdade bilder kanske utökas istället?

* Borde en särskild kritiklista med nyinkomna bilder finnas där medlemmarna har möjlighet att lägga upp en bild per vecka som de särskilt vill få kritik på (alltså på samma sätt som på www.photo.net)?

* Borde maxantalet uppladdade bilder på något sätt höra samman med antalet kommentarer man själv gett på andras bilder (alltså på sätt och vis tvinga medlemmar att kommentera andras bilder för att få ladda upp egna bilder)?

* Eller är allt bra som det är?

Många frågor alltså men inga svar. Vad tycker ni?

Hälsningar,
Fredrik

Ps! Kanske bör jag påpeka att detta inte är ett försök att "ragga" kommentarer till mina egna bilder utan att väcka en diskussion för att kanske komma på något sätt att förbättra en redan fantastisk sida...
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag tycker nog att förslaget om att få ladda upp bilder i propotion till antal kommentrer man har gett är en bra idé. Bara man låter folk ladda upp några st innan så att man kan komma igån utna att kommentera.

I dagsläget så kommenterar jag sällan en fotograf som har get mindre kommentarer än vad han har fått.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

forstheim

Guest
Jag inbillar mig att det ofta är personer som själva aktivt kommenterar bilder som också får kommentarer tillbaka.

Att få lägga upp ett visst antal bilder beroende på hur många kommentarer man givit har jag också haft funderingar kring. Problemet kanske då blir att man "slänger ur sig" kommentarer till höger och vänster bara för att själv kunna lägga upp fler bilder. Hellre få och genomtänkta kommentarer än många och ogenomtänkta sådana tycker jag.

Det är en svår nöt att knäcka...helt klart. Frågan är om den överhuvudtaget går att knäcka genom att begränsa antalet bilder man får lägga upp åt gången, antal bilder man totalt får ha upplagda etc. Jag tror inte att fler kommer få sina bilder kommenterade ändå.

Precis nu slog det mig att man kunde ha en "vänskapspool". Med det menar jag att man varje eller varannan vecka slumpas ihop med några andra medlemmar här på fotosidan. I denna "vänskapspool" bör man sedan kommentera varandras bilder. Efter en eller ett par veckor slumpas man åter igen ihop med några andra medlemmar vilkas bilder man kan kommentera. På så sätt hamnar alla medlemmar i en "vänskapspool" och har möjlighet att få kommententarer på sina bilder/album. Vilka andra medlemmar man slumpas ihop med ska tydligt framgå på ens sida "Dina album".

Vore inte det något om det är praktiskt genomförbart??

Det som är bra med detta "poolsystem" är att man alltid har någon/några som är inne och tittar på ens bilder. Dessutom är det olika personer efter varje poolskifte som tar del av dem. Ens bilder försvinner då aldrig i mängden av andra bilder, om medlemmarna tar seriöst på poolsystemet dvs och verkligen besöker sina slumpvis utvalda poolmedlemmar.

Säg vad ni tycker om idén. Själv tror jag att det är något sånt här som måste till för att lösa problemet med bilder som inte får kommentarer av olika skäl.

Vänligen
Jonas
 

barret

Aktiv medlem
Syftet förlorat??

Har samma uppfattning som många andra. Grundfelet enligt min uppfattning är att allt för många laddar upp bilder utan någon som helst självkritik.

Ibland har jag tagit mig tid att titta, fundera och försöka ge kreativ kritik till även de mest hopplösa bilderna. Sen hemma på kammaren när jag sitter och pysslar med mina egna bilder, så ratar jag bild efter bild eftersom jag inte accepterar de brister jag ser i mina egna bilder.

Jag tror att det trotts att det kan vara snålt mot dom som känner att de har förmågan att massproducera lysande bilder, så skulle det kännas bra att slippa se en massa totalt ogenomtänkta alster.

Förslag:

Hur vore det om separata gallerier för nybörjare resp erfarna.

Då kan FOTOSIDAN och kritiker kanske lättare styra in nybörjare på rätt spår gällande teknik och avstyra rena stolpskott från att ta upp plats.

För erfarna fotografer har man bilderna kvar "obegränsad" tid.

