Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microsoft Surface

Produkter
(logga in för att koppla)
Missade en siffra skall vara 16%, men du får inte glömma vilket format de har.
Jag gjorde en mer detaljerad beräkning då det är 9,7" och inte 10" på en iPad

På en Surface 10" 16/9 skärm med 1920x1080 blir skärmen 8,72"x4,9" dvs 220PPI
På en 9.7" iPad med retina 4/3 2048x1536 blir skärmen 7,75"x 5,81" 264PPI

(264-220)/220=20% mer om man räknar på iPadens 9,7" display

Det roliga är att du tycker att 220PPI på en Surface är okej men idiotiskt på en MBP när det är samma PPI;-)

Sen skall ju nya MPB med Retina ha 99% av sRGB och gamla hade 71% se tex: http://cdtobie.wordpress.com/2012/06/18/color-gamut-of-retina-display-macbook-pro/

Jag litar betydligt mer på anandtech.com än en slumpvis tagen blog från nätet.

http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/5

/Karl

Stämmer verkligen det? Dom äldre MBP har ju TN-paneler, medans den nya har en IPS-panel. Oavsett så har den nya betydligt bättre betraktningsvinkel vilket kommer underlätta en väldans massa när det gäller bildredigering osv.
Betraktningsvinkel har väl i och för sig inte särskilt stor betydelse för arbete på en liten laptop-skärm?

Jag litar betydligt mer på anandtech.com än en slumpvis tagen blog från nätet.

http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/5

/Karl

Nu pratar vi äpplen och päron, anandtech jämförde aRGB och bloggaren sRGB det är rätt trevligt att ha en jämn sRGB som inte skiftar åt nått håll. de gamla skiftade ganska hårt på grönt. sen är ju betraktningsvinken grymt viktig, pm du vinklar skärmen lite så tappar du ju massor av värt, se exemplen i samma test som du refererar till där Anandtech utnämnde Retina MBP skärmen till "king of all notebook displays"

Betraktningsvinkel har väl i och för sig inte särskilt stor betydelse för arbete på en liten laptop-skärm?

Jo, stor betraktningsvinkel har stor betydelse. Det vet nog alla som försökt redigera bilder och sett färgmättnad och kontrast ändras när man flyttar huvudet några cm.

Jo, stor betraktningsvinkel har stor betydelse. Det vet nog alla som försökt redigera bilder och sett färgmättnad och kontrast ändras när man flyttar huvudet några cm.

men om skärmen i vilket fall inte ens klarar av sRGB blir det ju aldrig något riktigt av det i alla fall. Men hellre en IPS som klarar 100% av sRGB än en TN som klarar 95% av aRGB.

Men hellre en TN (det är ju trots allt inte så svårt att hålla huvudet rätt när det behövs) som klarar 100% av sRGB än en IPS som klarar 80% av sRGB. Helst kör jag dock på en IPS som klarar 100% av aRGB.

/Karl

Nu pratar vi äpplen och päron, anandtech jämförde aRGB och bloggaren sRGB det är rätt trevligt att ha en jämn sRGB som inte skiftar åt nått håll. de gamla skiftade ganska hårt på grönt. sen är ju betraktningsvinken grymt viktig, pm du vinklar skärmen lite så tappar du ju massor av värt, se exemplen i samma test som du refererar till där Anandtech utnämnde Retina MBP skärmen till "king of all notebook displays"

Det är visserligen olika färgrymder, men jag har svårt att tro att retinaskärmen klarar en större del av sRGB än vad förra årets MBP klarar. Jag kan heller inte riktigt säga vilken MBP det är cdtobie jämför retinaskärmen mot.

/Karl

LOL. För att det ska ändras när du flyttar huvet några cm krävs det en fruktansvärt, fruktansvärt dålig skärm.

Nä du, några CENTIMETER handlar det då inte om. Decimeter kan jag gå med på, däremot.

Då är vi alltså överens om att betraktningsvinkel har stor betydelse för arbete på en liten laptop-skärm. Hur många cm man behöver röra huvudet för att skillnaden ska vara besvärande beror på hur nära man sitter och hur noga man är.

Då är vi alltså överens om att betraktningsvinkel har stor betydelse för arbete på en liten laptop-skärm. Hur många cm man behöver röra huvudet för att skillnaden ska vara besvärande beror på hur nära man sitter och hur noga man är.
Nej, eftersom en laptopskärm är så pass liten och man vanligtvis sitter ortogonalt framför den så spelar det inte särskilt stor roll om betraktningsvinkeln, inom vilken färgåtergivningen är oförändrad, är 100 eller 180°.

Nej, eftersom en laptopskärm är så pass liten och man vanligtvis sitter ortogonalt framför den så spelar det inte särskilt stor roll om betraktningsvinkeln, inom vilken färgåtergivningen är oförändrad, är 100 eller 180°.

Det är nog få tn-skärmar som har oförändrad färgåtergivning i 100 grader.

Vill man syssla seriöst med bildbehandling så behövs det faktiskt inte många grader innan en TN-skärm börjar ändra färgåtergivningen. Jag brukar kunna se skillnaden vid 10 grader fel på dom flesta skärmarna, det börjar säkert ändra sig långt tidigare.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto