Annons

Metoder för att byta glugg ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju sant at det beror på vad man fotar och hur, men ibland vill i alla fall jag ta en bild på himmel och hav med skärpedjup i. Gjorde det härom dagen och fick samma dammkorn på varenda bild. Kameran är tre veckor gammal och jag har gjort ren den 2 gånger.
Trodde kanska att någon hade ett smart trick för att undvika dammet, men alla verka göra som jag redan gör så det är inte mycket mer att orda om.

finns inget problem

Jag har inga problem med damm har en 350d har haft den i 3 månader, blåst ren den en gång förstår inte allt gnäll om damm hit o dit. Kollade idag mot en blå himmel hittade 3 små gråa fläckar dom syns ju alldrig på vanliga bilder man tar, men det är ju bara att blåsa ur den någon gång i månaden om man ska vara så petig ja jag förstår inte problemet.

BugEyes skrev:
Problemet är väl uppenbart, damm och annat skräp på sensorn.

Jaja.. ironin gick inte hem... Jag "ser" alltså inte problemet... Problemet var ju damm ...

(Jobbigt när man måste förklara sina skämt, det förlorar i värde ;))

Jämfört med dammet som jag hade på mina scannade diabilder så ter sig "dammproblemet" med dslr sig ganska slätt... Man kunde sitta lääänge med ett inscannat dia innan man var nöjd, trots rengöring med luft innan scanning.

Plåstret i PS är lösningen... Det som tog 10 minuter innan, tar nu 1 minut..

Walle skrev:
Värst vad ni var försiktiga. Jag brukar bara typ byta, utan att bry mig allt för mycket om hur proceduren går till. Orkar absolut inte hålla på och luta kameran hit och dit, m.m. Har endast rengjort sensorn en gång sen jag köpte kameran (2003).

Jag tror inte att man behöver vara överförsiktig och oroa sig allt för mycket...

Här om dagen när jag var och plåtade en musikal så körde jag med ett 100-400L samt ett 50/1.4. 100-400'at hade jag på stativ, med kameran påmonterad. 50'an stod på golvet bredvid, utan några lock. När jag behövde använda femtian så tog jag bara av kameran från 100-400'an och monterade 50'an. Brydde mig inte om att montera lock på objektiven mellan bytena, det hade jag inte haft tid med. Hade inga problem med skräp eller damm.

Jag håller med dig. Allt snack om smuts och damm på sensorn är mycket överdrivet. Och hur svårt är det att blåsa bort dammet. Det tar inte en minut att göra det.
Själv byter jag objektiv hela tiden för jag använder aldrig zoom, och jag gör likadant som man gjorde innan man hade digital kamera.

Så farligt är det faktiskt inte att rengöra kameran själv. En flaska tryckluft och en syntet pensel att ladda med tryckluften. Har rengjort min sensor ett par ggr de senaste månaderna. Jättebra resultat.

Det beror lite på hur stora objektiven är, om det är två små så går det att jonglera dom i båda händerna medan jag flyttar bakre objektivlocket. Kameran hänger då i remmen runt nacken. Är gluggen stor finns det ingen annan möjlighet än att ta marken eller en sten till hjälp, eller så klämmer jag fast ett objektiv under armen.

Jag tycker också att rädslan för damm är överdriven. Det går inte att undvika, man får lära sig rengöra kameran istället så att man kan byta objektiv så mycket man behöver.

Har sensorrengört för första gången, med en makeuppensel från H&M och en blåsbälg fr apoteket för tio kr, blåsbälgen puffade lite väl dåligt så jag blåste med munkraft på penseln, blåsa utan att spotta, sen rörde jag om inne i kameran, två ggr så var de största molekylerna borta, finns många smärre kvar - kanske nya - men de stora var borta och jag gissar att de små aldrig kommer synas.

Det kändes som en mindre pensel med kortare hår hade kunnat "skrubba" bättre.
Och en kraftigare blåsbälg.
Kanske ska köpa luften di har på Classe Ohlsson.

Konstigt förresten, kunde välja bländare 40 på manuellt, måste vara en bugg.

Men det allra bästa vore om man var säker på att använda 3M-tejp var säkert, det måste vara det enklaste? Fast svårt i hörnen…

(PS, penseln var syntet och tvättad tre ggr)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto