Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest användbara brännvidderna inomhus på en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Främst för inomhusfotografering alt "dokumentärfoto" m en 350D tänkte jag.

50 mm är ju rätt långt på en 350D (med x 1,6 "brännviddsförlängn"). Och jag har ju 60 mm/f2.8 som känns lite långt inomhus ibland.

Skulle ni väja 24, 28, 30 eller 35 mm?

Ska nog ev skaffa nåt riktigt ljusstarkt fast "normal" men vet inte vilket.

Ger t ex brännvidden 28 mm på en 350D ett förvrängt perspektiv om man tar porträtt på nära håll (från bröstkorgen o uppåt)?

Tajta ansiktsporträtt kan ge ofördelaktiga proportioner hos vissa ansikten med en normal. Men backar man till en bröstbild är normalen perfekt tycker jag.

I spannet 24-35 skulle jag nog personligen välja en trettiofemma för det syftet.

Ja, eftersom "förlängningen" eller rättare sagt beskärningen bara är just en beskärning av bildvinklen så kommer proportionerna att vara likvärdiga det som man får med en analog/fullformats. 28mm torde vara perfekt.. Eller varför inte Sigmas 30/1.4.
Fast är det mer övergripande foton och inte specifikt porträtt, så hade jag nog valt en 24:a på en 1.6x

Ok, det är alltså bara en "beskärningsfaktor" snarare än brännviddsförlängning då.

Jag har ju ett EF-S 10-22 mm också som ordentlig vidvinkel så då kanske EF 28 mm/1.8 eller Sigma 30 mm/1.4 kan vara ett bra komplement.

Har ju inte tänkt använda det enbart till porträtt heller...

Uttryck skrev:
Ok, det är alltså bara en "beskärningsfaktor" snarare än brännviddsförlängning då.

Ja hela konceptet heter "crop factor" på engelska så det är ju lite felaktigt att översätta det till brännviddsförlängning på svenska. Tror till och med att jag själv har kallat det så någon gång.

Beskärningen gör ju t ex att fisheyeobjektiv inte får sin fulla effekt. Det hade de fått om de handlade om brännviddsförlängning.

ANNONS
Götaplatsens Foto