Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Metadata i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

athid

Aktiv medlem
Har en liten fråga om hur jag skall få in min metadata som jag har matat in i lightroom till mina jpg filer.

Jag har en hel del bilder i lightroom, dels gamla jpg samt mina nya raw bilder. Till alla bilder har jag fyllt i keywords, och dessa kan man ju sedan spara i en sidecart fil om man vill ha en sådan till varje fil.

När man exporterar bilder ifrån lightroom till tex jpg formatet så skriver lightroom in metadata, och man får ju på det sättet smidigt in keywordsen i de framkallade raw bilderna.

Så nu undrar jag hur jag skall göra för att få in metadatan i mina jpg bilder, vill helst inte exportera dem som jpg igen, då ja förstör dem om ja sparar om dem som jpg igen. Finns det något sätt att synka keywords ifrån lightroom till jpg filer, altenativt om det finns nåt smart program för att få in xmp metadata ifrån sidecart filer till en jpg fil?

Jag kör os x.

ANNONS
Götaplatsens Foto