Nybörjare som vill lära sig får bara ha bilderna inne en vecka, sedan mailas alla synpunkterna tillbaka till vederbörande och bilden plockas bort.

Man bör kanske ha en koppling till betygen, så att de mindre bra bilderna sollas bort efter en viss tid.


Lite tankar bara som kanske kan vara till hjälp...

Ha det!
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag personligen tror INTE på att separera erfarna och amatörer. Och att sotera bort, som du kallar dom, stolpskott känns verkligen som att man skulle förlora meningen med sidan.

Meningen med sidan är väll att alla med intressen ska ha möjlighet att ge/få kommentarer utav både erfarna och mindre erfarna. Om man som nybörjare direkt blir soterad som nybörjare så kan det ju bli en knäck. Nu får ju alla kommentarer på lika vilkor, vare sig man har plåtat i 60 år eller är sex år och lånar sin pappas digitalkamera.

Och att ta bort "nybörjarnas" bilder efter en begränsad tid gör ju bara saken ännu sämre eftersom det ibland tar flera veckor, ibland månader innan man får kommentarer. Jag har ett album som jag fortfarande inte fått en enda komentar på som har legat uppe snart en månad.

Då tror jag mer på poolsystemet.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

barret

Aktiv medlem
Njäaa

Kanske lösningen kan vara så enkel att man har en tydlig beteckning brevid fotografens namn som visar klart hans/hennes nivå. Då kan man bedömma på en gång vid kritiseringen vilken nivå man skall lägga kommentarerna på.....

De som redan betraktar sig som "fullärda" behöver inte bli matade med en massa detaljer heller, utan nöjer sig kanske med enklare kommentarer.

Beträffande mitt bubbel om stolpskott m.m......
Min idé var att "jag själv" vid anmälan till FOTOSIDAN flaggar upp att jag är nybörjare/blåbär och vill lära mig mer. Inte att övriga medlemmar skall sortera bort mig. Snarare att alla som kan lite mer vet att här har vi en som är ivrig att lära sig mer.

Ta bort bilderna behöver man kanske inte, men min tanke var att det skall vara nånting levande. Lite workshop över det hela. In med bilden, kommentera och ut och gör om bilden....(då återkommer "eleven" förhoppningsvis snart med en ny bättre bild...)

Poolsystemet kan vara en bra variant om praktiskt genomförbart. Det blir möjligen en vettig uppföljning för nybörjaren. Idag tycks det som nya begåvningar lätt kan tappa suget av att ge sig direkt ut på det djupa och bli sågade av folk som inte vet vilket nivå fotografen är på.

Nu har jag väl babblat nog kan jag tro.
 

Mikael Westerberg 10D

Avslutat medlemskap
Kamske en lösning till kommentarer....

Hej !

Vet inte om det är tekniskt genomförbart,men här är ett förslag på lösning till fler kommentarer:

Går det inte att på något sätt att göra som så att för varje bild man skickar upp måste manförst kommentera tex 5 st bilder?

Man kan väl göra som så att för varje kommenterad bild, så får man 1 poäng, och när man har fått ihop 5 poäng, så kan man skicka upp 1st valfri bild !

Risken med detta sätt kan ju i och för sig vara att kvalitén på kommentarerna blir sämmre, efter många kanske bara skriver något för att kunna ladda upp bilder själv.

Hälsningar

Mikael Westerberg
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Hur få fler kommentarer per bild?

Skott skrev:
* Borde uppladdningshastigheten begränsas mer (till exempel till tre bilder per vecka och medlem)?
Ja.

Skott skrev:
* Borde maxantalet bilder per medlem begränsas mer (till exempel till 25 bilder per medlem)? Eller borde maxantalet uppladdade bilder kanske utökas istället?
Utöka! Jag tror inte att det gör någon skillnad eftersom bilder kommenteras mest när de är nya, och när man slumpletar gamla bilder är man ju glad om utbudet är så stort som möjligt. Sen får det väl vara en samvetsfråga om man anser sig ha mer än 50 tillräckligt bra bilder.

Skott skrev:
* Borde en särskild kritiklista med nyinkomna bilder finnas där medlemmarna har möjlighet att lägga upp en bild per vecka som de särskilt vill få kritik på (alltså på samma sätt som på www.photo.net)?
Svår fråga, men nej tror jag.

Skott skrev:
* Borde maxantalet uppladdade bilder på något sätt höra samman med antalet kommentarer man själv gett på andras bilder (alltså på sätt och vis tvinga medlemmar att kommentera andras bilder för att få ladda upp egna bilder)?
Ja.

Skott skrev:
* Eller är allt bra som det är?
Nej.
 

xxx

Guest
forstheim skrev:

Precis nu slog det mig att man kunde ha en "vänskapspool". Med det menar jag att man varje eller varannan vecka slumpas ihop med några andra medlemmar här på fotosidan. I denna "vänskapspool" bör man sedan kommentera varandras bilder. Efter en eller ett par veckor slumpas man åter igen ihop med några andra medlemmar vilkas bilder man kan kommentera. På så sätt hamnar alla medlemmar i en "vänskapspool" och har möjlighet att få kommententarer på sina bilder/album. Vilka andra medlemmar man slumpas ihop med ska tydligt framgå på ens sida "Dina album".

Vore inte det något om det är praktiskt genomförbart??

Det som är bra med detta "poolsystem" är att man alltid har någon/några som är inne och tittar på ens bilder. Dessutom är det olika personer efter varje poolskifte som tar del av dem. Ens bilder försvinner då aldrig i mängden av andra bilder, om medlemmarna tar seriöst på poolsystemet dvs och verkligen besöker sina slumpvis utvalda poolmedlemmar.

Säg vad ni tycker om idén. Själv tror jag att det är något sånt här som måste till för att lösa problemet med bilder som inte får kommentarer av olika skäl.

Vänligen
Jonas
Det är en bra idé men personligen tror jag inte den är genomförbar. Idén bygger på att medlemmarna på fotosidan är aktiva men jag skulle tro att en ganska stor del av medlemmarna inte är särskilt flitiga besökare (och än mindre flitiga kommentatorer)!

/ Fredrik
 

xxx

Guest
Greve Nickon skrev:
Jag personligen tror INTE på att separera erfarna och amatörer. Och att sotera bort, som du kallar dom, stolpskott känns verkligen som att man skulle förlora meningen med sidan.

Meningen med sidan är väll att alla med intressen ska ha möjlighet att ge/få kommentarer utav både erfarna och mindre erfarna. Om man som nybörjare direkt blir soterad som nybörjare så kan det ju bli en knäck. Nu får ju alla kommentarer på lika vilkor, vare sig man har plåtat i 60 år eller är sex år och lånar sin pappas digitalkamera.

Och att ta bort "nybörjarnas" bilder efter en begränsad tid gör ju bara saken ännu sämre eftersom det ibland tar flera veckor, ibland månader innan man får kommentarer. Jag har ett album som jag fortfarande inte fått en enda komentar på som har legat uppe snart en månad.

Då tror jag mer på poolsystemet.

MVH
Greve Nickon:cool:
Jag håller med dig! Hur ska man kunna dela upp medlemmarna som erfarna eller mindre erfarna? Vilka kriterier skulle man gå på? Nej, personligen tror jag inte på idén!

Personligen tror jag nog snarare på en kombination av att begränsa uppladdningshastigheten ytterligare (kanske till tre per vecka och medlem) och att på något sätt knyta maxantalet uppladdade bilder till antalet givna kommentarer. Är dock lite tveksam till det sista då frågan är hur vettiga kommentarerna blir om de är framtvingade?

/ Fredrik
 

forstheim

Guest
Det är just det som är det som är bra med systemet..

Om du är i en pool med 4-5 andra medlemmar så är det säkert så att någon av dem inte är aktiv. Men en eller två i varje pool kanske är det och kommenterar då övriga poolmedlemmars bilder. I och med att poolmedlemmarna byts ut med jämna mellanrum ökar ju möjligheterna att få sina bilder bedömda. Under en månads tid har du haft 20 medlemmar i just din pool. Anta att endast 10% av dessa (väldigt lågt räknat) kommenterar sina poolmedlemmars bilder. Det innebär att du får 2 nya kommentarer på dina bilder varje månad. Alltså 2 kommentarer fler än vad du annars kanske skulle ha fått.

Det kan väl knappast vara sämre än att ens bilder totalt ska försvinna i mängden av andra bilder..!?

Det som är den stora frågan är om det är tekniskt genomförbart med slumpningssystemet. Att medlemmar är aktiva eller ej spelar inte så stor roll eftersom man alternerar och ständigt får nya medlemmar i sin pool. De som anser att dem inte får några kommentarer på sina bilder är förmodligen ganska aktiva på sidan..annars skulle de inte beklaga sig.. ;)


/JP
 

forstheim

Guest
Det nämndes att min idé bygger på att medlemmar är aktiva. Visst är det så att medlemmar måste vara aktiva för att idén ska funka. Hlea Fotosidan bygger på det. Om vi skulle begränsa antalet bilder vi får ladda upp så är det fortfarande så att vi medlemmar måste vara aktiva om kommentarerna ska öka eller spridas till fler medlemmar.

Men med poolsystemet så är chansen betydligt större att fler medlemmar får sina bilder kommenterade eftersom man ständigt får in nya medlemmar i sin pool som bevakar ens bilder. Det är alltså inte av en händelse att någon råkar se just min bild bland alla andra bilder. Utan jag vet då att mina bilder är speciellt bevakade av några andra medlemmar..varje vecka..varje dag..hela tiden!

Visst kanske det råkar bli så att jag hamnar i en pool med helt inaktiva medlemmar. Då får jag heller inga kommentarer på mina bilder. Men jag är iallafall aktiv och kan kommentera deras bilder - om jag vill. MEN...efter nästa poolskifte så är det kanske 3 aktiva medlemmar ur min nya medlemspool som är inne och kommenterar några av mina bilder. Hipp!! :)

Med tiden kan det bli många kommentarer från olika medlemmar...

/JP
 

xxx

Guest
Ja, kanske är det trots allt en bra idé? Om det är tekniskt genomförbart och om de som har hand om fotosidan tycker så kanske det i varje fall vore värt att pröva? Det går ju också att kombinera med en lägre uppladdningshastighet o.s.v.

Vad tycker ni andra? Vad tycker ni som har hand om fotosidan?

/ Fredrik
 

forstheim

Guest
Det går absolut att kombinera den med tex färre bilder vid uppladdning. Det vore kanske bra för att försöka höja kvaliteten eller möjligtvis minska antalet "dåliga" bilder. Man tänker kanske en extra gång innan uppladdning av sina bilder. Endast dem som verkligen är värda att laddas upp laddas också upp.

Fast jag vet inte riktigt vad jag tycker där faktiskt. Bara för att man laddar upp färre bilder så lär man sig ju inte att automatiskt ta "bättre" bilder. Det enda det leder till är att antalet totala bilder som laddas upp blir mindre. Det blir färre "dåliga" bilder som laddas upp..men också färre av dem "bra" bilderna. Några medlemmar som har ett stort antal bra bilder i sin garderob måste alltså avstå från att ladda upp dessa. Bra bilder som vi andra går miste om. Det vore ju synd, tycker jag!

Nej..jag vill nog inte begränsa ännu mer än nu hur pass många bilder man får lägga upp per gång. Vi behöver nog mångfalden. De bilder som vi anser vara dåliga kan vi ju bara hoppa över om vi känner för det. Har man då ett som jag föreslagit..poolsystem så får dessa "dåliga" bilder förhoppningsvis någon kommentar ändå från sina poolmedlemmar. Poolsystemet är bra på det sättet att man förhoppningsvis tar ett större ansvar att verkligen granska medlemmars bilder i sin medlemspool. Även dem "dåliga" bilderna som man i annat fall kanske bara hade hoppat förbi..

Jag har förresten kontaktat kodsnickarna angående förslaget om ett "Poolsystem". Får väl se vad som händer..men det hade varit värt att iallafall testa om tekniken tillåter det.


/JP
 

RobGum

Aktiv medlem
Mina åsikter.

