Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microsoft Surface

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Anandtech som är den mest seriösa skärmtestar-siten (som jag känner till) har mätt upp skärmarna, retina klarar 67.3% av aRGB medan 2011 års MBP klarade 74.7% bästa Win-Laptopen klarar 84.6% av aRGB.

http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/5

IPS är dock helt klart en fördel!

/Karl

Skillnaden i aRGB-nivåerna är ju faktiskt inte direkt enorma, men om man kollar på svartnivåer o kontrast så ligger ju nya rätt bra mycket bättre till, o dom två nämnarna är ganska dumt att glömma när man pratar bildbehandlingsskärm. O sen har vi ju också det där med upplösningen som lär vara grymt mysig att ha när man redigar bilder ooockså. Så sammanfattningsvis så tycker iaf jag att det är redigt dumt att föredra den gamla skärmen framför den nya. :)
Men btw, handlar inte den här tråden om Microsoft Surface? :p

Kan man profilera en iPad? Har den färghanterande programvara? Jag hade en iPad1 och den kunde man i alla fall inte profilera, men det har kanske hänt mycket sedan dess.

/Karl

Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.

Em Microsoft Surface lär väl däremot gå att profilera som vilken pc som helst.

Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.

Em Microsoft Surface lär väl däremot gå att profilera som vilken pc som helst.

Ok, det är ju i alla fall något.

I alla fall Pro-varianten måste vara lika profilerbar som vilken Windows-PC som helst, hurvida det kommer fungerar på RT (ARM)-varianten vågar jag inte spekulera i.

/Karl

Det skulle förvåna mig om den går att kallibrera mer än ljusstyrkan. Däremot måste man ju kunna profilera den, vilket inte är illa pinkat för att vara en Pad.

/Karl

Microsoft var noga med att poängtera och använda ordet PC när man pratade om Pro versionen. Användaren kommer att arbeta i äkta windows miljö så det skulle inte förvåna mig om skärmen faltiskt är kalibrerbar då lightroom kommer att kunna användas fullt ut. Men visst, en 10 tums skärm kan ju vara i det minsta laget om man vill göra finjusteringar på en bild. För mig personligen så kommer det inte att bli ett problem. Jag hoppas att Pro versionen kan leverera det Jag Jag vill ha, en liten smidig platta som kan hantera Lightroom utan att sega ner sig eller rent av krasha,

Ok, det är ju i alla fall något.

I alla fall Pro-varianten måste vara lika profilerbar som vilken Windows-PC som helst, hurvida det kommer fungerar på RT (ARM)-varianten vågar jag inte spekulera i.

/Karl

Ja, det var proversionen jag menade. Den andra kan väl ändå inte köra Lightroom och sånt.

Ja, det var proversionen jag menade. Den andra kan väl ändå inte köra Lightroom och sånt.

Nej, men hurvida RT kommer vara färghanterande eller ej har jag inte sett något om. Med en liknande app som iPad verkar ha så skulle hela RT kunna bli färghanterande om MS så vill. Fast det kan vara en bit dom bantat bort i ARM-versionen.

Vanliga versionen av Lightroom kommer inte gå att köra på RT-versionen, då är det Pro som gäller.

/Karl

Aha, då var jag lite för optimistisk. Min padda och min spyder är inte i samma del av världen just nu så jag har inte haft möjlighet att testa...

Microsoft var noga med att poängtera och använda ordet PC när man pratade om Pro versionen. Användaren kommer att arbeta i äkta windows miljö så det skulle inte förvåna mig om skärmen faltiskt är kalibrerbar då lightroom kommer att kunna användas fullt ut. Men visst, en 10 tums skärm kan ju vara i det minsta laget om man vill göra finjusteringar på en bild. För mig personligen så kommer det inte att bli ett problem. Jag hoppas att Pro versionen kan leverera det Jag Jag vill ha, en liten smidig platta som kan hantera Lightroom utan att sega ner sig eller rent av krasha,

Nu är ju 99.8% av alla PC-skärmar och 100% av alla Apple-skärmar inte kallibrerbara utan bara profileringsbara.

