Annons

Mest prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skallagrimsson

Aktiv medlem
Hej! Vilken skulle ni säga vara mest prisvärd?

Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom eller en Canon EOS 300D? Tycker att Camedian tar väldigt fina och skarpa bilder och det blir ju något billigare eftersom man måste köpa bra objektiv till 300D. Eller vad sägs????

Vilken knäcker mest fett bildkvalitemässigt?

MVH,

/Henrik

En systemkamera ger dig ju långt fler möjligheter...så mest prisvärd är 300D helt klart, som jag ser det.

Bildkvalitet...framförallt så får du mycket mindre brus med 300D tack vare den långt mycket större sensorn...du får även möjlighet att få långt mycket kortare skärpedjup.

Det är nämligen så att jag är i farten med införskaffa mig en kamera. Det jag är intresserad av att fota är landskap och hus. Men även "vanliga" bilder på vänner och så vill jag kunna ta. Om jag köper en 300D så måste jag köpa ett bra objektiv - jag är nämligen lite av en perfektionist. Vilket objektiv lämpar sig bäst för sådan fotning i halvbudgetklassen? 17-40 eller?? Då springer priset upp ganska rejält desvärre...

Därför känns Olympus 8080 som ett prisvärt alternativ.

Var och kände på en 300D idag och den kändes helt OK! :)

/Henrik

Tack för er hjälp. :)

Men vilket objektiv lämpar sig bäst för landskapsfotografier? Slätter och dylikt? Max 5000 kr...

Tack för svar

Jag kan varmt rekommendera Olympus 8080. Har lekt med den och sett dess bildresultat. Den är lagom stor,greppvänlig och snuskigt bra bildkvalitet.

Såkklart att de flesta tycker 300D är bättre i alla avseenden, men du måste oxå förstå att de flesta av fotosidans medlemmar är prylbögar, och här infaller regeln "allt annat än bäst är skit".

Dvs om du hade frågat om vilken mellanformatare hade allat rekommenderat HASSELBLAD, även om det finns andra alternativ som är lika prisvärda.

Jag har en kollega i Sundsvall som använder 8080 till alla hans jobb. Såväl bröllop som porträtt och reklam. Kvaliteten är grymt bra och de förstoringar jag sett är minst lika bra (och ibland bättre) än de jag sett från Eos 300D eller Eos 10D.Har sett A2 och kan bara säga: WOW.
Även zoomomfånget är bra, dvs Linsen täcker de mesta områden. Och behöver man komma närmare eller längre bort så finns det extralinser att skruva på.

En annan fördel är att du slipper asa runt på en massa linser, för om man som jag äger en systemkamera så tycker man ofta att man ALDRIG har tillräckligt med linser/objektiv. Och detta växer man aldrig ifrån. Det blir dyrt i längden.

Oavsett vilket. Låt DU välja kamera för ditt eget behov. Uteslut inte det ena, bara för det andra rekommenderas.

Sköt oom dig och glad Sommar ///

NIKLAS

Är nog böjd att hålla med Peter och Kim om att Tamron 28-75 kan vara ett bra val, en bra kompromiss för att hålla nere kostnaden. Visserligen blir det klent på vidvinkelsidan med motsvarande 45 mm brännvidd men det kan man komma runt genom att stitcha flera bilder till en. Om du ska fota hus (arkitektur) så ger optiken ifråga mycket distorsion (se Kims länk). Det kan dock korrigeras med Panotools plugin. Distorsion får du dock räkna med på de flesta (alla?) vidvinkelzoomar i större eller mindre grad.

En tanke är annars att köpa ett 28/2.8 och ett 50/1.8. Totalt hamnar du då på ca 3.000:- men får givetvis ett mera begränsat brännviddsomfång... komplettera när du får råd...

Det är inte lätt att ge objektivråd för landskapsfoto - har sett bilder tagna med allt från 15 mm semifisheye till 500 mm... beror på din bildstil...

Jag tror att det vi alla är ute efter är så bra bildkvalitet till så lågt pris som möjligt. Krita och papper om det hade varit bäst.

Eftersom jag är student så blir det att man kommer fota vänner och annat. Att gå ut i skogen och fota myror och flygande löv är inte min grej riktigt.

När det gäller mitt intresse för landskapsfotande och husfotande är det mest Bosniens landskap som jag vill föreviga. Planerar ytterligare en resa dit inom förhoppningsiv ett år. Då skulle det vara kul om man hade lite schyssta grejor och bättre kunskaper i fotandets ädla konst.

Är det någon som har adressen till bilder tagna med en 8080? Jag har redan checkat in de bilderna som finns på www.dpreview.com och på www.photosig.com.

Ha det bra alla ni

ANNONS
Götaplatsens Foto