Jag håller med Jimh's svar fullständigt. Fast jag tror inte alls på kritiklistan. Jag tycker kanske inte det spelar någon roll om det är "dåliga" bilder eller inte som laddas upp. Man bör få ladda upp vad man känner för. Däremot tror jag verkligen starkt på att begränsa antalet bilder som laddas upp per vecka. Det skulle göra det lättare att hinna med. Medlemmar skulle på så sett automatiskt få fler kommentarer per bild med nuvarande system...

Poolsystemet kanske fungerar för medlemmar som är aktiva och vill få feedback snabbt. Personligen skulle jag nog inte föredra att delta i något sådant. Jag tycker det är bättre som det är nu. Man kommenterar fritt för vad man känner för och detsamma gäller ens egna bilder.

Jag tror systemet hade tagit bra fart i början men efter någon månad hade kanske desto fler medlemmar blivit inaktiva.

Det är vad jag tror. Låter som värsta pessimisten, hehe. Det är inte meningen.
 

more10

Aktiv medlem
Re: Hur få fler kommentarer per bild?

Skott skrev:
Hej!

* Borde en särskild kritiklista med nyinkomna bilder finnas där medlemmarna har möjlighet att lägga upp en bild per vecka som de särskilt vill få kritik på (alltså på samma sätt som på www.photo.net)?
JA. Jag tror jättemycket på den här idén. En bild som inte bara läggs upp för att beundras, utan kan innehålla fel och brister. Sedan borde det krävas att fotografen själv borde förklara avsikten med bilden, vad han vill få fram. Kanske ha specifika frågeställningar runt bilden. Betygslöst.
 

forstheim

Guest
Robert...

Kan inte hålla med dig..

Ett poolsystem hindrar inte den enskilde personen att precis som nu fritt kommentera vilka bilder denne känner för. Det enda poolsystemet leder till är att alla medlemmar får en betydligt större chans att få sina bilder kommenterade. Att kommentera sina poolmedlemmars bilder är upp till var och en om man vill göra. Men likväl som att söka på bilder slumpvis så kan man ta sig en titt på sina poolmedlemmars bilder/album.

Om du söker på slumpvis utvalda bilder så är det stor risk att många "dåliga" bilder hoppas över. Man kommenterar gärna bilder som tilltalar en själv. Ett poolsystem skulle innebära en större ansvarskänsla för en del personer. Man skulle (iallafall jag) bemöda sig om att kommentera även dåliga bilder som ens poolmedlemmar har lagt upp.
Jag säger det igen..som det är nu kan en bild eller en medlem för den delen..försvinna i mängden av andra medlemmar och deras bilder. Men genom poolsystemet är det troligtvis alltid någon som bemödar sig att itta in på de övriga poolmedlemmarnas sida via en direktlänk och kommentera deras bilder.

Om så bara 10 % av medlemmarna i en pool är aktiva och kommenterar övriga poolmedlemmars bilder så kommer det i längden innebära att varje enskild person kommer att få någon kommentar. Om man är 6 personer i en pool som slumpvis sammanförs varje vecka så innebär det att 20 personer under en månad har ett extra öga på just mig och mina bilder. Det innebär i sin tur att jag kommer att få 2 nya kommentarer på mina bilder varje månad. Troligtvis kommer det bli fler än så med poolsystemet om fler är aktiva. Men 2 kommentarer/månad är ju ändå bättre än inga alls som det för många är nu...

Du skriver att det kan ta fart i början för att sedan avta. Jag tror inte det kommer avta. Snarare finns möjligheten att de personer som har lagt upp bilder och som inte fått några kommentarer nu märker att det börjar "droppa in" lite kommentarer till deras bilder. Detta gör att de tidigare ganska inaktiva medlemmarna nu får ett återuppväckt intresse att börja kommentera andras bilder igen. Det kommer bli en positiv spiral med fler engagerade medlemmar och en större spridning av kommentarer.

Det är vad jag tror!