10" fungerar för att göra framkallningsarbetet men är väldigt litet om man skall börja manipulera bilden.

Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för.

/Karl

Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för.

Nu tror jag att du ska vara försiktig med att göra dina personliga erfarenheter till nåt slags allmän sanning. Själv kör jag Adobeprodukter tio timmar om dagen och råkar i princip aldrig ut för några andra kraschar än de som orsakas av de olika servrar jag jobbar mot. (Och jag har några dussin kollegor omkring mig med exakt samma erfarenhet.)

Nu tror jag att du ska vara försiktig med att göra dina personliga erfarenheter till nåt slags allmän sanning. Själv kör jag Adobeprodukter tio timmar om dagen och råkar i princip aldrig ut för några andra kraschar än de som orsakas av de olika servrar jag jobbar mot. (Och jag har några dussin kollegor omkring mig med exakt samma erfarenhet.)

Det är möjligt att jag haft otur, men mina erfarenheter gäller både Win och OS/X och säkerligen minst 60 olika installationer. Att en dator lyckats köra InDesign och Photoshop en vecka utan att något av programmen krashar en gång är ytterst ovanligt enligt mina erfarenheter.

/Karl

Att en dator lyckats köra InDesign och Photoshop en vecka utan att något av programmen krashar en gång är ytterst ovanligt enligt mina erfarenheter.

Och enligt mina erfarenheter är det ytterst vanligt.

Sen kanske de flesta inte skulle tolka "allt som oftast" som "ungefär en gång i veckan"...

Och enligt mina erfarenheter är det ytterst vanligt.

Sen kanske de flesta inte skulle tolka "allt som oftast" som "ungefär en gång i veckan"...

En krash i veckan är väldigt ofta nu för tiden enligt mig, men vi är vana vid olika saker och har olika preferenser gällande vad som är acceptabelt.

/Karl

Nu är ju 99.8% av alla PC-skärmar och 100% av alla Apple-skärmar inte kallibrerbara utan bara profileringsbara.

10" fungerar för att göra framkallningsarbetet men är väldigt litet om man skall börja manipulera bilden.

/Karl

Det är Jag som blandar ihop begrepp :)

Har nog aldrig varit med om att varken photoshop, illustrator eller lightroom kraschat faktiskt...

Lightroom har aldrig krashat på min PC heller, men den har hängt sig och det berodde på att Jag bara hade 4 Gig Ram minne. Det var för lite minne när Jag använde penselverktyget och gjorde selektiva justeringar på kontrast eller exponering. Vad Jag vet så lägger Lightroom till ett lager på bilden när man gör sådana justeringar. Hur som helst så fixade det till sig när Jag uppgraderade till 12 gig RAM. Det man kan undra över nu är hur mycket dedikerat minne PRO versionen kommer att ha och om det här kommer att bli ett problem. Personligen misstänker Jag att den kommer att bli väldigt varm och kanske överhettad med en i5 processor som körs för fulla spikar för att hantera grafiken och behandlingarna i programmen utan att ha tillgång till ett fläktsystem.

Lightroom har aldrig krashat på min PC heller, men den har hängt sig och det berodde på att Jag bara hade 4 Gig Ram minne. Det var för lite minne när Jag använde penselverktyget och gjorde selektiva justeringar på kontrast eller exponering. Vad Jag vet så lägger Lightroom till ett lager på bilden när man gör sådana justeringar. Hur som helst så fixade det till sig när Jag uppgraderade till 12 gig RAM. Det man kan undra över nu är hur mycket dedikerat minne PRO versionen kommer att ha och om det här kommer att bli ett problem. Personligen misstänker Jag att den kommer att bli väldigt varm och kanske överhettad med en i5 processor som körs för fulla spikar för att hantera grafiken och behandlingarna i programmen utan att ha tillgång till ett fläktsystem.

Provarianten har fläkt, en i5 klarar sig inte utan. RT-varianten är som alla andra arm-pads fläktlös.

/Karl

ANNONS