Kritiklista tror inte jag på. Detta för att man då bara tar del av de nyinkomna bilderna. Bra bilder kan dock göra att man letar sig vidare till fotografens övriga bilder och kanske kommenterar hans/hennes gamla sådana. Men hur går det för dem dåliga bildernas fotografer. Ingen kommer att leta sig in där och ge kommentarer till deras "gamla" bilder. Som ett komplement till poolsystemet fungerar det alldeles utmärkt. Men för att lösa problemet med att vissa medlemmar inte erhåller några kommentarer fungerar den inte. Särskilt inte när det gäller gamla bilder. Istället för att ha en kritiklista skulle man då lika gärna kunna begränsa uppladdningen av bilder till 1 per vecka. Effekten skulle bli exakt densamma!


/JP

/JP
 

pettersson

Aktiv medlem
Det här med poolsytemet kanske är bra, men jag önskar mig en sökfunktion som söker efter icke komenterade bilder.

Annars kan man ju när man slumpar fram bilder försöka komentera bilder utan komentaer än bilder som redan har fått hur många som helst.

Sen det här med att man bara komenterar bilder som tilltalar en, så gjör jag med, det är svårt att låta bli, men det är ju en sämre bild som behöver mer kritik än en bra bild.

Andreas.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag tror inte problemet ligger i att det är för många bilder som laddas upp per person eller vecka. Men den sista tiden känns det som om det blivit en försämring av bildkvalitéen. Vi ligger alla på olika nivåer men en del bilder kan man faktiskt fundera på varför de läggs upp på fotosidan. Kanske bör man fundera lite extra innan bilderna läggs upp och att det påminns om reglerna för detta.
Vi är nog farligt ute om vi börjar rensa ut vissa medlemmar och tar bort deras bilder eller att det ska finnas krav på att man måste ge kommentarer. Själv har jag gjort drygt hundra kommentarer och fått tillbaka ungefär hälften i kommentarer på mina bilder. Men jag kan inte sitta och sura över det. Jag ger kommentarer på de bilder jag själv gillar. Kanske bör varje fotograf plocka ner bilderna efter en tid om de inte fått några kommentarer. Då kanske man kan förstå att bilden inte höll så bra som man själv trodde.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
http://www.shuttercity.com har ett system där man får lägga upp max 3 bilder per vecka. Dessutom måste man kommentera minst två bilder innan man får lägga upp bild 2, ytterligare 2 kommentarer för att få lägga upp bild 3.

Det fungerar bra, tycker jag. Tror inte dom har nån maxgräns för hur många bilder var o en kan ha där, men fler än 50 bilder behövs väl egentligen inte? Nu kommer tydligen möjlighet finnas att spara ytterligare 50 bilder här på fotosidan, om man betalar för det, och det är ju rimligt.

Jag tycker inte det verkar som om det är fler korta kommentarer där än här. De flesta bemödar sej om att vara seriösa, och ger den typ av kommentar de själva vill få på sina bilder... "what goes around, comes around"...

Att ha en särskild kritiklista låter lite märkligt... visst lägger vi väl alla upp bilder för att få kritik? Visst är det roligt om andra tycker OM det man gjort, men det viktigaste tycker jag är att andra TYCKER om det man gjort - om ni förstår skillnaden.


Att lägga upp bra resp dåliga bilder... man har kanske lite olika orsaker till att visa dem? Man lägger nog upp vissa bilder för att se hur andra tolkar innehållet, för att se om ens "budskap" når fram. Andra bilder kanske man känner att de inte riktigt håller måttet, utan man vill ha hjälp med nåt i teknikväg t.ex., oavsett vilken nivå man är på. Om man har en särskild fundering angående en bild man lägger upp, kan man väl skriva det i presentationen av bilden, så ev. kritiker har nåt att utgå ifrån i sin kommentar.

Att dela upp medlemmarna i olika nivåer låter svårt - det finns de som hållit på med foto i åratal utan att ha lärt sej se vad det är som "gör" en bild; så finns de som har bildseendet med sej redan från början, och lär sej tekniken i ett nafs.

Vem skulle då avgöra vilka fotografer som "kan", och vilka som "inte kan"?

Själv känner jag att det finns så otroligt mycket att lära, att man aldrig kan bli fullärd. dessutom får man nya influenser hela tiden, som förändrar bildseende och teknik.
 
ANNONS